Gå till innehållet

Resultat för: tips for travellers/sivu/3

238 sökresultat
...När mängden naturligt ljus minskar ökar behovet av fungerande strålkastare. Föraren ansvarar för att se till att det egna fordonets belysning är i korrekt skick och man vet hur den...
Läs mer
Fordonsförarens viktigaste uppgift är att utföra köruppgiften säkert. Förarens ouppmärksamhet innebär att uppmärksamheten fästs vid något annat än att köra. Förarens viktigaste uppgift är att säkert köra fordonet. Med ouppmärksamhet...
Läs mer
Finländarna har oklarheter om huruvida man ska väja för fotgängare och cyklister när man kör in i och ut ur rondeller. I Trafikskyddets enkät ansåg nästan en femtedel av svararna...
Läs mer
När snöskotersäsongen tar fart påminner Trafikskyddet om att en snöskoter är ett fordon vars förare måste känna till reglerna för snöskoteråkning. Snöskoterföraren ska veta var det är tillåtet och otillåtet...
Läs mer
...23.12 och man förväntar sig trafiktoppar mellan 12:00 och 18:00. I norr fortsätter trafiken som livligare än normalt också senare på kvällen. Trafiken är livligast på riksväg 3 mellan Helsingfors...
Läs mer
...ha druckit alkohol eller tagit mediciner. Finländare upplever också trafiken som säkrare än genomsnittet i andra länder oavsett färdmedel”, summerar Trafikskyddets forskningschef Marja Pakarinen. Fortkörning är mer regel än undantag...
Läs mer
...vid interaktioner. ”Barn ser världen på ett annat sätt än vuxna gör och övar sig fortfarande på att röra sig i trafiken. När man är bakom ratten är det bra...
Läs mer
I trafiken är finländarna rädda för bilister som kör för fort, vilket framgår av Trafikskyddets enkät. I spetsen på listan över saker som orsakar rädsla framträder också annat medvetet risktagande,...
Läs mer
...en robot- eller självstyrd bil. Diskussionen kring fordonsteknologi fokuserar för närvarande starkt på drivkrafterna, även om det borde vara minst lika viktigt att lyfta fram bättre säkerhet för dagens bilar...
Läs mer
...inte på basis av riktmärket veta till vilket fält fordonet håller på att svänga. Om trafiken är livlig är det fortfarande säkrast att välja närmaste fil”, betonar Kalmakoski. Fortsättning på...
Läs mer
...Att köra i försämrat körskick motiveras oftast med att det inte finns något annat alternativ. Nedsatt körskick ska inte åsidosättas. Till exempel ligger trötthet fortfarande bakom många dödsolyckor. Trafikskyddet utredde...
Läs mer
...flexibla vävnaden i bilbältet fördelar retardationskrafterna jämnt över de mest spänningsbeständiga delarna av kroppen. Bilbältet är som bäst i frontalkrockar och när fordonet välter. Vid sidokollisioner och vid påkörningar bakifrån...
Läs mer