Aihealueet

Pysäköi ja lähde liikkeelle turvallisesti
Uusi tieliikennelaki: vasemmalle pysäköinti taajamassa sallitaan​
Mitä eroa on pysäköinnillä ja pysäyttämisellä?
Jalkakäytävälle tai pyörätielle pysäyttäminen
Piha-, kävely- ja pyöräkadut​
Kunnallinen pysäköinninvalvonta ja pysäköinti yksityisalueella
Pysäköintikieltoalue
Pysäköintiajan alkamisen ilmoittaminen
Katso lisäkilvet tarkasti
Vuoropysäköinti
Yleisimmät pysäköintivirheet
Moottoripyörän pysäköinti
Mopoauton, mönkijän ja traktorimönkijän pysäköinti 
Liikkumisesteisen pysäköintitunnus​
Sanktiot

Pysäköi ja lähde liikkeelle turvallisesti

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä. Pysäyttäminen tai pysäköinti on aina myös kiellettyä silloin, kun se aiheuttaa tarpeetonta häiriötä liikenteelle.

Auton pysäköinti ja pysäyttäminen on erikseen kielletty muun muassa jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, pyörätien jatkeella, viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta sekä risteyksessä. Kielto koskee myös esimerkiksi tunnelia, liikenneympyrää, moottoritietä sekä pyörä- ja linja-autokaistaa.

Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua edellä mainituissa tilanteissa pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi.

Kun on pysäköinyt ajoneuvonsa asianmukaisesti, on ennen sieltä nousemista varmistettava, että sen voi tehdä turvallisesti. Esimerkiksi kadunvarteen pysäköitäessä on ennen oven avaamista katsottava, tuleeko takaviistosta pyöräilijöitä tai muuta liikennettä. Tässä voi hyödyntää niin sanottua hollantilaista otetta.

Parkista liikkeelle lähtiessä on havainnoitava huolellisesti ja väistettävä muita kulkijoita. Erityisen tarkkana on oltava silloin, jos liikkeelle lähtee peruuttaen. Auton pysäköiminen niin, että pystyy lähtemään parkista keula edellä, onkin hyvä keino parantaa turvallisuutta.

Uusi tieliikennelaki: vasemmalle pysäköinti taajamassa sallitaan

Kuva: Jussi Kaakinen/Liikenneturva1.6.2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki sallii pysäköinnin ja pysäyttämisen myös vasemmalle puolelle tietä taajamien kaksisuuntaisilla teillä.  Vasemmalle puolelle tietä saa pysäköidä ainoastaan silloin, kun se ei vaaranna eikä haittaa muita tienkäyttäjiä.

Käytä mahdollisuutta harkiten. Tiedosta, että pysäköidessäsi tilanne on voinut olla suotuisa, mutta pois pyrkiessäsi olosuhteet ovat täysin toisenlaiset esimerkiksi liikenteen ruuhkautumisen vuoksi. Huomioi myös se, millainen näkyvyys autostasi on taakse..  Erityisesti paketti- tai kuorma-autosta voi olla vaikea nähdä kunnolla taakse. Muista, että sinun on väistettävä sekä takaa että vastaantulevia.

Mitä eroa on pysäköinnillä ja pysäyttämisellä?

Pysäköinnillä tarkoitetaan ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa, ei kuitenkaan lyhytaikaista ajoneuvon seisottamista siihen nousemista tai siitä poistumista tai ajoneuvon kuormaamista tai kuorman purkamista varten.

Pysäyttämisestä on kysymys silloin, kun pysähtyneestä autosta poistuu tai autoon tulee henkilö tai autoa joko kuormataan tai sen kuormaa puretaan. Käytännössä pysäyttämiseksi lasketaan yleisesti myös kyytiin tulevan lyhytaikainen odottaminen, mutta ei esimerkiksi asiointia liikkeen kassalla. Se, istuuko pysähtyneessä autossa kuljettaja tai onko moottori käynnissä, ei ratkaise, onko kyseessä pysäköinti vai pysäyttäminen.

Poliisi on ohjeistanut lyhytaikaisesta kuormaamisesta tai kuorman purusta seuraavasti:

  • Tiellä, jolla pysäyttäminen kielletty: Pysäytä jalkakäytävälle.
  • Tiellä, jolla pysäköinti kielletty: Pysäytä ajokaistalle.
  • Tiellä, jolla pysäköinti: Pysäytä pysäköityjen autojen viereiselle ajokaistalle.

Pysäyttämiselle ja pysäköinnille on molemmille omat kieltomerkkinsä.

Jalkakäytävälle tai pyörätielle pysäyttäminen

Usein keskustelua ja kysymyksiä herää jalkakäytävälle tai pyörätielle pysäköinnistä sekä pysäyttämisestä. Polkupyörän tai mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle tai pyörätielle, mutta muiden ajoneuvojen kohdalla se on lähtökohtaisesti kiellettyä. Sääntöön on kuitenkin poikkeus: erityistä varovaisuutta noudattaen saa pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten – jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä.

Pysäytetty ajoneuvo ei saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä eikä pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.

Piha-, kävely- ja pyöräkadut

Henkilöauton pysäköinti pihakadulla on sallittu vain erikseen merkityllä pysäköintipaikalla. Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella varustetun ajoneuvon saa kuitenkin pysäköidä merkityn pysäköintipaikan ulkopuolelle, jos se ei kohtuuttomasti haittaa pihakadulla liikkumista.

Kävelykadulla moottorikäyttöisen ajoneuvon pysäköinti ja pysäyttäminen on kielletty, lukuun ottamatta huoltoajoon liittyvää pysäyttämistä silloin, kun huoltoajo on liikennemerkin mukaan sallittu.

Ajoneuvon pysäköinti pyöräkadulla on sallittu vain merkityllä pysäköintipaikalla. Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella varustetun ajoneuvon saa kuitenkin pysäköidä pyöräkadun ajoradalla muuallekin, jos siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa. Polkupyörän ja mopon saa pysäköidä pyöräkadulla myös jalkakäytävälle, jos se ei haittaa kohtuuttomasti jalkakäytävällä kulkemista.

Kunnallinen pysäköinninvalvonta ja pysäköinti yksityisalueella

Kuntien katuverkon liikenneympäristöä, taajamien liikennemerkkejä, paikkakohtaisia liikenneratkaisuja ja tien kunnossapitoa koskevista asioista vastaa oman kunnan liikennesuunnittelu. Kunnallinen pysäköinninvalvonta valvoo myös pysäköintikieltojen noudattamista tieliikennealueella. Kunnalliseen pysäköinninvalvontaan kannattaakin olla yhteydessä, jos jokin tietyssä paikassa pysäköintiin liittyvä asia askarruttaa.

Yksityiset piha-alueet eivät ole tieliikennelain alaisia. Pysäköinti yksityiselle alueelle ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa on lähtökohtaisesti kielletty. Pysäköintiä koskevat määräykset yksityisellä alueella on ilmaistava selvästi havaittavalla tavalla.Yksityiselle alueelle pysäköintiä valvovat usein yksityiset pysäköinnin valvojat. Virheellisestä pysäköinnistä yksityiselle alueelle seuraa yleensä yksityisen pysäköintiä valvovan yrityksen määräämä valvontamaksu, jonka suuruudesta ja ohjeista on ilmoitettu pysäköintipaikan yhteydessä. Usein esimerkiksi kauppojen tai muiden kiinteistöjen piha-alueet kuuluvat yksityisen pysäköinninvalvonnan vastuulle.

Jos yksityisalueella sijaitseva pysäköinti herättää kysymyksiä, voi asiaa tiedustella suoraan kyseisen kiinteistön omistajalta, haltijalta tai alueen pysäköinninvalvonnasta vastaavalta taholta.

Pysäköintikieltoalue

Pysäköintikieltoalue-liikennemerkkiä käytetään alueella, jolla on yhtenäinen pysäköintikielto tai -rajoitus. Merkki sijoitetaan alueen sisääntulokatujen varsille ja sen vaikutus ulottuu siihen saakka, kunnes pysäköintikielto päätetään erillisellä merkillä.  Merkkien rajaamalla alueella pysäköinti on siis lähtökohtaisesti kiellettyä, mutta alueen sisällä voidaan erillisillä liikennemerkeillä määrätä muuta. Aluekiellon sisällä voidaan sallia pysäköinti vain erillisellä pysäköintimerkillä.

Pysäköintiajan alkamisen ilmoittaminen

Jos pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu ja pysäköintikiekon käyttövelvollisuus osoitettu liikennemerkein, autoa ei saa pysäköidä ilman pysäköintikiekkoa tai muuta asianmukaista tapaa saapumisajan ilmoittamiseksi. Saapumisaikaa ei kuitenkaan tarvitse ilmoittaa maksullisella pysäköintipaikalla eikä silloin, jos sen pysäköintikiekon käyttövelvollisuutta ei ole liikennemerkillä osoitettu.

Pysäköintikiekko tai muulla tavoin ilmaistu saapumisaika on sijoitettava pysäköinnin ajaksi näkyvälle paikalle auton tuulilasin sisäpuolelle niin, että pysäköinnin alkamisaika on ulkoapäin selvästi luettavissa.

Pysäköinnin alkamisajaksi on merkittävä aika, jolloin ajoneuvo pysäköidään. Alkamisajaksi voidaan merkitä myös pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti riippuen siitä, kumpi ajankohta on aikaisempi. Jos siis pysäköit klo 10.45, asetetaan kiekko klo 11:een.

Jos pysäköintikiekon käyttövelvollisuus päättyy klo 17, ja pysäköit klo 16.15, merkitään alkamisaika silti yllämainitulla tavalla eli klo 16:30:een. Kun pysäköintikiekon käyttövelvollisuus seuraavana aamuna jatkuu, alkaa siitä uusi sallittu pysäköintijakso (esim. 2h).

Kiekkoa tai muuta tapaa ilmaista pysäköinnin alkamisaika ei tarvitse käyttää ollenkaan, jos pysäköinti tapahtuu kokonaan kiekon käyttövelvollisuuden voimassaoloajan ulkopuolella.

Katso lisäkilvet tarkasti

Pysäköinnin sallivien tai kieltävien merkkien yhteyteen on usein sijoitettu lisäkilpiä, jotka antavat oleellista tietoa kyseisessä paikassa pysäköinnistä – merkki merkitsee, lisäkilpi tai -kilvet tarkentavat. Lisäkilvillä voidaan ilmoittaa esimerkiksi merkin vaikutusalue, pysäköintitapa, pysäköinnin aikarajoitus, pysäköintikiekon käyttövelvollisuus ja pysäköinnin maksullisuus sekä näiden voimassaoloaika arkisin, lauantaisin, sunnuntaisin ja pyhinä.

Esimerkkejä merkki- ja lisäkilpiyhdistelmistä:

Tämän kuvan tapauksessa pysäköintikieltomerkin ja lisäkilpien merkitys on se, että sekä merkkiyhdistelmän etu- että takapuolella saa pysäköidä arkisin klo 8-17 parkkikiekolla maksimissaan 30 minuutin ajan. Muina aikoina pysäköinti on vapaata.
Tässä kuvassa pysäköintikieltomerkkiin yhdistyy 30 minuutin aikarajoitus -lisäkilpi sekä voimassaoloaika maanantaista perjantaihin klo 8-17 -lisäkilpi. Yhdistelmä tarkoittaa, että arkisin kello 8-17 välillä yli puolen tunnin pysäköinti on kielletty – eli enintään puoleksi tunniksi on sallittua pysäköidä. Voimassaoloajan ulkopuolella esimerkiksi öisin tai viikonloppuisin kieltomerkki ei ole voimassa, vaan pysäköinti on sallittua.
Usein pysäköintikiekko tai muu tapa pysäköinnin alkamisajan ilmoittamiseen vaaditaan vain tiettynä aikana vuorokaudesta, kuten tämän kuvan tapauksessa – arkisin klo 8-18 saa pysäköidä maksimissaan kahden tunnin ajan, muina aikoina pysäköinti on vapaata. Entä jos kiekon käyttövelvoite lakkaa kesken pysäköinnin? Jos tuon kuvan tapauksessa pysäköi perjantaina klo 16.15, merkitään pysäköinnin alkamisajaksi klo 16.30. Kun pysäköintikiekon käyttövelvollisuus alkaa jälleen maanantaina klo 8.00, alkaa tästä uusi kahden tunnin sallittu pysäköintijakso.
Tässä yhdistelmässä lisäkilpi 845 kertoo pysäköintitavan – siis ajoneuvon sijoituksen ajoradan reunakiveykseen nähden, tässä tapauksessa kokonaan sen päälle.
Tässä kuvassa ovat vierekkäin pysäköintikieltomerkki ja pysäköintipaikkamerkki lisäkilpineen. Periaatteessa pysäköinnin kannalta ne johtava samaan lopputulokseen. Toisessa vain on kyse P-paikoista ja niissä sallituista aikarajoista, toisessa taas esimerkiksi kadun varresta, jossa ei ole varsinaisia P-paikkoja. Molempien merkkien vaikutusalueella saa siis pysäköidä pysäköintikiekkoa käyttäen puolen tunnin ajan arkisin klo 8-18 ja lauantaisin klo 8-14. Muina aikoina pysäköinti on vapaata. Pysäköintikieltoalueen sisällä on aina oltava erikseen pysäköintipaikan merkki, jos pysäköinti on joissain kohdissa sallittua.
Yksityiset piha-alueet eivät ole tieliikennelain alaisia. Pysäköinti yksityiselle alueelle ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa on lähtökohtaisesti kielletty. Jos yksityisalueella sijaitseva pysäköinti herättää kysymyksiä, voi asiaa tiedustella suoraan kyseisen kiinteistön omistajalta, haltijalta tai alueen pysäköinninvalvonnasta vastaavalta taholta.

Vuoropysäköinti

Vuoropysäköintikilvet kadunvarsilla palvelevat useimmiten ylläpitotehtäviä eli esimerkiksi lumen auraamista ja siirtämistä. Jos pysäköinti kielletty -merkkiin on maalattu keskelle yksi valkoinen pystyviiva, osoittaa se, että pysäköinti on kielletty kuukauden parittomina päivinä ajoradan sillä puolella, jolle merkki on asennettu.

Vastaavasti kaksi valkoista viivaa merkin keskellä tarkoittaa, että pysäköinti on kielletty sillä puolella katua kuukauden parillisina päivinä. Jos rajaus on voimassa vain osan vuorokautta, kellonajat osoitetaan lisäkilvellä. Ilman lisäkilpeä rajoitus on voimassa aamukahdeksasta seuraavaan päivään kello kahdeksaan.

Yleisimmät pysäköintivirheet

Pysäköintivirheet aiheutuvat usein ajattelemattomuudesta tai unohduksesta. Siksi kannattaakin varata matkaan riittävästi aikaa, jotta auton ehtii pysäköidä oikein ja turvallisesti määränpäässä – myös paikassa, joka ei ole ennalta tuttu.

Tavallisimpia pysäköintiin liittyviä virheitä ovat esimerkiksi:

  • Pysäköintikiekon virheellinen käyttö (esim. väärä aika) tai ylipäänsä pysäköinnin alkamisajan ilmoittamatta jättäminen.
  • Väärin arvioitu maksu (liian vähän) maksullisella pysäköintipaikalla.
  • Tahallinen virheellinen pysäköinti, jos tilaa ei ole sallituilla paikoilla.
  • Auto pysäköity pysäköintikieltomerkin vaikutusalueelle.
  • Auto pysäköity kiinteistön ajoväylälle, esimerkiksi pelastustielle.
  • Auto ei ole parkkiruudussa kunnolla vaan esimerkiksi ajettu ruutujen väliin tai viivan päälle.
  • Risteysalueelle tai liian lähelle suojatietä pysäköinti.

Moottoripyörän pysäköinti

  • Moottoripyörä pysäköidään pääsääntöisesti kuten autokin.
  • Moottoripyörää ei saa pysäköidä jalkakäytävälle tai kevyen liikenteen väylille, toisin kuin mopon ja polkupyörän saa.
  • Moottoripyörää ei saa pysäköidä polkupyöräparkkiin.
  • Parkkikiekkoa tai muuta tapaa ilmoittaa pysäköinnin alkamisaika ei tarvitse käyttää, mutta moottoripyörän pysäköintiä koskevat samat aikarajoitukset kuin autojakin.

Mopoauton, mönkijän ja traktorimönkijän pysäköinti

  • Mopoauto, mönkijä tai traktorimönkijä pysäköidään pääsääntöisesti kuten autokin.
  • Mopoautoa, mönkijää tai traktorimönkijää ei saa pysäköidä jalkakäytävälle tai kevyen liikenteen väylille, toisin kuin mopon ja polkupyörän saa.
  • Mopoautoa, mönkijää tai traktorimönkijää ei saa pysäköidä mopo- tai polkupyöräparkkiin.
  • Mopoauton, mönkijän ja traktorimönkijän pysäköintiä koskevat samat aikarajoitukset kuin autojakin. Pysäköinnin alkamisaika on ilmoitettava.
  • Mopoauton, mönkijän ja traktorimönkijän parkkeerauksesta maksulliselle pysäköintipaikalle tulee maksaa kuten autostakin.
  • Erilaiset matkapuhelimella toimivat parkkisovellukset ovat etenkin mönkijöiden ja traktorimönkijöiden kohdalla näppäriä, sillä usein niiden avulla pystyy välttämään paperisen parkkilapun käyttämisen.

Liikkumisesteisen pysäköintitunnus

Jos ajoneuvossa on liikkumisesteisen pysäköintitunnus (entisessä tieliikennelaissa vammaisen pysäköintilupa), ajoneuvon saa pysäköidä yleisillä alueilla:

  • Liikkumisesteisille autoilijoille tarkoitetuille pysäköintipaikoille, jotka on merkitty pyörätuolimerkillä.
  • Maksulliselle pysäköintipaikalle maksua suorittamatta.
  • Alueella, jossa pysäköinti on kielletty liikennemerkillä (pysäköinti kielletty - tai pysäköintikieltoalue -liikennemerkki). 
  • Rajoitusta pidemmäksi aikaa sellaiselle pysäköintipaikalle, jossa pysäköinnin enimmäisaikaa on liikennemerkein rajoitettu. Pysäköinnin kestoa ei ole tarkemmin laissa määritelty.

Pysäköintitunnus on pysäköimisen ajaksi sijoitettava näkyvään paikkaan, autossa tuulilasin sisäpuolelle josta se on ulkoapäin luettavissa. Pysäköinnin alkamisaikaa ei tarvitse ilmoittaa. Pysäköidessä on kuitenkin huomioitava, ettei ajoneuvo saa häiritä muuta liikennettä. 

Ajoneuvoa ei kuitenkaan saa pysäköidä paikkaan, joka on liikennemerkillä tai lisäkilvellä osoitettu tietyn ajoneuvoryhmän, kuten kuorma-autojen, taksien tai linja-autojen pysäköintipaikaksi. Esimerkiksi jos pysäköinti kielletty -merkin lisäksi on lisäkilpi ”ei koske takseja”, niin paikka on tarkoitettu pelkästään taksien pysäköintiin, eikä liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella saa siihen pysäköidä.

Maksulliselle pysäköintipaikalle saa maksua suorittamatta pysäyttää myös taksiliikenteessä olevan ajoneuvon tai invataksin liikkumisesteisen ottamista tai jättämistä varten..

Yksityisillä alueilla käytännöt voivat usein olla kirjavampia. Lisätietoa aiheesta Invalidiliiton verkkosivuilla.

Sanktiot

Useimmiten ajoneuvon pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevien kieltojen ja rajoitusten rikkomisesta seuraa pysäköintivirhemaksu. Jos pysäköintivirheestä on aiheutunut tai voinut aiheutua vakavaa vaaraa tai haittaa, voivat seuraukset olla ankarammatkin. Pysäköintivirhemaksu määrätään myös pysäköintikiekon käyttöä koskevien säännösten rikkomisesta. Liikenneturva ei ota kantaa yksittäisiin tapauksiin rangaistus-, sakko- tai syyllisyysnäkökulmasta.

Aihepiirit: