Nuoren aloittaessa yläkoulun vanhempia saattaa huolestuttaa moni asia: tupakointi ja muiden päihteiden käyttö, seurustelun netin käyttö ja koulukiusaaminen. Liikenneturvallisuus ei välttämättä vastaavasti herätä huolta, vaikka nuori lähestyy ikää, jolloin liikenneonnettomuuteen joutumisen riski kasvaa.

Yläkoulun aloittava nuori on jo oppinut paljon, mutta hän on vielä melko kokematon liikenteessä. 13-18-vuotiaiden aivot eivät ole vielä kokonaan kehittyneet. Viimeisenä kehittyy etuotsalohko, jossa aivojen ”ohjauskeskus” sijaitsee. Impulssien ja tunteiden säätely on vasta kehittymässä ja nuori voi ottaa turhia riskejä. Hän ei myöskään välttämättä osaa ajatella, mitä seurauksia omista teoista voi olla.

Yläkouluun mennessä nuoren koulumatka muuttuu, usein myös kulkutapa. Nuori etsii rajojaan ja se näkyy liikkumisessa ja suhtautumisessa turvallisuuteen. Esimerkiksi pyöräilykypärän käyttö lopetetaan usein yläkouluun mentäessä. Seiskaluokkalaisilla alkaa olla kavereita, joilla on mopo tai omasta moposta haaveillaan. Kaverin kyytiin mennään usein ja kiusaus kokeilla kaverin mopoa on suuri, vaikka ajo-oikeutta ei vielä olekaan. Myös halu kuulua joukkoon ja hyväksynnän hakeminen muilta voi saada nuoren tekemään asioita, joita hän ei normaalisti tekisi.

Nuori tarvitsee aikuisen suojelua, vaikka hän muuta väittäisi. Vanhemmilla on suuri vaikutus nuorten käyttäytymiseen liikenteessä, ja nuoret kuuntelevat vanhempiansa - vaikkei se aina siltä vaikutakaan. Nuoret kyllä huomaavat, kun vanhempi osoittaa välittävänsä. Riskikäyttäytymiseen on puututtava ajoissa.

Nuoret ovat hyvin tietoisia vanhempiensa ajotyylistä ja -nopeuksista. Vanhempien käyttäytyminen merkitsee enemmän kuin sanat. Tämä pätee ajotavan lisäksi myös turvavarusteiden käytössä.

Mitä voin tehdä vanhempana?

  • Ole hyvä roolimalli. Osoita nuorelle arvostavasi turvallista liikennekäyttäytymistä.
  • Kannusta nuorta tekemään turvallisia valintoja.
  • Puutu nuoren riskikäyttäytymiseen.
Aihepiirit: