Siirry sisältöön
Mopoilija liikenteessä kypärä päässä. Mopoilijalla on yllään hyvät turvavarusteet.

Mopo ja mopoilijan varusteet

Mopoilijan varusteisiin kuuluu kunnollinen kypärä sekä lisäksi tukevat jalkineet ja kunnolliset käsineet. Kun mopolla liikutaan liikenteessä, sen ja mopoilijan varusteiden on oltava turvallisia.

Kypärä ja muut ajovarusteet

Valtaosa mopoilijoiden vakavista vammoista kohdistuu päähän. Tästä syystä laki määrää, että ajon aikana on pakko käyttää kypärää. Kypärän tulee olla hyväksyttyä mallia ja se tulee kiinnittää huolellisesti ja riittävän tiukasti. Asiallinen ja kestävä ajoasu lisää turvallisuutta ja ajomukavuutta.

Ajoasu suojaa ajoviimalta ja kaatuessa ruhjeilta. Mopoilijan ajoasuun kuuluvat lisäksi tukevat jalkineet ja kunnolliset käsineet. Värikäs kypärä ja värikäs ajoasu, jossa heijastimia, parantavat muutoin heikosti havaittavissa olevan mopoilijan näkyvyyttä. Nyrkkisääntönä on, että myös matkustajan tulee kypärän lisäksi käyttää muuta suojaavaa varustusta.

Ajovarusteiden tärkein tehtävä on suojata onnettomuuden sattuessa. Suojavarusteiden pitää ottaa iskut vastaan ja kestää hankauksen. Moottoripyöräilyyn tarkoitetut ajohanskat ja -kengät sekä rinta- ja selkäsuojat tai suojapaidat suojaavat kun mopoilija kaatuu tai törmää johonkin.

Mopon varusteet ja huolto

Kun mopolla liikutaan liikenteessä, sen on kunnoltaan ja varusteiltaan oltava turvallinen. Mopoon alun perin kuuluvien laitteiden on toimittava moitteettomasti.

Mopon tärkeimmät laitteet ja varusteet

  • tehokkaasti toimivat jarrut sekä edessä että takana
  • rekisteröintitodistuksen mukaiset ehjät renkaat, joissa on kulutuspintaa vähintään 1,6 mm. Jos sää tai keli sitä vaatii mopossa on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun nastallisia tai nastattomia talvirenkaita. Talvirenkaaksi katsotaan talvikäyttöön soveltuva karkeakuvioinen rengas, jonka kulutuspinnan pääurien urasyvyys on oltava vähintään 3mm.
  • säädösten mukaiset valot ja heijastimet

Muut mopon pakolliset varusteet

  • mopon matkustajan kädensijat
  • laite luvattoman käytön estämiseksi
  • seisontatuki
  • turvallinen polttoainejärjestelmä
  • määräysten mukainen äänenvaimennin
  • nopeusmittari
  • äänimerkin antolaite
  • takarekisterikilpi
  • ainakin vasemmalla puolella taustapeili.

Mopo kuluu käytössä ja siksi sitä on aika ajoin huollettava. Huoltamaton mopo on vaarallinen  ja voi tulla kalliiksi. Mopon huoltokirjasta löytyvät yksityiskohtaiset ohjeet.

Tutustu poliisin videoon mopon varusteista: Mopokurssi vanhemmille: poliisi esittelee perusasiat, jotka moposta tulee tarkastaa.

Kypärä, mopoilijan tärkein turvavaruste

Kypärän tehtävänä on suojata päätä onnettomuudessa. Lisäksi kypärä suojaa päätä ajossa sateelta, kuumalta, kylmältä, melulta ja kiveniskuilta.

Ulkonäkö, keveys tai edullisuus eivät saa olla ainoita kriteerejä kypärää valittaessa. Kypärän tulee sopia tiiviisti päähän. Kypärän väri vaikuttaa merkittävästi siihen, havaitaanko sinut ja ajetaanko eteesi. Erottuva yksivärinen kypärä on paras valinta.

Moottoripyöräilijän ja mopoilijan kypärältä vaaditaan hyviä iskunsuojausominaisuuksia. Onnettomuudessa kypärä vaimentaa iskuvoimaa ja levittää pistemäisen kuormituksen laajalle alueelle.

Kypärän iskunvaimennusominaisuuksien tulee säilyä myös useissa samaan kohtaan osuvissa peräkkäisissä iskuissa.

Kypärän on suojattava

  • terävän esineen läpitunkeutumiselta ulko- ja sisäkuoren läpi
  • puristukselta, joka aiheutuu esim. auton alle jäämisestä
  • muoto ei saa liukumis- tai kaatumistilanteessa olla lisäämässä rankavammojen määrää.

Kypärän on kestettävä

  • ulkokuoren on kestettävä liukumisen eli kitkan aiheuttama kuluminen, jotta suojaavat ominaisuudet säilyvät
  • normaalia käyttöä niin etteivät ominaisuudet huononnu.

Kypärä ei saa rajoittaa

  • näkö-, kuulo- tai tasapainoaisteja
  • estää hapen saantia.

Kypärän on oltava tyyppihyväksytty

Suomessa hyväksytyt tieliikennekäyttöön olevat kypärät ovat joko

  • ECE-säännön n:o 22 mukaan hyväksytty: ECE-hyväksymismerkintä kypärässä on iso E-kirjain ympyrän sisällä

Tai

  • Tai amerikkalaisen standardin FMVSS 218 mukaan hyväksytty: Amerikkalaisen standardin merkintä on isot DOT-kirjaimet.

Muut hyväksynnät, esimerkiksi JIS tai Snell, eivät ole Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä.

Hyväksymismerkintä

ECE22-05 testin läpäisseistä kypäristä, leukahihnasta tai kypärän sisältä, löytyvät muun muassa seuraavat merkinnät:

  1. Ympyröity iso E-kirjain ja numero: Numero kertoo maan, jossa testaaminen ja hyväksyntä on tehty.
  2. Varsinainen ECE22 hyväksyntänumero: Numero kertoo valmistajan, kypärämallin ja ulkokuoren koon. Merkinnässä oleva kirjain; P, J tai NP kertoo tarkemman testausmenetelmän.
  3. Valmistajan sarjanumero: Esimerkiksi 0128387.
  4. Valmistusaika: Esimerkiksi 05/07.

Testausmenetelmät

  • P0595011, P – Protective. Kyseessä on kypärä, jossa on leukakaari. P-merkinnän saamisen edellytys on, että kypärän leukakaari on läpäissyt sille tehdyn testin hyväksytysti.
  • NP0595011, NP – Non Protective. Kyseessä on kypärä, jossa leukakaari ei ole läpäissyt P-merkintään vaadittavaa testiä.
  • J0595011, J – Jet. Kyseessä on avokypärä, jossa ei ole leukakaarta.