Silmät ja korvat tarkkana liikenteessä
Harjoituksia ja leikkejä silmillä ja korvilla havainnoimisesta liikenteessä luokille 0-2.
Harjoituksia ja leikkejä silmillä ja korvilla havainnoimisesta liikenteessä luokille 0-2.
Valitaan alla olevista leikeistä ('Pysähdy', 'Kuuntele', 'Katso & kävele') sopivat harjoitukset. Leikin jälkeen keskustellaan, miten asia liittyy liikenteessä liikkumiseen.
Oppilaat saavat liikkua tilassa haluamallaan tavalla tai opettaja voi määrätä tyylin. Kun oppilaat kuulevat äänimerkin (pilli, soitin, rumpu, tms.) tai musiikki lakkaa soimasta, heidän tulee pysähtyä. Liike saa jatkua, kun opettaja antaa luvan.
Loppukeskustelu
Miksi kuunteleminen on tärkeää liikenteessä?
Tehdään yhdessä vanhempien oppilaiden kanssa. Nuoremmat oppilaat seisovat ryhmänä keskellä kenttää tai salia. Vanhemmat oppilaat asettuvat piiriin ympärille, riittävän kauas keskialueesta. Nuorempia oppilaita pyydetään sulkemaan silmät ja vanhemmat oppilaat antavat vuorollaan äänimerkkejä. Nuoremman oppilaan tulee kääntyä siihen suuntaan, mistä ääni kuului. Äänimerkkejä voidaan antaa esimerkiksi pyörän soittokellolla, tamburiinilla, triangelilla, pillillä.
Loppukeskustelu
Kerro tilanteita liikenteessä, jolloin pitää tietää, mistä suunnasta ääni tulee. Kysy ja keskustele oppilaiden kanssa.
Kävellään turvalliseen paikkaan, jossa voidaan harjoitella tien ylittämistä. Vaihtoehtoisesti voidaan harjoitella koulun pihassa tai salissa (suojatieviivat tehdään pihaan esimerkiksi naruilla tai hiekkaan piirtäen). Jokainen oppilas näyttää opettajalle/vanhemmalle oppilaalle, kuinka toimitaan tietä ylitettäessä.
Loppukeskustelu
Kerro turvallisen tien ylittämisen vaiheet. (Vaiheet ovat: pysähdy, kuuntele, katsele, kävele.)