Siirry sisältöön
Mikä kulkumuoto olen?

Harjoituksessa tutustutaan erilaisiin liikenteen kulkumuotoihin ja niiden sääntöihin. Harjoitus nostaa esiin, että kulkumuodosta riippumatta olemme ihmisiä, emme vain kasvottomia autoilijoita, pyöräilijöitä tai jalankulkijoita.

Tavoite
  • Vahvistetaan eri kulkumuotoihin liittyvää sääntötuntemusta
  • Keskustellaan liikennesääntöjen vaikutuksista eri tienkäyttäjille
Nämä tarvitset
  • Lappuja, joihin kirjattu eri tienkäyttäjiä

Näin se tehdään

Jokaiselle oppilaalle annetaan lappu, jossa lukee joku tienkäyttäjä. Lappua ei näytetä muille. Luokan eteen tulee vuorollaan yksi oppilas, jolta muut oppilaat yrittävät selvittää kyllä-ei-kysymyksillä, minkälainen tienkäyttäjä on kyseessä. Kysymykset voivat liittyä esimerkiksi turvalaitteisiin, varusteisiin tai liikenteen sääntöihin.

Esimerkkikysymyksiä:

  • Näytänkö kääntyessä suuntamerkkiä vilkulla?
  • Onko huippunopeuteni alle 30km/h
  • Saanko kulkea jalkakäytävällä?

Kysymyskierroksen päätteeksi ryhmä tekee yhdessä arvauksen, minkälainen tienkäyttäjä on kyseessä.

Sovellutuksia:

  • Harjoitus voidaan toteuttaa perinteisen ”kuka minä olen” -leikin tavoin, jolloin tienkäyttäjästä kertova lappu voidaan kiinnittää esimerkiksi selkään, ja jokaisen tehtävänä on saada selville, mikä tienkäyttäjä minä itse olen, kysymällä muilta osallistujilta kyllä-ei-kysymyksiä.

Loppukeskustelu

Harjoituksen purkukeskustelussa keskitytään kahteen erityisesti kahteen näkökulmaan.

Ensin pohditaan samaa kulkumuotoa edustavien kanssa ryhmässä sitä, minkälaiset ominaisuudet tekevät tienkäyttäjästä turvallisen ja minkälaisilla asioilla voidaan edistää tämän kulkumuodon turvallisuutta.

  • Millainen on turvallisesti liikkuva jalankulkija? Pyöräilijä? Potkulautailija?
  • Miten näiden tienkäyttäjien turvallisuutta voidaan edistää?

Lopuksi keskustellaan yleisesti liikennesääntöjen merkityksestä eri tienkäyttäjien osalta. Esimerkiksi seuraavien kysymyksien avulla:

  • Miksi liikenteessä on sääntöjä?
  • Miksi liikennesääntöjä pitää noudattaa?
  • Miten liikennesääntöjä voidaan harjoitella?
  • Miten minä suhtaudun sääntöihin?
  • Minkälaisia eroja säännöissä on eri tienkäyttäjien osalta?