Uutinen

SuomiAreenan liikenneturvallisuusaiheisessa paneelissa tiistaina keskustelivat Helsingin Sanomien tuottaja Kirsi Alm-Siira, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, kansanedustaja Jyrki Kasvi, tuleva poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen sekä Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.

#Liikennechat-tunnisteella käydyssä chatissa jaettiin kokemuksia tarkkaamattomuuden seurauksista sekä ideoitiin keinoja, joilla kuljettajat saataisiin keskittymään liikenteessä itse asiaan – ajamiseen.

Kysymys 1: Kuinka pitkän matkan 80 km/h liikkuva auto etenee tviitin kirjoittamisen aikana?

80 kilometrin tuntivauhtia ajettaessa auto etenee 22 metriä sekunnissa. Niinpä tviittailu on syytä unohtaa kokonaan ratin takana, keskustelussa todettiin.

Älypuhelimen käyttöä pidettiin riskitekijänä, koska liikenteessä sekä ajamiseen että älypuhelimen käyttöön keskittyminen yhtä aikaa on vaikeaa. Puhelimen näppäily ajon aikana voi saada kuskin seilaamaan liikenteessä rattijuopon tavalla. Fiksusti käytettynä älypuhelin nähtiin kuitenkin mahdollisuutena sekä tärkeänä apuvälineenä onnettomuustilanteissa.

Kysymys 3: Minkälaisia vaaratilanteita olet havainnut liikenteessä, kun autoilija, pyöräilijä tai jalankulkija on ollut tarkkaamaton?

Tarkkaamattomuus liikenteessä aiheuttaa pieniä ja suuria vaaratilanteita, chatissa todettiin. Keskustelussa muistutettiinkin yhteispelin ja kärsivällisyyden merkityksestä liikenteessä.

Luurikuskien kitkemiseksi ehdotettiin muun muassa somelukkoa ja tiukkaa nollatoleranssia: puhelin pois ajaessa. Keskustelijoiden mielestä ratin takana somettamiseen pitäisi puuttua entistä enemmän – sekä valvonnan että valistuksen avulla.

Keskustelijat uskoivat tosielämän varoittavien esimerkkien purevan kuljettajiin. Myös olemassa olevaa ja uutta tekniikkaa voitaisiin hyödyntää. Esimerkiksi automaattinen vastausviesti tai puhelimen vaimennus ajon aikana voisivat auttaa kuljettajaa keskittymään ajamiseen.

Tagit: 
Kun ajat aja, tarkkaamattomuus, handsfree