Uutinen
Autoilu

Työryhmä esittää siirtymistä tutkintopainotteiseen järjestelmään. Liikenneturva muistuttaa, että teoria- ja ajokokeissa voidaan mitata erityisesti keskeisten liikennesääntöjen ja merkkien ymmärtämistä. Nuorten kuljettajien vakavat liikennevahingot osoittavat kuitenkin, että onnettomuuksien taustalla ei ole tietämättömyys liikennesäännöistä vaan usein muunlainen riskikäyttäytyminen. Ryhmäopetus mahdollistaa monien sellaisten asioiden käsittelemisen, joita kuljettajatutkinnossa ei voida kunnolla mitata.

Esimerkkejä tällaisista asioista ovat:

  • Väsymyksen riskit ja oman väsyvyyden arviointi
  • Päihteiden vaikutukset, riskit ja seuraukset
  • Nuorten kuljettajien riskitekijät ja tyypilliset onnettomuudet
  • Ryhmäpaineen vaikutukset ja tyypilliset ryhmäpainetta aiheuttavat tilanteet
  • Liikennesääntöjen taustalla olevat asiat: miksi sääntöjä tarvitaan
  • Elämäntapa ja siihen liittyvät riskit; millaisia riskejä oma elämäntapa tuottaa
  • Pitkien ajomatkojen suunnittelu, aikataulutus jne.

Liikenneturva kannattaa työryhmän ehdottamia uusia välineitä ja toimintatapoja opetukseen, kuten ajosimulaattori- ja verkko-opetuksen laajempaa käyttöä.

Työryhmä ehdottaa myös selvitettäväksi alueellisesti tai ajallisesti rajoitettua ajo-oikeutta. Liikenneturva suhtautuu varauksella rajoitettuun ajo-oikeuteen ja pitää sääntelyn lisäämistä arveluttavana ja sen valvontaa vaikeana. Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää, ettei liikenteessä ole sellaisia kuljettajia joiden ajoterveys ja ajokunto eivät riitä ajoneuvon turvalliseen kuljettamiseen. Liikenneturva ei pidä ajallisia tai alueellisia rajoituksia perusteltuina. Harkintakykyinen iäkäs osaa itsenäisesti välttää vaikeita olosuhteita ja matkoja.

Lisätietoa
toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen p. 040 1979 140
Liikenneturvan laajempi kannanotto aiheesta kuulemistilaisuudessa 11.2.2014

Tagit: 
ajo-opetus, kanta, lausunto, rajoitettu ajo-oikeus, tutkinto, autokoulu