Gå till innehållet

Resultat för: driving in finland

145 sökresultat
Nästan alla som svarade på Trafikskyddets enkät anser bestämt att man måste ingripa i en närståendes bilkörning om det inte längre är säkert på grund av en sjukdom. Ändå känner...
Läs mer
...skäl att vara mer uppmärksam: dålig sikt, livlig trafik eller många redan inträffade olyckor. Även om olyckan inte inträffade för egen del när man frångick stopplikten, är detta inte ett...
Läs mer
...tas tillräckligt på allvar som en trafiksäkerhetsrisk. Lika många anser att det är viktigt att närstående eller passagerare ingriper då de märker att förarens körskick inte är på sin plats”,...
Läs mer
...när du byter fil. Kontrollera säkerhetsavståndet när du återvänder till din egen fil. Återvänd inte till din egen fil innan du i backspegeln ser hela fordonet som körts om. Om...
Läs mer
...de nationella ålderskraven för mopeder, vilken som än är högre. ”En elsparkcykel är inget fordon för barn. Trafikskyddet föreslår att Finland inför en åldersgräns på 15 år för förare av...
Läs mer
...verksamhet. Organ Trafikskyddets beslutande organ är centralorganisationens möten och styrelsen. Ledningsgruppen är ett rådgivande organ för verkställande direktören. Inom Trafikskyddet verkar dessutom en delegation för informationsbranschen, en delegation för gång...
Läs mer
...i backspegeln. Du får inte börja köra om på en sträcka med förbjuden omkörning eller i en korsning. En omkörning innebär inte heller ett specialtillstånd för överhastighet. *Trafikskyddet undersökte finländarnas...
Läs mer
...Ari-Pekka Elovaara. *Resultaten av den internationella ESRA-studien (E-Survey of Road Users’ Attitudes) har samlats in under år 2023. I Finland besvarades enkäten av 993 personer i åldern 18–74 år. Finlands...
Läs mer
Trafikskyddets färska enkät visar att en del av finländarna fortfarande har svårigheter med väjningsreglerna såväl mellan bilförare och cyklister som med reglerna som gäller övergångsställen. Den mest inrotade missuppfattningen gäller...
Läs mer
...påminner om att det inte finns något behov av ta till fordon med ratt, styre eller dylikt i berusat tillstånd. Att cykla berusad, alltså styrstångsfylleri, innebär rattfylla med ett motorlöst...
Läs mer
...förhindras”, sammanfattar Trafikskyddets kontaktchef Leena Piippa. Att reglerna inte följs kan också orsaka irritation i trafiken. ”Om vägtrafikanten upplever att vissa inte följer reglerna kan följden bli irritation och att...
Läs mer
...tidigare somnat vid ratten betyder inte att det inte kan ske. När tröttheten trycker på kan hjärnan gå in i mikrosömn utan att man vet om det”, fortsätter Nyholm. Körskicket...
Läs mer