Pyöräilijän paikka tiellä

Kun liikut pyörällä, käytä joko pyörätietä tai kevyen liikenteen väylää. Alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä. Katso liikennemerkit napauttamalla alla olevia linkkejä.

Jos pyörätietä tai kevyen liikenteen väylää ei ole, aja tien oikeanpuoleisella pientareella tai tien oikeassa laidassa. Piennar on erotettu ajoradasta valkoisella viivalla.

Pyörällä ei saa ajaa moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä.

Pyöräily voidaan myös kieltää seuraavilla liikennemerkeillä:

Ajaminen kevyen liikenteen väylällä

Kevyen liikenteen väyliä on kahdenlaisia:

  1. Pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain.
    Pyöräilijöille ja jalankulkijoille on oma puolensa. Puolet on erotettu toisistaan valkoisella viivalla. Liikennemerkki osoittaa, kumpi puoli on pyörätie. Pyöräilijä ajaa pyörätien oikeassa laidassa.
  2. Pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty.
    Pyöräilijä ajaa tien oikeassa laidassa. Hän ohittaa samalla puolella tietä kävelevät ja pyöräilevät vasemmalta puolelta.

Pyörällä kuljettaminen

Polkupyörä on tarkoitettu yleensä yhdelle ihmiselle. Jos kuljetat lasta polkupyörällä, hanki sopiva istuin.

Istuimessa pitää olla:

  • jalkojen suojukset, etteivät lapsen jalat joudu pinnojen väliin
  • vyönauhat, joilla lapsi kiinnitetään istuimeen.

Kuljeta kassit ja tavarat niin, että pyörä pysyy hyvin tasapainossa.