Pyöräilijän paikka tiellä
Kun liikut pyörällä, käytä joko pyörätietä tai kevyen liikenteen väylää. Alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä. Katso liikennemerkit napauttamalla alla olevia linkkejä.
- Pyörätietä osoittava liikennemerkki
- Rinnakkain olevaa pyörätietä ja jalkakäytävää osoittavat liikennemerkit
- Yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää osoittava liikenne merkki
Jos pyörätietä tai kevyen liikenteen väylää ei ole, aja tien oikeanpuoleisella pientareella tai tien oikeassa laidassa. Piennar on erotettu ajoradasta valkoisella viivalla.
Pyörällä ei saa ajaa moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä.
Pyöräily voidaan myös kieltää seuraavilla liikennemerkeillä:
- Ajoneuvolla ajon kieltävä liikennemerkki
- Kiellettyä ajosuuntaa osoittava liikennemerkki
- Pyörällä ja mopolla ajon kieltävä liikennemerkki
- Jalankulun sekä pyörällä ja mopolla ajon kieltävä liikennemerkki
Ajaminen kevyen liikenteen väylällä
Kevyen liikenteen väyliä on kahdenlaisia:
- Pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain.
Pyöräilijöille ja jalankulkijoille on oma puolensa. Puolet on erotettu toisistaan valkoisella viivalla. Liikennemerkki osoittaa, kumpi puoli on pyörätie. Pyöräilijä ajaa pyörätien oikeassa laidassa. - Pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty.
Pyöräilijä ajaa tien oikeassa laidassa. Hän ohittaa samalla puolella tietä kävelevät ja pyöräilevät vasemmalta puolelta.
Pyörällä kuljettaminen
Polkupyörä on tarkoitettu yleensä yhdelle ihmiselle. Jos kuljetat lasta polkupyörällä, hanki sopiva istuin.
Istuimessa pitää olla:
- jalkojen suojukset, etteivät lapsen jalat joudu pinnojen väliin
- vyönauhat, joilla lapsi kiinnitetään istuimeen.
Kuljeta kassit ja tavarat niin, että pyörä pysyy hyvin tasapainossa.