Risteyksessä on oltava tarkkana. Pyöräilijän täytyy tietää, ketä hänen täytyy väistää.

  • Jos pyöräilijä ajaa ajoradalla, hän väistää risteyksessä oikealta tulevia.
  • Jos pyöräilijä on kääntymässä, hän väistää risteävän tien yli meneviä kulkijoita. Risteävä tie on se, jolle pyöräilijä kääntyy.
  • Jos pyöräilijä tulee pyörätieltä ajoradalle, hänen on väistettävä muita kulkijoita.
  • Ajoradalla kääntyvän ajoneuvon kuljettaja väistää kuitenkin aina risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Risteävä tie on se, jolle ajoneuvo kääntyy.
  • Lisäksi liikennemerkeillä (STOP-merkki tai kärjellään oleva kolmio) voidaan määrätä niin, että ajoradalla ajava väistää pyörätieltä tulevaa pyöräilijää.

Vasemmalle kääntyminen

Vasemmalle kääntyminen on yksi vaarallisimpia tilanteita liikenteessä. Turvallisin tapa kääntyä vasemmalle on suorakulmakäännös.

Suorakulmakäännös tehdään seuraavasti:

1. Aja suoraan risteyksen yli.

2. Pysähdy tien reunaan ja katso joka suuntaan, onko autoja tulossa.

3. Kun ketään ei tule, aja tai taluta pyörä tien yli. Jatka ajoa tien oikeassa reunassa.

Suojatien käyttäminen

  • Pyörällä saa ajaa tien yli suojatietä pitkin, mutta usein pyörän taluttaminen on turvallisempaa.
  • Tämän sivun alussa kerrotut väistämissäännöt määräävät, kuka saa ajaa ensin ja kuka väistää.

Pyöräilijä liikennevaloissa

Pyöräilijän on noudatettava liikennevaloja. Joissakin risteyksissä pyöräilijöille on omat liikennevalot.