Pyöräilykypärän valinta ja sovitus.Tieliikennelain mukaan polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.

Pyöräilykypärän valinta ja käyttö

Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää. Sopivan kokoinen ja päähän hyvin istuva kypärä suojaa parhaiten. 

Oman pään mukaan: kypärämalleja on erilaisia ja kannattaa valita kypärä, joka tuntuu päässä sopivalta ja mukavalta. Kirkkaan värinen kypärä parantaa näkyvyyttä liikenteessä.

Varmista otsan suojaavuus: kypärä asetetaan päähän niin, että se suojaa otsaa, koska otsaan kohdistuu eniten iskuja.

Säädöt sopiviksi: kypärä säädetään sovituspannan tai -palojen avulla käyttäjälle sopivaksi. Hihnat ohjataan kulkemaan korvien molemmin puolin. Leukahihna ja lukko säädetään lopuksi niin, että kiinnitys tuntuu mukavalta ja tukevalta. Tällöin leukahihnan ja leuan väliin mahtuu vain 1-2 sormea. Huolellinen kiinnitys estää kypärää lentämästä pois päästä mahdollisessa onnettomuudessa. 

Pyöräilykypärä on vaihdettava uuteen iskun jälkeen.

Kypärän tulee olla eurooppalaisen standardin EN 1078 mukainen ja CE-hyväksytty. CE hyväksymismerkinnällä varustettu kypärä on läpäissyt iskunvaimennustestin, jossa kypärä ja sen sisällä oleva 5 kiloa painava mallipää pudotetaan 1,5 metrin korkeudelta ja mallipäähän kohdistuva kiihtyvyys on alle 250 g:tä (g = vapaan putoamisen kiihtyvyys). Ilman iskunvaimennusta mallipäähän saattaa kohdistua jopa 1000 g:n kiihtyvyys.

Hyvä kypärä on:

sopivan kokoinen ja muotoinen
otsan peittävä
kiinnitetty huolellisesti ja
CE-hyväksytty.

Kypärä toimii iskunvaimentimena. Kypärän iskua vaimentava materiaali murskaantuu sitä enemmän, mitä kovempi isku. Materiaali myös jakaa yhteen pisteeseen kohdistuvan iskun vaikutusta laajemmalle alueelle ja lieventää myös tällä tavalla seurauksia.

Jokainen kolhu vähentää kypärän iskunvaimennuskykyä, vaikka ulospäin ei vikaa huomaisikaan. Jos kypärässä näkyy selkeitä halkeamia tai syviä viiltoja, se kannattaa vaihtaa. Kaikki vauriot eivät kuitenkaan välttämättä näy ulospäin.

Kypärän käyttöohjeesta tai kypärän valmistajalta voi löytyä lisätietoa kypärän käyttöiästä ja iskunkestävyydestä.

 

 

Pyöräilykypärä suojaa päävammalta

Pyörällä kaadutaan ja kolaroidaan paljon useammin kuin tilastot kertovat. Valtaosa pyöräilyonnettomuuksista on yksittäisiä kaatumisia. Vakavampia on joka kymmenes onnettomuus. Aikuisilla päävammat syntyvät useimmiten tiehen iskeytymisestä, lapsilla taas autoon iskeytymisestä. Päätäkin yleisemmin vammautuvat raajat, mutta päävammat ovat usein laadultaan vakavimpia. Pienetkin päävammat voivat olla vakavia, kivuliaita ja hitaita paranemaan. 

Pyöräilykypärän käyttö ei estä onnettomuuteen joutumista, mutta sen sattuessa kypärä suojaa pää- ja aivovammoilta eri tutkimusten perusteella. Liikennevilkun artikkelissa on vastattu muutamiin väitteisiin pyöräilykypärään liittyvästä tutkimuksesta.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosien 2015-2017 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä kypärää ei käyttänyt 49 pyöräilijää. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastaa heistä joka kolmannen (18). Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule mukaan ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta.

Pyöräilykypärän käyttö 2017. Koko maassa kypärää käyttää 44 prosenttia pyöräilijöistä.

Aihepiirit: