Kävelijän liikennesäännöt

Kävellen kulkevan on liikenteessä liikkuessaan käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, tai sillä kulkeminen ei jostain syystä onnistu, kävelijän on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Ajoradalla kävelijän paikka on ensisijaisesti vasemmassa reunassa. Ajorata ylitetään suojatietä pitkin, jos se suinkin on mahdollista.

  • Pyörätiellä kävellen kulkevan on yleensä käytettävä sen reunaa.
  • Ajoradalla kävelijän on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.
  • Polkupyörää tai mopoa taluttava saa käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
  • Kävellen saa pihakadulla kulkea sen kaikilla osilla. Kävelijä ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä.

Myös kävelijä on liikenteessä tienkäyttäjä, jolla on myös tienkäyttäjän oikeudet ja velvollisuudet. Tienkäyttäjänä kävelijän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

Heijastimen käyttö hämärän ja pimeän aikaan sekä ajoradan ylittäminen suojatietä pitkin aina kun mahdollista parantavat jalkaisin matkaavan turvallisuutta. Liukkaalla kelillä ennakointi ja pitävät jalkineet ehkäisevät kaatumisia.

kävellen kulkevan on pimeän tai hämärän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta.

Yhteispeli liikenteessä onnistuu silloin, kun kävelijä on tietoinen itseään koskevista velvollisuuksista ja noudattaa niitä.

Jalankulkijoiden onnettomuudet

Jalankulkijoiden liikennekuolemien määrä on vähentynyt kolmanneksella ja loukkaantuneiden määrä neljänneksellä viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 34 ja loukkaantunut 450 jalankulkijaa vuodessa. Vuoden 2015 tietojen mukaan vakavasti loukkaantuneita oli 57. Miehiä menehtyneistä oli 53 %. Loukkaantuneista naisia oli 58 %. Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä 13 % ja loukkaantuneista 7 % on ollut jalankulkijoita.

Taajamissa tapahtui lähes kaksi kolmesta kuolemantapauksesta ja yhdeksän kymmenestä loukkaantumisesta. Uhreista lähes kolmannes menehtyi suojatiellä. Jalankulkijoiden loukkaantumisista puolet tapahtui suojatiellä.

Kaikista kuolleista jalankulkijoista neljä kymmenestä oli yli 64-vuotiaita ja loukkaantuneista joka kolmas. Suojatiellä menehtyneistä jalankulkijoista kolme neljästä ja loukkaantuneista joka kolmas oli yli 64 -vuotias. Iäkkäiden jalankulkijoiden riski kuolla tai loukkaantua liikenteessä on lähes kaksinkertainen verrattuna koko väestöön, kun henkilövahingot suhteutetaan ikäryhmän kokoon. Lähes joka kolmas tieliikenteessä loukkaantunut jalankulkija oli lapsi tai nuori.

Kaikista kuolemantapauksista lähes puolet tapahtui pimeällä tai hämärässä ja yli puolet päivänvalossa. Vuonna 2014 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat 16 pimeällä tai hämärällä tapahtunutta kuolemantapausta. Heistä 15 ei käyttänyt heijastinta. Heijastinta käyttämällä heistä kolme olisi eri todennäköisyydellä voinut pelastua kuolemalta.

Törmäysnopeus ja jalankulkija

Törmäysnopeus ratkaisee, millaiset mahdollisuudet jalankulkijalla on selviytyä hengissä. Todennäköisyys menehtymiselle kasvaa jyrkästi, kun törmäysnopeus on yli 60 km/h. Eero Pasasen vuonna 1991 ilmestyneessä väitöskirjassa julkaistu S-mallinen kuvaaja on ehkä lainatuin suomalaisista liikennetutkimuksen tuloksista. Kuvaajaa päivitettiin vuonna 2009 (Rosén & Sander) kuvaamaan paremmin nykyautojen jalankulkijoille aiheuttamaa kuolemanriskiä.

Invalidiajoneuvot

Pyörätuolia käyttävään sovelletaan jalankulkijoita koskevia säännöksiä. Sama koskee vammaista, joka kävelynopeudella kuljettaa käsikäyttöistä tai sellaista moottorikäyttöistä invalidiajoneuvoa, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 15 km/h. Muutoin hänen on noudatettava polkupyöräilijöitä koskevia säännöksiä.

Jalankulkijaryhmät ja kulkueet

Valvotun jalankulkijaryhmän sekä järjestäytyneen kulkueen on käytettävä piennarta tai kulkusuunnassa ajoradan oikeaa puolta. Ryhmän, jossa enintään kaksi lasta kulkee rinnakkain, on käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä, mikäli mahdollista.

Valvotulla jalankulkijaryhmällä tai järjestäytyneellä kulkueella, joka käyttää valaisemattomalla tiellä piennarta tai ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana taikka sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskiviivan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.

Jalankulkijan näkyminen pimeällä (animaatio)

Aihepiirit: