Siirry sisältöön
Kuljettaja ja matkustaja kiinnittävät turvavöitä ennen auton käynnistystä.

Turvavyön käytöstä lipsutaan linja-autossa

Liikenneturvan tutkimusten mukaan turvavyötä käytetään etupenkillä ahkerammin kuin takana ja henkilöautossa useammin kuin linja-autossa. Turvavyön käyttö on helppo liikenneturvallisuusteko, joka voi pelastaa ihmishengen riippumatta siitä, istuuko etu- vai takapenkillä, henkilö- vai linja-autossa.

Turvavyön käyttö on helppo liikenneturvallisuusteko

Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan lähes seitsemän kymmenestä vastaajasta pitää turvavyön käyttämättä jättämistä erittäin tai melko vakavana liikennerikkomuksena.* Turvavyö onkin hyvä esimerkki turvalaitteesta, jonka käyttö on äärimmäisen helppoa, mutta hyöty törmäystilanteessa on suuri.

”Vaiva turvavyön käytön eteen on äärettömän pieni, mutta sen hyöty on valtava. Vyön kiinnittämiseen ei mene montaakaan sekuntia, mutta se voi pelastaa ihmishengen”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti huomauttaa.

Turvavyö on viime vuosisadan merkittävin liikenneturvallisuutta parantanut passiivinen turvavaruste, joka ei estä onnettomuutta mutta turvaa sen sattuessa. Muukaan turvatekniikka, kuten turvatyyny, ei toimi suunnitellusti, jos kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä istuimellaan.

Laki velvoittaa käyttämään turvavyötä myös linja-autossa

Kyselyyn vastanneista joka neljäs kertoi, että ei välttämättä käytä turvavyötä linja-autossa silloin, kun se löytyy omalta istumapaikalta. Riippumatta auton koosta oikein kiinnitetty turvavyö pitää ihmisen istuimellaan ja estää häntä iskeytymästä auton koviin sisäosiin törmäystilanteissa.

”Turvavyön käyttö linja-autossa on yhtä tärkeää kuin henkilöautossakin. Laki velvoittaa käyttämään turvavyötä myös bussissa”, Ruutti muistuttaa.

Turvavöiden käyttövelvoite linja-autoissa on ollut voimassa vuodesta 2006 alkaen.

Lähes kaikki käyttävät turvavyötä henkilöauton etupenkillä

Liikenneturvan viimevuotisen seurannan mukaan henkilöautoissa etupenkillä matkustavista 97 % käytti turvavyötä.** Käyttö oli yhtä yleistä taajamassa ja taajaman ulkopuolella.

Turvavyö pelastaa myös alhaisissa nopeuksissa, joten se on hyvä kiinnittää jo ennen auton käynnistämistä.

”Enintään 7 km/h nopeudella tapahtuvassa kolarissa aikuinen saattaa kyetä käsillään estämään iskeytymisen rattiin, kojetauluun tai selkänojaan. Taajamanopeuksilla (50 km/h) tapahtuvissa kolareissa ihmisen törmäyspaino on noin 40-kertainen, joten käsillä ei kyetä estämään iskeytymistä tai autosta ulos sinkoutumista”, Ruutti tarkentaa.

Turvavyötä käyttämätön vaarantaa itsensä ja kanssamatkustajat

Takapenkillä turvavyötä käytettiin hieman vähemmän kuin etupenkillä: seurannan mukaan taajama-alueella turvavyötä käytti 90 %.

Turvavyötön matkustaja on törmäystilanteessa vaaraksi itsensä lisäksi myös edessään istuville matkustajille, sekä henkilö- että linja-autossa.

”Ilman turvavyötä takapenkillä matkustava jyrää edessä istuvat törmäystilanteessa ja voi aiheuttaa kuolemanriskin turvavyötä käyttävälle etumatkustajalle. Tämä pätee sekä henkilöautoissa että busseissa”, Ruutti muistuttaa.

*Liikenneturva ja Kantar TNS Oy selvittivät marras-joulukuussa 2021 suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia liikenteestä. N=1064.

**Liikenneturva tarkkailee turvavyön käyttöä vuosittain valtakunnallisesti. Vuonna 2021 kerättiin noin 61 000 havaintoa turvavyön käytöstä henkilöautossa. Takapenkin turvavöistä kerättiin noin 3 200 havaintoa.