Pyöräily lapsen kanssa
Aloita pyöräilytaitojen harjoittelu turvallisessa paikassa liikenteen ulkopuolella. Kun lapsen taidot ovat riittävät, voi siirtyä harjoittelemaan pyöräilyä liikenteessä. Näytä vanhempana hyvää esimerkkiä ja kertaa toimintatapoja. Näin lapsi oppii pyöräilemään liikenteessä turvallisesti. Lapsen kanssa pyöräily on hyödyllinen tapa taittaa arkisia matkoja ja samalla opetella liikenteessä liikkumista.
Hanki lapselle sopivan kokoinen pyörä ja asianmukainen kypärä
Sopivan kokoinen pyörä helpottaa pyöräilytaitojen harjoittelua ja lisää ajomukavuutta. Lapsen tulisi ylettyä molemmilla jaloilla maahan satulassa istuessaan.
- Matala runko helpottaa pyörän päälle nousemista ja pois tulemista.
- Satulan ja ohjaustangon säätömahdollisuus lisää pyörän käyttöikää lapsen kasvaessa.
- Vaihteet eivät pienen lapsen pyörässä ole välttämättömät.
- Pyörän keveys helpottaa ajamista ja tekee siitä mukavampaa.
- Apupyörät voivat auttaa pystyssä pysymisessä.
Pyöräilyn voi aloittaa myös potkupyörällä. Potkupyörässä ei ole polkimia, vaan lapsi potkuttelee jaloilla vauhtia ja oppii samalla tasapainon pitämistä ja ohjaamista. Monissa potkupyörissä on jarrut, joten niillä voi harjoitella myös jarruttamista.
Lapsi kannattaa ottaa mukaan pyöräostoksille. Lapsi voi testata pyörää, miltä se tuntuu – onko pyörää helppo ohjata ja helppo jarruttaa. Asiantuntevasta pyöräliikkeestä saa myös apua pyörän valintaan. Myös kypärää kannattaa sovittaa. On tärkeä löytää lapsen päähän sopiva, hyvin säädettävä ja lapsen silmää miellyttävä kypärä.
Huolehdi lapsen pyörän ja kypärän kunnosta
Ennen jokaista ajomatkaa varmista, että jarrut toimivat ja että renkaissa on tarpeeksi ilmaa. Etenkin jarrujen kokeilu on hyvä tehdä aina ennen liikkeelle lähtöä, jotta siitä muodostuu rutiini. Kun teet tarkastukset yhdessä lapsen kanssa, lapsi oppii pikkuhiljaa myös itse pyörän tarkastustaidot.
Pyörän pakolliset varusteet:
- soittokello tai muu äänimerkinantolaite,
- heijastimet (vaalea etuheijastin, punainen takaheijastin, ruskeankeltaiset sivuheijastimet tai heijastavat renkaat),
- valot pimeän tai hämärän aikaan pyöräillessä (vaaleaa etuvalo ja punainen takavalo).
Pyörän kunnon tarkistamiseen löytyy helppo ohjekortti sekä havainnollistava video. (Avautuu uuteen ikkunaan)
Vanhemman on varmistettava myös lapsen pyöräilykypärän istuvuus ja asianmukainen kiinnitys. Kypärä ei suojaa, jos remmi on liian löysällä. Käy läpi lapsen kanssa, miten kypärä kiinnitetään oikein. Kypärän koko ja säädöt kannattaa tarkistaa tasaisin väliajoin, sillä remmit saattavat löystyä ja myös lapsen pää kasvaa.
Täältä löytyy helppo ohje kypärän kunnon tarkastamiseen ja kiinnittämiseen.
Harjoittele pyöräilytaitoja lapsen kanssa turvallisella alueella
Anna aikaa pyöräilyn harjoittelulle. Lapset oppivat pyörän hallinnan omaan tahtiin. Rohkaise ja kehu. Kerro lapselle, mitä hän jo osaa ja mitä vielä harjoitellaan.
Kun lapsi aloittaa pyörällä ajamisen, aikuinen voi olla tukena lapsen takana ja auttaa liikkeelle lähtöä esimerkiksi työntämällä tarakasta, satulan takaa tai lapsen selästä. Ohjeista lasta laittamaan jalat polkimille ja kädet ohjaustankoon. Pyöräillessä pitää katsoa eteenpäin siihen suuntaan, mihin pyörä on menossa. Jalkoihin tai ohjaustankoon ei tarvitse katsella. Liikkeelle lähdettäessä ensimmäistä polkaisua helpottaa, jos poljin on melko ylhäällä.
Tasapainon ja suoraan ajamisen taidon lisäksi lapsen kanssa tulisi opetella liikkeelle lähtöä, jarruttamista sekä pyörän kääntämistä haluttuun suuntaan. Jarruttaminen on yksi pyörän hallinnan perustaito. Jarruttaa pitää osata niin hitaasti vauhtia vähentäen kuin nopeasti pyörä äkkiä pysäyttäen. Myös hidasvauhtista pyöräilyä kannattaa harjoitella
Yhdellä kädellä ajamista kannattaa alkaa harjoittelemaan siinä vaiheessa, kun pyöräily sujuu hyvin kahdella kädellä ohjaten. Yhdellä kädellä ajamisen taitoa tarvitaan esimerkiksi silloin, kun näytetään suuntamerkkiä.
Pyörän hallintaa tulee harjoitella turvallisella alueella. Pihaan rakennetulla pyöräilyradalla voi harjoitella esimerkiksi ohjaamista, pujottelua tai jarruttamista. Sydänliiton Neuvokas perhesivuilta löytyy opastavia videoita (Avautuu uuteen ikkunaan) pyöräilytaidon harjoitteluun.
Lasten pyöräilytaidot kehittyvät yksilöllisesti harjoituksen myötä. Vanhemmat ovat parhaita arvioimaan, milloin lapsi on valmis liikenteeseen tai milloin lapsen uskaltaa päästää yksin pyöräilemään. Lapsen yksilöllinen kokemus ja taitotaso vaikuttavat, ei niinkään ikä.
Harjoittele liikenteessä pyöräilyä yhdessä lapsen kanssa
Turvallinen pyöräily liikenteessä edellyttää motoristen taitojen lisäksi kykyä havainnoida ja ennakoida. Jos esimerkiksi tasapainon pitäminen pyöräillessä on vielä epävarmaa, lapsen huomio kiinnittyy motoriseen pyöräilysuoritukseen liikenteen havainnoinnin sijasta. Lähde lapsen kanssa liikenteeseen pyöräilemään vasta, kun lapsi hallitsee pyörän käsittelyn sekä osaa ja malttaa kuunnella vanhempien toimintaohjeita. Jos lapsi joutuu kovasti keskittymään pelkkään pyörän hallintaan, niin hän ei ole vielä valmis liikenteeseen.
Lapsen tarkkaavaisuuden ja tiedon käsittelyn taidot kehittyvät pikkuhiljaa. Kokemattoman lapsen katse suuntautuu tyypillisesti kapealle näkökentälle suoraan eteenpäin ja huomio kiinnittyy liikenteessä yksittäisiin asioihin. Liikenteen riskien tunnistaminen ei lapsilta vielä onnistu hyvin. Lapsi ei välttämättä osaa ajatella, että näköesteiden (esim. pensaat ja lumikinokset) takaa voi tulla auto. Myös nopeuksien ja etäisyyksien arviointi on vielä vaikeaa. Pieni koko vaikeuttaa myös näkemistä liikenteessä. Pyöräilevä lapsi katsoo liikennettä matalammalta kuin aikuinen ja lapselta voi jäädä näkemättä jotain, minkä aikuinen huomaisi. Joskus on hyvä laskeutua lapsen tasolle ja katsoa, miltä liikenne näyttää lapsen silmien korkeudelta.
Kun lapsi aloittaa pyöräilyä liikenteessä, voi aikuinen liikkua aluksi kävellen. Näin aikuinen voi reagoida yllättäviin tilanteisiin helpommin ja nopeammin. Kun aikuinenkin pyöräilee, aluksi turvallisinta olisi, jos aikuiset voisivat pyöräillä lapsen edessä ja takana. Jos lapsen kanssa pyöräilee vain yksi aikuinen, niin takaa tai takaviistosta voi lapsen kulkemista tarkkailla ja valvoa paremmin. Aikuisen oma pyöräilykin sujuu paremmin, kun ei koko ajan tarvitse vilkuilla taaksepäin lapsen pärjäämistä.
Myös selkeistä säännöistä on hyvä sopia ennen liikenteeseen lähtöä. Esimerkiksi:
- Pysähdytään aina, kun aikuinen huutaa STOP.
- Pyörällä ajetaan pyörätien oikeassa reunassa.
- Ennen tien ylittämistä pysähdytään.
- Liikenteessä ei tehdä temppuja tai leikitä.
Vaikka suojatien saa ylittää pyörällä ajaen, on lapselle monesti turvallisempaa taluttaa pyörä suojatien yli. Kun pyörän pysäyttää ennen tien ylitystä, lapsi saa aikaa tehdä havainnot ja päätökset rauhassa. Pyörän taluttaja on tieliikennelain määritelmän mukaan jalankulkija, jolloin autoilijoiden tulee väistää ja antaa lapsen ylittää tie. Opeta lapselle pikkuhiljaa pyöräilijän väistämissääntöjä tutuilla pyöräilyreiteillä. Sääntöjä voi kerrata esimerkiksi Liikenneturvan Jalan ja pyöräillen oppaasta.
Kun pyöräilet yhdessä lapsen kanssa, havainnoikaa yhdessä erilaisia liikennetilanteita ja kerratkaa, miten niissä tulee toimia. Vanhempi voi puhua ääneen omaa toimintaansa: Nyt pysähdytään ja katsotaan molempiin suuntiin. Edessä on suojatie, sitä ennen pysähdytään. Lapsen kanssa voi myös keskustella, mitä muut tiellä liikkujat voivat tilanteessa tehdä: auto voi kääntyä tai näköesteen takaa voi tulla pyöräilijä. Yhdessä pyöräily antaa vanhemmalle mahdollisuuden nähdä, miten lapsi toimii liikenteessä. Näin vanhemman on helpompi arvioida, mitä lapsi osaa, ja missä on vielä harjoiteltavaa.
Pidä ajotapa rauhallisena. Rauhallinen ajonopeus antaa lapselle enemmän aikaa tarkkailla ympäristöä ja reagoida liikennetilanteisiin.
Suunnittele yhteiset pyöräretket ja -reitit lapsen osaaminen ja jaksaminen huomioiden. Pyöräilyn voi aloittaa reiteillä, jossa on paljon pyörätietä ja vähän risteyksiä tai muuta liikennettä. Aluksi opetellaan omilla reiteillä olevia asioita. Lapsen kanssa käydään läpi ne tilanteet, joissa on oltava erityisen tarkkana. Esimerkiksi tien ylittäminen, risteyksessä pyöräily tai näköesteiden huomiointi ovat tällaisia tilanteita.
Pyöräilkää yhdessä erilaisissa ympäristöissä riittävästi ennen kuin lapsi aloittaa itsenäisen pyöräilyn. Kun lapsi aloittaa koulumatkan kulkemisen pyörällä, kannattaa reittiä harjoitella useaan kertaan yhdessä.
Pyöräile, kuten toivot lapsesi pyöräilevän
Toimi pyöräillessä niin kuin haluat lapsen toimivan. Lapsi oppii ja kopioi mallista. Kun aikuinen noudattaa liikennesääntöjä, niin lapsikin oppii niitä noudattamaan ja pitämään niitä tärkeinä. Sama koskee turvavarusteiden, kuten kypärän, käyttöä. Jos aikuinen ei käytä pyöräilykypärää, ei kypärästä muodostu tapaa lapsellekaan.
Liikenteessä pyöräily on lapselle parasta pyöräilytaitojen opetusta. Liiku siis lapsesi kanssa säännöllisesti myös pyörällä.