Gå till innehållet
Alle kouluikäisiä lapsia liikenteessä aikuisten seurassa.

Små barn i trafiken – tips för föräldrar

Barnets trafikfärdigheter utvecklas i individuell takt. Barnet lär sig färdigheter och beteenden för att röra sig i trafiken genom förebilder, och även attityder till trafiksäkerhet förs vidare. Nedan kan du läsa tips om hur du kan stöda utvecklingen av trafikkunskaper och -färdigheter hos barn under skolåldern.

Tips för att röra sig i trafiken med barnet

  1. Rör dig regelbundet i trafiken med barnet. Övning ger färdighet.
  2. Agera själv i trafiken som du vill att barnet ska göra. Barnet tar efter. 
  3. Diskutera, motivera och repetera. Ju yngre barnet är, desto enklare ska instruktionerna vara. Det är viktigt att barnet förstår vad man gör i olika situationer och varför.
  4. Reservera tillräckligt med tid. Utan brådska är det lätt att agera säkert.
  5. Fokusera på trafiken. Mobiltelefonen hör inte hemma i trafiken.
  6. Se till att alla familjemedlemmar använder till exempel cykelhjälm och reflex.

Barnens beredskap att röra sig i trafiken utvecklas småningom

Det är bra att beakta barnets ålder och utvecklingsnivå. Som förälder känner du ditt eget barns styrkor och det som ännu kräver övning i trafiken.

Barn under fyra år i trafiken

Barn är ännu inte redo att röra sig självständigt i trafiken. Plötslig acceleration från gång till springande och att rusa ut på körbanan är en av de största riskfaktorerna med små barn. Barn i denna ålder kan lätt fästa uppmärksamheten vid sådant som är oväsentligt med tanke på trafiken och barnet förstår ännu inte trafikens risker. Barnet uppfattar till exempel inte skillnaden mellan lekplats och trafik eller gångbana och körbana. Barnets lilla storlek gör det också svårare för andra att upptäcka barnet i trafiken. Det är alltid den vuxna som ansvarar för ett litet barns säkerhet.  

4–6-åriga barn i trafiken

Förutsättningarna för självständig förflyttning håller ännu på att utvecklas hos barnet. Springande och bristande koncentration i trafiken är fortfarande centrala riskfaktorer. Barnet kommer inte nödvändigtvis ihåg att stanna innan det korsar vägen eller tittar bara åt ett håll. Uppmärksamheten kan ännu lätt vandra iväg från trafiksituationen till något annat, till exempel en hund som går på andra sidan gatan. Barnet kan ofta redan skilja mellan lekplats och trafik. Den vuxna ansvarar fortfarande för trygg förflyttning och för att korsa vägen.  

Barn i förskoleåldern i trafiken

Det är viktigt att röra sig i trafiken med barnet och repetera säkra handlingssätt. Barn i förskoleåldern kan och kommer redan ihåg enkla trafikregler, men det är fortfarande svårt att bedöma fordonens hastighet och avstånd. Barnet kan inte nödvändigtvis beakta sikthinder (t.ex. buskar och snödrivor) och att det kan komma någon bakom dem. Det lönar sig att öva särskilt på situationer där man korsar en väg. Vid skolstarten börjar barnen ofta röra sig självständigt i trafiken. Det är viktigt att öva på den kommande skolresan tillsammans med barnet i god tid.

I trafiken med ett barn med särskilda behov

Vissa utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar kan också påverka hur barnet rör sig i trafiken. Riskerna när man korsar vägen kan till exempel öka på grund av vissa drag som hör samman med aktivitets- och uppmärksamhetsstörning (ADHD), såsom nedsatt uppmärksamhet, impulsivt beteende och/eller hyperaktivitet. Svårigheter att noggrant bedöma fordonens avstånd eller koordinera rörelser när man korsar vägen kan vara förknippade med utvecklingsrelaterad koordinationsstörning (DCD).

Det är viktigt att öva på att korsa vägen och sörja för barnets säkerhet. Som vårdnadshavare är du bäst på att bedöma hur länge barnet behöver stöd av en vuxen. Barn med ADHD har nytta av framförhållning, verbala påminnelser och tekniker för att hantera uppmärksamheten. Barn med DCD har nytta av upprepad träning, bekanta rutiner och anpassning av miljön.

Barn är individer och trygga handlingssätt och fungerande lösningar är också alltid individuella.

Så rör du dig med barnet till fots, med cykel, bil och kollektivtrafik

Till fots

  • Håll dig nära barnet när ni går tillsammans. Det är bra att hålla ett litet barn i handen.
  • Lär barnet att gå på den sida av trottoaren som är längst bort från körbanan. Gå själv mellan barnet och körbanan.
  • Öva ofta på att korsa vägen med barnet och håll det lilla barnet i handen. Höger och vänster är svåra begrepp för barn att förstå och komma ihåg. Lär barnet hur man korsar en väg till exempel på följande sätt: stanna, titta åt båda hållen, lyssna och korsa vägen gående.
  • Lär barnet att upptäcka sikthinder (t.ex. snödrivor, buskar) när hen korsar vägen eller kommer ut från en gård. Man kan till exempel säga till barnet: ”Vilken stor snöhög, bakom den kanske bilisten inte ser dig.”
  • Lär barnet att det inte lönar sig att gå nära en bil som backar. Berätta att en bilist som backar kan ha svårt att se ett litet barn.
  • Se till att alla familjemedlemmar har reflexer när de går i mörker. Det kan vara bra att säga till barnet: ”Titta så bra den där fotgängaren syns med reflex”, så att barnet förstår varför det är viktigt att använda reflexer.

Med cykel

  • Innan ni cyklar i trafiken, öva på att cykla med barnet på en säker plats. En balanscykel kan vara ett bra sätt att börja öva cykling. 
  • Håll dig nära barnet och se till barnets säkerhet. Med ett litet barn kan du gå medan barnet cyklar.
  • Välj cykelrutter så att barnet inte behöver cykla på körbanan. Lär barnet att cyklistens plats är vid högra kanten av cykelvägen.  
  • Öva tillsammans på att tryggt korsa vägen. Även om man får korsa övergångsstället med cykel är det ofta säkrare för små barn att leda cykeln över övergångsstället. På så sätt hinner barnet observera trafiken bättre.
  • Lär barnet att upptäcka sikthinder (t.ex. buskar, byggnader och stängsel). Man kan till exempel säga till barnet: ”Ser du den där busken – bakom den kan någon komma gående, cyklande eller med bil. Nu lönar det sig att sakta ner.”
  • Se till att alla familjens cyklar är utrustade med reflexer och lampor. Cyklar ska vara försedda med reflex framtill, baktill och på sidorna. Under mörker och skymning ska cykeln ha vitt framljus och rött bakljus.
  • Lär barnet att man alltid använder hjälm när man cyklar. Visa också själv gott exempel och använd hjälm.

Med bil

  • Lagen förutsätter att bilbarnstol används. Se till att barnet har en bilbarnstol som lämpar sig för barnets ålder och storlek. Läs mer om säker biltransport av barn.
  • Berätta för barnet hur bilbarnstolar och säkerhetsbälten ökar säkerheten när man åker bil.
  • Spänn fast barnet i bilbarnstolen. Den vuxna ansvarar alltid för korrekt fastsättning.
  • Koncentrera dig på trafiken när du kör bil. Om barnet behöver uppmärksamhet ska du stanna på en trygg plats för att ta hand om barnet.
  • Använd inte mobiltelefonen när du kör bil. På så sätt lär sig ditt barn att mobiltelefonen inte hör hemma i trafiken.
  • Undvik att köra bil när du är trött.  

Med buss och annan kollektivtrafik i närtrafiken

  • Håll barnet nära dig och håll det i handen. På hållplatsen och under färden kan barnet bli ivrigt och vilja röra sig eller leka.
  • Använd reflexer i mörker. Då ser också föraren er bättre.
  • Lär barnet att vänta i lugn och ro på hållplatsen.  Det lönar sig att vänta på hållplatsen så långt från körbanan som möjligt. Man stiger på när fortskaffningsmedlet har stannat.
  • Välj en säker sittplats. Om det finns säkerhetsbälten i bussen måste man använda dem. Placera barnvagnar på avsedda platser och fäst dem i mån av möjlighet.
  • Lär barnet att vara uppmärksamt när ni stiger av, till exempel på grund av förbipasserande cyklar.
  • När man korsar en väg lönar det sig att vänta på att fortskaffningsmedlet har lämnat hållplatsen. På så sätt skymmer bussen till exempel inte sikten för en bil som närmar sig. Detta är en viktig regel som det lönar sig att lära barnet redan från tidig ålder.