Liikenneaiheisia itsearviointi- ja sääntömonisteita alakouluun
Omien liikennetietojen, -taitojen ja -käyttäytymisen arviointi auttaa lasta kiinnittämään huomiota asioihin, joilla omaa liikenneturvallisuutta voisi parantaa.
Tavoitteet
- Oppilas tunnistaa vahvuuksia ja kehittämisen kohteita omassa liikennekäyttäytymisessä.
- Oppilas harjoittelee kävelyn ja pyöräilyn liikennesääntöjä
Tarvittavat materiaalit
- Minä ja liikenne 1 (itsearviointimoniste 1–2 luokille) (Avautuu uuteen ikkunaan) (pdf)
- Minä ja liikenne 2 (itsearviointimoniste 3–6 luokille) (Avautuu uuteen ikkunaan) (pdf)
- Jalankulkijan liikennevisa (sääntömoniste 1-2 luokille (Avautuu uuteen ikkunaan)) (pdf)
- Pyöräilijän liikennevisa (sääntömoniste 3-6 luokille) (Avautuu uuteen ikkunaan) (pdf)
- Tulosta ryhmällesi sopivat monisteet
Tehtävän toteutus
Jaa lapsille monistet ja anna ohjeet täyttämiseen. Pienempien lasten kanssa monistetta voi täyttää saman tahtisesti väittämistä ja kysymyksistä keskustellen.
Loppukeskustelu
Monisteen täyttämisen jälkeen on hyvä keskustella, mitä asioita lapset kokevat osaavansa hyvin ja mitä asioita heidän pitää mielestään vielä harjoitella. Harjoittelua vaativista taidoista voidaan tehdä esimerkiksi viikkokohtaisia luokkahaasteita. Tällöin lapset kiinnittävät erityistä huomiota kyseiseen taitoon ja kannustavat muita toimimaan samoin.
Liikennetaitojen itsearvioinnista on hyvä kertoa myös kotiin. Tällöin koditkin voivat kiinnittää liikenneturvallisuusasioihin huomiota.
Jatkotoimintavinkit
Seuraavien tehtävien avulla voit jatkaa aiheen parissa oppilaiden kanssa.