...haluaa muistuttaa, että myös aikuisilla on roolinsa nuorten kypärän käytössä. Liikenneturvan nuorisokyselyssä myös nuoret itse kertoivat, että toivovat vanhemmilta tukea liikenteeseen. Yksi osa tätä on varusteista huolehtiminen. ”Kypärän käyttö edellyttää,...
Lue lisää
...vasta kehittymässä ja alkoholin euforinen ja emotionaalinen vaikutus on usein suurempi kuin aikuisilla. Nuoret myös usein aliarvioivat oman humalatilansa. Nuori ei siis välttämättä ymmärrä päihteiden käytön vaikutusta omaan ajokykyynsä. Tämän...
Lue lisää
...Huoltajia on hyvä kannustaa sopimaan lapsensa kanssa selkeät pelisäännöt tuleville koulumatkoille esimerkiksi kännykän käyttöön liittyen. Lue lisää:Keskinen (2014) Lapset ja nuoret liikenteessä – kehitykselliset edellytykset ja liikenneturvallisuus (Avautuu uuteen ikkunaan)(PDF)...
Lue lisää
...elämänmuutokset ja itsenäistyminen. Nuoret alkavat kantaa liikenteessä entistä enemmän vastuuta omasta ja muiden tielläliikkujien turvallisuudesta, oli kyse sitten moottoriajoneuvon kuljettamisesta tai omin voimin liikkumisesta. Liikenneturvan mielestä on tärkeää, että laajasti...
Lue lisää
...(2014). Lapset ja nuoret liikenteessä – kehitykselliset edellytykset ja liikenneturvallisuus Liikenneturvan selvityksiä 5/2014 Liikenneturvan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi. (2024) Linkit ja liitteet Aja oikein – sähköpotkulaudallakin...
Lue lisää
...liikkumaan tottumattomat nuoret hirvet eksyvät herkästi autoteille myös yllättävistä paikoista, joissa hirvistä ei välttämättä varoiteta liikennemerkillä. Vanhemmat hirvet ylittävät tien yleensä tietystä paikasta. Onnettomuuden välttämiseksi Käytä mahdollisimman paljon kaukovaloja. Vähennä...
Lue lisää
...Tämä huono liikenneturvallisuustilanne edellyttää monia konkreettisia toimenpiteitä. Henkilöauto-onnettomuudet, rattijuopumus- onnettomuudet ja nuorten liikenneonnettomuudet korostuvat maakunnan tilastoissa”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heli Lintamo kertoo. Nuoret tarvitsevat suojelua liikenteessäkin Liikenneturvan vuonna 2022 teettämässä kyselyssä**...
Lue lisää
...että eduskunnan säätämien tai muuttamien liikennettä koskevien lakien tulisi edistää turvallisuutta. Huomio nuoriin – systemaattiselle liikennekasvatukselle tarve myös peruskoulun jälkeen Suomessa 15–24-vuotiaat nuoret ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime...
Lue lisää
...laajentamiseen liittyvät riskit koskevat erityisesti nuoria kuljettajia, joilla on muita suurempi liikennevahingon riski jo alhaisilla veren alkoholipitoisuuksilla. Nuoret kuljettajat ovat yliedustettuina tieliikenteen onnettomuustilastoissa, ja nuorten onnettomuuksiin liittyy usein alkoholi ja...
Lue lisää
...painottaa. Aja oikein -kampanja korostaa fiksuja valintoja Liikenneturva kampanjoi tänäkin keväänä sähköpotkulautailun säännöistä ja turvallisista valinnoista. Kohderyhmänä ovat nuoret aikuiset. Kansainvälisessä ESRA-tutkimuksessa** ikäryhmän alttius riskinottoon ja liikennesäännöistä piittaamattomuuteen sähköpotkulaudalla on...
Lue lisää
...laatutekijä kaikissa ikäluokissa. Tilastojen valossa nuorten liikenneturvallisuustilanne on Suomessa kehittynyt myönteiseen suuntaan, mutta nuoret ovat edelleen yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Suomessa 15–24-vuotiaiden liikenneturvallisuus on alle EU:n keskitason. Viimeisen kolmen vuoden aikana vuosittain...
Lue lisää
...voisi myös rikastuttaa erityisen huomion asettaminen nuoriin kuljettajiin, jotka erottuvat sekä onnettomuustilastoissa sekä liikennerikkomuksissa. Tyypillisimmät tuomion päärikokset, joista nuoria 15–20-vuotiaita tuomitaan rangaistukseen, ovat liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja liikennerikkomus. Ennaltaehkäisevässä työssä nuoret...
Lue lisää