Takavalo puuttuu pyörästä useammin kuin etuvalo
Syksyn pimetessä näkeminen ja muille näkyminen korostuvat liikenteessä. Pyöräilijöistä harvempi käyttää takavaloa kuin etuvaloa, selviää Liikenneturvan seurantatutkimuksesta.* Pyörän valot ovat tarpeen sekä pimeillä poluilla että valaistuilla kaduilla.
Liikenneturvan vuosittaisen seurannan mukaan pyörän valoja käytettiin edessä ahkerammin kuin takana. Yli 5500 tarkkailuun osuneesta pyöräilijästä 68 % käytti etuvaloa ja 59 % takavaloa.
Takavalon käyttö olosuhteiden vaatiessa tuli pakolliseksi, kun tieliikennelaki uudistui vuonna 2020. Lakimuutoksen jälkeen takavalon käyttö on yleistynyt.
”Muutamassa vuodessa takavalo on otettu kohtalaisen hyvin käyttöön, mutta pimeitäkin polkijoita kohtaa vielä tien päällä”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa kommentoi tuloksia.
Lähes jokainen Liikenneturvan kyselyyn vastanneista tiesi, että pyörässä on pimeän ja hämärän aikaan oltava etuvalo.** Takavalon pakollisuudesta tiesi hieman harvempi, liki yhdeksän kymmenestä vastaajasta.
”Suomalaiset siis tietävät, että valoja on käytettävä, mutta siitäkin huolimatta kaikki eivät syystä tai toisesta ole ottaneet niitä käyttöön”, Piippa avaa.
Pyöränvaloja tarvitaan myös valaistuilla alueilla
Valoa tarvitaan pimeän metsäpolun lisäksi yhtä lailla myös kaupungissa, vaikka kadut olisivatkin valaistut.
”Vaikka polkija itse näkee hyvin eteensä, se ei vielä tarkoita, että muut näkevät hänet. Valoja käyttävä pyöräilijä on helpompi havaita kauempaa, jolloin muiden tiellä liikkujien ennakointi helpottuu ja liikenne sujuvoituu. Valoja tarvitaan myös taajamissa, joissa katuvalojen ja varjon vaihtelu hankaloittaa havainnointia”, Piippa muistuttaa.
Tieliikennelain mukaan pyörässä on oltava vaalea etuvalo ja punainen takavalo pimeällä, hämärässä tai näkyvyyden ollessa muuten heikentynyt. Lamput voivat olla kiinnitettyinä myös pyöräilijään tai pyöräilykypärään. Lisäksi pyörästä on löydyttävä heijastimet kaikkiin suuntiin.
”Huolehdi pyörän lisäksi myös omasta näkyvyydestäsi. Pimeällä pyöräilijä näkyy muulle liikenteelle paremmin, jos hän käyttää heijastimia tai heijastinliiviä”, Piippa kannustaa.
N=1064
*Liikenneturva tarkkailee pyöräilevien valojen käyttöä pimeällä vuosittain valtakunnallisesti. Loka-marraskuussa 2021 etuvaloa käytti 68 % pyöräilevistä (N=5632). Takavaloa käytti 59 % pyöräilevistä (N=5551). Tulokset julkaistaan ainoastaan koko maan tasolla. Alueellisia tuloksia ei eritellä, koska yksittäisten paikkakuntien tarkkailussa ajankohta ja sää vaikuttavat sekä pyöräilyintoon että tulokseen.
** Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista pyörän valoihin joulukuussa 2021. Kyselyn toteutti Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1064 henkilöä, joista autoilevia oli 881.