Gå till innehållet
Lapset ylittämässä suojatietä

Säker vägövergång – Att gå över vägen på ett tryggt sätt

Olyckor med barn sker ofta i samband med att de korsar vägen. Därför är det viktigt att öva på säker vägövergång. Regelbunden träning och upprepning av en tydlig handlingsmodell – stanna, se, lyssna och gå – är avgörande, både i vardagen och i takt med att barnet växer.

Mål
  • Barnet lär sig stegen för en säker vägövergång: stanna, se, lyssna och gå.
  • Barnet lär sig att alltid korsa vägen vid ett övergångsställe eller via gång- eller cykeltunnel om det är möjligt.
  • Barnet förstår att om inget övergångsställe finns, ska vägen korsas rakt över och så nära en korsning som möjligt, om en sådan finns i närheten.
  • Barnet får öva på att korsa vägen säkert i verkliga trafiksituationer.
Det här behöver du
  • Gatukritor, målartejp eller koner
  • Ett övergångsställe eller annan lämplig plats att öva på

Uppgiftens genomförande

Läs sagan ”Lilla björnen på höstpromenad” (Öppnas i ett nytt fönster) (pdf) för barnen. Den handlar om säker vägövergång och vikten av att vara uppmärksam i trafiken. Efter högläsningen kan sagans innehåll diskuteras med hjälp av bilderna och följande frågor:

Hur kan man göra sig synlig för andra trafikanter?
Genom att bära färgglada kläder och använda reflexer.

Vad ville Risto göra när han hade tråkigt?
Han ville gå till sin mormor.

Vad påminde mamma Risto om innan han gick?
Att man alltid ska korsa vägen vid ett övergångsställe om det finns ett, samt att vara uppmärksam och följa med i trafiken.

Hur korsar man ett övergångsställe på ett säkert sätt?
Stanna, se, lyssna – och korsa vägen gående.

Vad var berättelsens budskap?
Att alltid vara uppmärksam i trafiken – bilister kanske inte ser dig, så du måste se dem.

Var går man om det inte finns trottoar?
På vägrenen. Om det inte finns någon vägren, ska man gå på vänstra sidan av vägen – om det inte är säkrare att gå på högra sidan, till exempel vid vägarbete.

Hur korsar man vägen utan övergångsställe?
Genom att gå rakt över vägen och så nära en korsning som möjligt, om det finns en i närheten.

Lek för inlärning

Öva de fyra stegen – stanna, se, lyssna, gå – genom lek och rörelse. När barnen kan stegen, är det dags att öva i en trygg miljö: på skolgården, förskolegården eller i gymnastiksalen.

  • Rita ett övergångsställe med gatukritor.
  • Använd målartejp eller koner för att skapa ett övergångsställe inomhus.
  • Lär även ut hur man korsar vägen om det inte finns ett övergångsställe.

Träna i verkligheten

Barn utvecklar bäst sina trafikfärdigheter i riktiga trafiksituationer. När det går bra att öva i en trygg miljö, är det dags att pröva ute i trafiken. På väg till ett övergångsställe kan ni prata om:

Gångtrafikantens plats

Gå alltid på trottoaren. Om ingen trottoar finns, gå på vägrenen. Saknas vägren, gå på vänstra sidan av körbanan – om det inte är säkrare att använda högra sidan.

Sikthinder och barnets storlek

Barn ser inte trafiken lika bra som vuxna och syns inte heller lika tydligt. Bilar, buskar, snöhögar eller parkerade fordon kan skymma sikten. Prata om detta med barnen.

Övning ger färdighet

Upprepa det inlärda vid varje promenad eller utflykt tillsammans med barnen.

Lekförslag

Kaptenens order

En vuxen är ”kapten” och ger kommandon:

  • ”Kaptenen säger stanna” – barnen fryser som statyer.
  • ”Kaptenen säger se” – barnen tittar åt alla håll.
  • ”Kaptenen säger lyssna” – barnen lyssnar koncentrerat.
  • ”Kaptenen säger gå” – barnen tar lugna, bestämda steg.

Om kaptenen bara säger t.ex. ”Se” utan ”Kaptenen säger”, ska barnen stå stilla. När barnen förstått reglerna kan de själva få vara kapten.

Land–hav–skepp, med trafiktema

Använd fyra linjer med namn: stanna, se, lyssna, gå. Barnen ställer sig på en linje och springer till den som ropas ut. Gör leken svårare genom att kombinera med rörelser från ”Kaptenens order”.

Rörelselek

Leken liknar “Kaptenens order”, men lekledaren ropar ut kommandona i olika ordning och takt. Barnen ska hänga med och utföra rätt rörelse.

Mer information

Precis som med andra färdigheter krävs övning för att barn ska utveckla kunskap, färdighet och rätt attityd i trafiken. Barn förstår inte trafiksituationer som vuxna – de är impulsiva, lättdistraherade och har svårt att bedöma risker. Begreppen ”höger” och ”vänster” kan också vara förvirrande, så det är bättre att lära barnen att alltid titta åt alla håll.

Ju mer och oftare barnet får öva, desto bättre blir trafikfärdigheterna. En gemensam insats från både skolpersonal och vårdnadshavare ger bäst resultat. Därför är det viktigt att också informera familjerna och uppmuntra dem att öva tillsammans med sina barn.