Gå till innehållet
Autoja ajaa talvikelissä maantiellä.

Nästan hälften av finländarna är rädda för bilister som kör fast i bakre stötfångaren

Upp till 48 procent av finländarna är rädda för bilister som kör för nära. Trafikskyddet påminner bilisterna om att man enligt vägtrafiklagen ska hålla ett sådant säkerhetsavstånd att det inte finns risk för påkörning bakifrån.

Enligt Trafikskyddets utredning upplever 48 procent av finländarna att bilister som kör för nära är skrämmande. Trafikskyddets utbildningsinstruktör Sami Kivilä känner till ämnet väl och berättar att människor ofta tar upp det under olika tillfällen och i diskussioner.

”Bilister som nästan kör fast i bakluckan framför är en onödigt bekant och vardaglig syn i trafiken. Människor lyfter ofta upp saken till tals. Förutom rädsla orsakar sättet irritation hos dem som kör framför”, berättar Kivilä.

Avsaknaden av säkerhetsavstånd är inte bara en känslofråga, utan det är ett klart trafiksäkerhetsproblem. Enligt Institutet för Olycksinformation OTI (Öppnas i ett nytt fönster) inträffade över 12 000 påkörningar bakifrån 2022, vilket var cirka 30 procent av alla skador.  Vid påkörning bakifrån har ett otillräckligt säkerhetsavstånd alltid stor betydelse för uppkomsten av olyckan.

Vad är ett tillräckligt säkerhetsavstånd?

Enligt vägtrafiklagen ska fordonet hålla ett sådant säkerhetsavstånd till framförvarande fordon att det inte finns risk för påkörning bakifrån. Hur vet man vad som är ett tillräckligt säkerhetsavstånd i olika situationer?

Kivilä lyfter fram två saker som påverkar säkerhetsavståndet: hastighet och förhållanden.

”På sommaren ska säkerhetsavståndet på landsvägen vara minst detsamma som hastigheten i meter. Om man kör 80 km/h ska säkerhetsavståndet alltså vara 80 m eller minst fyra sekunder. I tätorter är ett lämpligt säkerhetsavstånd minst hälften av körhastigheten, dvs. i en hastighet på 40 km/h minst 20 meter. I vinterföre ska säkerhetsavståndet vara hälften längre och vid isigt väder ännu längre.”

Om förhållandena är dåliga, vägytan våt, isig eller packad, är det först skäl att sänka hastigheten. Ett tillräckligt säkerhetsavstånd garanterar att trafiken löper smidigt och då behöver föraren som kör efter inte köra i samma takt som föraren framför. Säkerhetsavståndet skyddar också bilen när stenar eller dubbar som studsar från vägen inte direkt träffar bilens ytor.

*Enkäten om trafiksäkerhet genomfördes av Kantar Public vintern 2022. Sammanlagt 1113 personer svarade på enkäten, varav 82 procent var bilförare.