Gå till innehållet
Nuoria autossa

”Jag skulle aldrig ha kört berusad i nyktert tillstånd”

Mer än sex av tio finländare berättar att de inte dricker en enda portion alkohol om de ska köra bil. Under högsommaren uppmuntrar Trafikskyddet dig att lämna fordonet hemma om du vill dricka alkohol. Det lönar sig inte att hamna i olycksstatistiken.

Trafikskyddet och Kantar Public frågade våren 2023 över 800 finländska bilförare om deras åsikter angående alkohol och bilkörning. Över sex av tio berättade att de inte tar en enda portion alkohol före de ska köra, även om de blir erbjudna. Var tionde finländare var däremot antingen oense eller ganska oense med påståendet.

Trafikskyddets planerare Toni Vuoristo uppmuntrar till att fatta beslut om skjutsar på förhand. Redan en liten mängd alkohol i kroppen försämrar körförmågan och ökar olycksrisken. När det gäller rusmedel är nolltolerans alltid ett säkert alternativ för föraren. Till exempel kan alkoholmängden i ölen överraska eftersom en stor fyrans öl på 0,5 liter motsvarar två restaurangportioner.

”Bäst att i nyktert tillstånd komma överens om skjuts och vem som kör. Man kan planera terrassbesök eller midsommarfester så att bilen kan lämna hemma. Lika bra att inte ens ge sig själv en chans att köra full. I utbildningen av personer som dömts till samhällstjänst för rattfylleri av Brottspåföljdsmyndigheten** och Trafikskyddet säger alla samma sak: Jag skulle aldrig ha kört berusad i nyktert tillstånd”, betonar Toni Vuoristo vid Trafikskyddet.

Är du i körskick? Fråga modigt om du är tveksam

Inte enbart rusmedel påverkar körskicket, utan även trötthet, medicinering eller till och med en kraftig känsloreaktion kan påverka. Man ska inte köra bil om man känner sig annorlunda än vanligt, trött eller omtöcknad.

Om föraren inte själv reagerar på sitt försämrade körskick lönar det sig för andra att säga rakt ut hur det ligger till.

Enligt Trafikskyddets enkät upplever upp till en fjärdedel av finländarna att det är svårt att fråga föraren om hen är i körskick, trots att de är oroade.

”Fråga om du ens lite tvivlar på någons körskick. Efter midsommar kan körskicket vara dåligt även om det inte längre finns någon promille i kroppen. Att köra när man är trött kan vara lika farligt som att köra under påverkan av rusmedel”, betonar Vuoristo.

Sommaren är högsäsong för kollisioner orsakade av rattfylleri

Under de senaste tre åren har i genomsnitt 49 personer omkommit och över 400 skadats på grund av rattfylleri. Antalet ungdomar är betydande eftersom en femtedel av de avlidna och en tredjedel av de skadade var i åldern 15-24 år. Personskadorna i rattfyllerifallen koncentreras till sommarmånaderna. Läs mer: Personskador vid rattfyllerifall (på finska).

*Trafikskyddet och Kantar Public, 2023. N=1073, varav 823 bilförare.
**Brottspåföljdsmyndigheten och Trafikskyddet har tillsammans utvecklat den s.k. Liikenneturvaohjelma. Liikenneturvaohjelma är en intervention som används som en del av innehållet i en samhällspåföljd som dömts ut i domstol, i synnerhet som en del av samhällstjänsten. En av de viktigaste målsättningarna är att hitta sätt att undvika att en person hamnar i en situation där hen kan välja att köra bil i berusat tillstånd.