
Får man köra med elsparkcykel på ett övergångsställe? Viktigt att behärska reglerna innan man börjar använda elsparkcykel
Reglerna som gäller elsparkcykling är ännu oklara för många. Polisen och Trafikskyddet betonar att trafikreglerna måste behärskas innan man börjar använda ett fordon – även en elsparkcykel. Bristande kännedom till exempel om väjningsreglerna kan leda till farliga situationer och i värsta fall till olyckor. Alla som rör sig på vägen bör repetera trafikreglerna.
När elsparkcykelns konstruktiva maximihastighet är mellan 15 km/h och 25 km/h klassificeras den som ett lätt elfordon och då ska cykelreglerna följas. Till exempel med en hyrd elsparkcykel följs alltså samma regler som för en cykel. Även när operatören har begränsat elsparkcykelns hastighet till exempel kvälls- eller nattetid.
”Elsparkcykel får inte köras på trottoaren, utan bara på cykelvägar. Om det inte finns någon cykelväg kör man på körbanan. Då kan det i vissa situationer vara säkrast att välja någon annan än den kortaste rutten, dvs. en sidogata”, förklarar Trafikskyddets kontaktchef Pasi Pohjonen.
”Även om elsparkcykeln är lätt att börja använda måste den som använder den behärska trafikreglerna, kunna observera den övriga trafiken och välja lämplig situationshastighet och naturligtvis kunna hantera elsparkcykeln i alla situationer. För att använda en elsparkcykel krävs alltså kunnande och erfarenhet av trafiken. Den nya lagstiftningen som trädde i kraft den 17 juni betonar detta ytterligare i och med att de som använder elsparkcykel måste ha fyllt 15 år och promillegränsen gäller även dem”, tillägger polisinspektör Heikki Kallio vid Polisstyrelsen.
Kunnandet svagast i fråga om väjningsreglerna
Alla som rör sig på vägen måste vara uppmärksamma och följa reglerna särskilt i korsningar och i situationer där vägen korsas.
”I trafiken räcker det inte att tro att man kan trafikreglerna. Det skadar ingen att repetera reglerna då och då”, påpekar Kallio.
Något som är oklart är om man får köra med elsparkcykel på ett övergångsställe och vem som väjer i denna situation.
”Det är tillåtet att korsa ett övergångsställe med elsparkcykel, men övergångsstället ändrar inte väjningsplikten mellan fordonen. Den bestäms utifrån andra trafikregler eller trafikregleringsanordningar, till exempel vägmärken”, påminner Pohjonen.
Elsparkcyklisten ska väja när hen korsar körbanan från en cykelväg och bilföraren som kör rakt inte har väjningsplikt som angetts till exempel med en triangel, även om det finns ett övergångsställe på platsen.
Bilföraren ska också väja för en elsparkcyklist som korsar den väg bilföraren svänger in på.
Bilföraren* ska väja för elsparkcyklisten när
- bilföraren svänger, varvid bilföraren ska väja för alla som korsar den korsande vägen,
- bilföraren kör in på körbanan från en gårdsgata, gågata, gårdsplan, parkeringsplats eller ett annat motsvarande område,
- bilföraren har väjningsplikt som anges med ett vägmärke. Dessa märken är triangeln som anger väjningsplikt och STOP-märket samt märket för cykelöverfart.
- elsparkcyklisten korsar vägen när bilföraren kör in i eller lämnar en cirkulationsplats och har en triangel som anger väjningsplikt.
Elsparkcyklisten ska väja för bilföraren/trafiken på körbanan när
- elsparkcyklisten kör in på körbanan från en cykelväg längs ett övergångsställe. Då måste elsparkcyklisten väja för trafiken både från vänster och från höger om det inte är fråga om någon av de ovannämnda situationerna där bilföraren har väjningsplikt.
- elsparkcyklisten kör in på körbanan från en gårdsgata, gågata, stig, gårdsplan eller motsvarande område.
*Detta gäller förutom bilförare även alla andra fordonsförare.
Mer information
polisinspektör Heikki Kallio, Polisstyrelsen, tfn 050 4561 023
kontaktchef Pasi Pohjonen, Trafikskyddet, tfn 020 7282 326
Det är lätt att repetera både trafikreglerna som gäller elsparkcykel och väjningsreglerna på Trafikskyddets webbplats.