Kaistavahti

(myös mm. LDW)

Kaistavahti varoittaa maantienopeuksissa tahattomasta ajautumisesta kaistaviivalle tai sen yli. Varoitus tulee yleisimmin rattia täristämällä, joissain autoissa penkin tärinällä tai äänivaroituksella. Kaistavahti ei toimi kaupunkiajossa, jyrkissä mutkissa, rattia määrätietoisesti käännettäessä, vilkkua käytettäessä tai kaistaviivojen näkyessä huonosti. Osassa autoista kaistavahti pitää laittaa erikseen päälle. Yleensä auton valikosta voi säätää toimintaherkkyyttä: varoitetaanko kaistaviivan lähestyessä vai vasta sitä ylitettäessä.

Kaistavahdin toimintaan ei pidä yksistään luottaa. Se on tarkoitettu hätätilanteista varoittamiseen aina kuin se on mahdollista. Kaistavahti voi, edes osan aikaa toimivanakin, pelastaa monilta vakavilta onnettomuuksilta.

Kaistalla pysymisen tuki

Kaistalla pysymisen tuki ennaltaehkäisee kaistalta ajautumista kääntämällä rattia tai jarruttamalla toisen puolen pyöriä, jos kuljettaja ei itse ohjaa. Varoittavan kaistavahdin tavoin se toimii käyttämällä tuulilasissa olevaa kameraa, joka lukee kaistaviivoja. Se ei toimi kaistaviivojen näkyessä huonosti eikä kaupunkinopeuksissa, jyrkissä mutkissa, rattia määrätietoisesti käännettäessä tai vilkkua käytettäessä.

Kaistalla pysymisen tuki ei ole tarkoitettu tarkoitukselliseen ilman käsiä ajamiseen. Varoitusäänen saattelemana se lakkaa toimimasta, jos kuljettaja itse ei ohjaa reiluun 10 sekuntiin. Varoittavan kaistavahdin tapaan järjestelmän puuttumisen herkkyyttä voi yleensä säätää. Monissa autoissa on nykyään sekä rattia kääntävä kaistalla pysymisen tuki että varoittava kaistavahti. Näistä voi joko valita käyttöön molemmat tai vain toisen järjestelmän.

Kuolleen kulman valvonta ja kaistanvaihtoavustin

(myös mm. BLIS)

Varoittaa viereisellä kaistalla, auton takaviistossa, olevista autoista ja moottoripyöristä. Sivupeiliin syttyy yleensä keltainen varoitusvalo, kun takaviistossa on toinen ajoneuvo. Jos kuljettaja siitä huolimatta laittaa vilkun päälle ja aikoo vaihtaa kaistaa, järjestelmä varoittaa joko keltaisen valon vilkkumisella, punaisella varoitusvalolla tai äänivaroituksella. Jos vielä tästäkin huolimatta kuljettaja aikoo ajaa toisen kylkeen, kehittyneimmät järjestelmät myös kääntävät rattia törmäyksen välttämiseksi. Kuolleen kulman valvonta ei yleensä ole käytössä hitaimmissa kaupunkinopeuksissa.