Kaistavahti

(Lane Departure Warning, mm. nimellä LDW)

Kaistavahti varoittaa maantienopeuksissa tahattomasta ajautumisesta kaistaviivalle tai sen yli. Varoitus tulee yleisimmin rattia täristämällä tai äänivaroituksella. Kaistavahti ei toimi kaupunkiajossa, jyrkissä mutkissa, rattia määrätietoisesti käännettäessä, vilkkua käytettäessä tai kaistaviivojen näkyessä huonosti. Osassa autoista kaistavahti pitää laittaa erikseen päälle. Yleensä auton valikosta voi säätää toimintaherkkyyttä: varoitetaanko kaistaviivan lähestyessä vai vasta sitä ylitettäessä.

Kaistavahdin toimintaan ei pidä yksistään luottaa. Se on tarkoitettu hätätilanteista varoittamiseen aina kuin se on mahdollista. Kaistavahti voi, edes osan aikaa toimivanakin, pelastaa monilta vakavilta onnettomuuksilta.

Kaista-avustin

(Lane Keeping Assist / Lane-keeping System, mm. LKA)

Kaistalla pysymisen tuki ennaltaehkäisee kaistalta ajautumista kääntämällä rattia, jos kuljettaja ei itse ohjaa. Varoittavan kaistavahdin tavoin se toimii käyttämällä tuulilasissa olevaa kameraa, joka lukee kaistaviivoja. Se ei toimi kaistaviivojen näkyessä huonosti eikä kaupunkinopeuksissa, jyrkissä mutkissa, rattia määrätietoisesti käännettäessä tai vilkkua käytettäessä.

Kaistalla pysymisen tuki ei ole tarkoitettu tarkoitukselliseen ilman käsiä ajamiseen. Varoitusäänen saattelemana se lakkaa toimimasta, jos kuljettaja itse ei ohjaa reiluun 10 sekuntiin. Varoittavan kaistavahdin tapaan järjestelmän puuttumisen herkkyyttä voi yleensä säätää. Monissa autoissa on nykyään sekä rattia kääntävä kaistalla pysymisen tuki että varoittava kaistavahti. Näistä voi joko valita käyttöön molemmat tai vain toisen järjestelmän.

Kaistanvaihtoavustin / Kuolleen kulman varoitin

(Lane Change Assist / Blind Spot Warning, mm. BLIS, side assist)

Varoittaa viereisellä kaistalla, auton takaviistossa, olevista autoista ja moottoripyöristä. Sivupeiliin syttyy yleensä keltainen varoitusvalo, kun takaviistossa on toinen ajoneuvo. Jos kuljettaja siitä huolimatta laittaa vilkun päälle ja aikoo vaihtaa kaistaa, järjestelmä varoittaa joko keltaisen valon vilkkumisella, punaisella varoitusvalolla tai äänivaroituksella. Jos vielä tästäkin huolimatta kuljettaja aikoo ajaa toisen kylkeen, kehittyneimmät järjestelmät myös kääntävät rattia törmäyksen välttämiseksi. Kuolleen kulman valvonta ei yleensä ole käytössä hitaimmissa kaupunkinopeuksissa.

Kaistallapysymisjärjestelmät & Ruuhka-avustimet

(mm. Pilot Assist / Autopilot / Adaptive Cruise Assist ACA / Traffic Jam Assist)

Automaattisen ajamisen kiinnostaessa ihmisiä yhä useampi autonvalmistaja haluaa tarjota asiakkailleen hetkiä, joina auto tuntuisi ajavan itse. Paketoimalla useita avustavia järjestelmiä yhteen auto voi liikkua kaistallaan suorahkoilla teillä hetken ilman kuljettajan toimintaa.

Auto säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ja pyrkii aktiivisesti pysymään kaistansa keskellä. Osa seuraa myös edellä ajavan auton ajolinjaa. Toiminta on ennakoivampaa kuin perinteisemmässä kaista-avustimessa, joka kääntää rattia vasta kaistalta harhautumisen lähestyessä.

Osa järjestelmistä toimii vain hitaissa nopeuksissa (ruuhka-avustin / Traffic Jam Assist) ja osa vain maantienopeuksissa. Yhä useammissa toiminta on kuitenkin kaikilla nopeusalueilla niin kauan kuin kaistan havaitseminen ja liikennetilanne pysyvät helppoina.

Järjestelmät ovat silti vain avustavia: ne eivät tunnista kaikkia yllättäviä tilanteita eivätkä poista kuljettajan vastuuta ajamisesta. Kuskin on oltava yhtä valppaana kuin itse ajaessaan.