Nopeusrajoituksen tunnistus

Auton tuulilasissa oleva kamera lukee tien varressa olevia nopeusrajoitusmerkkejä. Tieto voimassa olevasta rajoituksesta näytetään auton mittaristossa. Joissain autoissa se lisäksi heijastetaan tuulilasiin. Kuljettaja pysyy tietoisena nopeusrajoituksesta, vaikka ei olisi huomannut merkkiä tai olisi unohtanut sen.

Jos autossa on sisäänrakennettu navigaattori, nopeusrajoitusten tunnistus on usein yhdistetty siihen. Mikäli kamera ei huomaa nopeusrajoitusmerkkiä, näytetään sen sijaan navigaattorin kartta-aineistosta saatu nopeusrajoitustieto. Nämä tiedot ovat joskus virheellisiä, eivätkä ota huomioon suomalaisia talvinopeusrajoituksia.

Käytännössä myös kamerat ovat vielä joissain tapauksissa erehtyväisiä ja saattavat lukea merkin väärin. Pimeällä niiden on yleensä vaikeampi tunnistaa liikennemerkkejä, ja muuttuvat nopeusrajoitusnäytöt ovat joidenkin autojen järjestelmille liian vaikeita. Kameralta saattaa myös jäädä merkki havaitsematta, jos nopeusrajoitusmerkin ja auton välissä on yksi tai useampi kaista.

Katso esimerkiksi Opelin kuvitus nopeusrajoituksen tunnistuksesta

Nopeusvaroitin

(mm. Speed Assist)

Nopeusrajoituksen tunnistukseen yhdistettynä nopeusvaroitin varoittaa sen hetkisen nopeusrajoituksen ylityksestä. Autosta riippuen varoitus voi olla nopeusrajoitusmerkin vilkkuminen mittaristossa, piippausääni tai navigaattorin opastusäänellä sanottu ”ajat ylinopeutta”.

Monissa tapauksissa auton valikosta voi säätää, minkä suuruiseen ylinopeuteen varoitus reagoi.

Joissain harvoissa autoissa mukautuvan vakionopeussäätimen tai nopeudenrajoittimen voi laittaa toimimaan luettujen nopeusrajoitusten mukaan. Nopeudenrajoittimen tapauksessa nopeus ei nouse ylinopeudelle, ellei kaasua paina pohjaan. Mukautuvan vakionopeussäätimen tapauksessa rajoituksen vaihtuessa auto itsestään jarruttaa tai kiihdyttää vauhdin uuden rajoituksen mukaiseksi.

(mm. Intelligent Speed Assist)