Peruuttamista avustavat järjestelmät auttavat havaitsemaan mm. auton takana kulkevia lapsia tai esteitä.

Pysäköintitutkat

(myös mm. PDC, Parktronic, Park Assist)

Sensorit auton puskureissa tunnistavat esteen ja sen etäisyyden. Autossa merkkiääni kertoo etäisyyden: mitä lyhyempi väli piippauksilla, sen lähempänä este on. Monissa autoissa myös kojelaudan näytössä oleva grafiikka kertoo, missä kohdassa este on. Useimmiten pysäköintitutkia on vain takapuskurissa, mutta myös edessä ja auton sivulla olevat tutkat yleistyvät.

Pysäköintikamera

Auton perässä olevan laajakulmaisen kameran kuvasta näkee takana olevat ihmiset tai esteet. Se on kätevä myös esimerkiksi peräkärryn kiinnittämisessä. Monissa malleissa kuvan päälle tulee ohjauspyörän liikkeiden mukaan grafiikka, joka näyttää, mihin suuntaan auto on menossa. Yleistymässä ovat myös auton joka puolelle kuvaavat kamerat (360 astetta -kamerat). Niiden kuvat yhdistetään kojetaulunäyttöön niin, että autoa katsotaan ylhäältä päin ja kaikki auton ympärillä olevat esteet näkyvät yhtä aikaa.

Pysäköintiavustin

Ohjaa auton parkkiruutuun tai taskuparkkiin kääntämällä rattia oikeissa paikoissa. Kuljettajan tehtävä on käyttää polkimia normaalisti ja noudattaa auton infonäytön ohjeita. Pysäköintiavustimen käyttöä pitää harjoitella rauhallisessa paikassa ja ohjeita noudattaen. Jäiset tai lumiset tunnistimet voivat toimia huonosti. Kuljettajan pitää tarkkailla toimintaa ja pystyä tarvittaessa tekemään taskupysäköinti itse.

Katso esimerkiksi Fordin video pysäköintiavustimen toiminnasta.

Risteävän liikenteen varoitus

Toistaiseksi myynnissä olevat järjestelmät varoittavat risteävästä liikenteestä vain peruuttaessa. Tällöin sivulta lähestyvästä autosta varoitetaan äänellä ja varoitusvalolla. Järjestelmä käyttää samoja sensoreita kuin kuolleen kulman valvonta, eli se tunnistaa toisen kohteen liikkeen ja yltää kauemmas kuin pysäköintitutka. Näin myös varoitusvalona toimii kuolleen kulman varoitusvalo sivupeilissä.

Nykyisellään myynnissä oleva järjestelmä sopii lähinnä parkkiruudusta liikenteen sekaan peruuttamiseen. Se ei ole vielä kovin kehittynyt ja varoittaa välillä turhaan vähän kauempanakin kulkevista autoista. Tulevaisuudessa sen kehittyessä luotettavammaksi sellainen todennäköisesti voidaan asentaa myös etukulmiin varoittamaan vaaroista risteystilanteissa.

Katso esimerkiksi Opelin kuvitus aiheesta.