Aktiiviset ajovalot

(myös mm. AFL, AFS, Intelligent Light System)

Ajotilanteeseen mukautuvia valoja on monenlaisia. Yksinkertaisimmillaan ne ovat risteyksissä auton etukulmia valaisevia kulmavaloja. Valot syttyvät, kun vilkku laitetaan päälle tai ohjauspyörää käännetään riittävästi. Jonkin verran ovat yleistyneet myös kääntyvät, niin sanotut aktiiviset, ajovalot, jotka valaisevat mutkaisella tiellä kääntymällä ohjauspyörän liikkeiden mukaan. Kaukovaloassistentti vaihtaa lähi- ja kaukovalojen välillä automaattisesti. Se käyttää auton tuulilasissa olevaa kameraa ja havaitsee sillä vastaantulijat, edellä ajavat sekä katuvalot.

Kehittyneimmät täysin mukautuvat led-valot voivat katuvalojen ulkopuolella pitää kaukovaloja vastaavat valot päällä jatkuvasti. Ne havaitsevat vastaan tulevan tai edellä ajavan auton ja poistavat valon ainoastaan siitä kohdasta. Kaikki muu, kuten tien pientareet, pysyvät jatkuvasti kaukovalon tehoisesti valaistuna.

Katso esimerkiksi Opelin video täysin mukautuvista ajovaloista

Pimeänäköavustin

Erillinen pimeänäkökamera kuvaa pimeää tietä, ja sen kuva näytetään mittaristossa, kojelaudan keskinäytössä tai tuulilasin alareunassa. Osassa järjestelmiä on valonvahvistin, jolloin kuva on todellista kirkkaampi kuva hämärästä tiestä. Toisissa taas käytetään lämpökameraa, jolloin kuvassa korostuvat lämpimät kohteet.

Vanhempien pimeänäköjärjestelmän näyttö vaatii erillistä seuraamista, joten siihen kannattaa vilkaista lähinnä esimerkiksi vastaantulijan valojen häikäistessä. Uudemmat järjestelmät tunnistavat kuvasta jalankulkijan tai eläimen. Jos ne ovat auton ajolinjalla, niistä varoitetaan näytön kuvassa, varoitusäänellä sekä joissain autoissa myös tuulilasiin heijastettavalla varoituksella.