Automaattiset kaukovalot / Kaukovaloavustin  

Ajotilanteeseen mukautuvia valoja on monenlaisia. Yksinkertaisimmillaan ne ovat risteyksissä auton etukulmia valaisevia kulmavaloja. Valot syttyvät, kun vilkku laitetaan päälle tai ohjauspyörää käännetään riittävästi. Jonkin verran ovat yleistyneet myös kääntyvät aktiiviset ajovalot, jotka valaisevat mutkaisella tiellä kääntymällä ohjauspyörän liikkeiden mukaan.

Automaattiset kaukovalot eli kaukovaloassistentti on yleistynyt kaikkein vauhdikkaimmin. Se käyttää tuulilasissa olevaa kameraa, joka uusissa autoissa on yleensä jo muutenkin. Järjestelmä havaitsee vastaantulijat, edellä ajavat sekä katuvalot. Näiden mukaan se vaihtaa lähi- ja kaukovalojen välillä automaattisesti.

Automaattiset kaukovalot helpottavat kuljettajan työtä, mutta eivät vaihda valoja yhtä viisaasti kuin hyvä kuljettaja. Ne saattavat vaihtua liian aikaisin tai myöhään tai vaihdella epäselvässä tilanteessa edestakaisin. Jos siis liikenteessä joskus vastaantuleva uudehko auto temppuilee kaukovaloillaan, se ei ehkä ole kuljettaja, vaan auto.

Kehittyneimmät täysin mukautuvat led-valot taas toimivat paremmin kuin kukaan kuljettaja pystyy toimimaan. Niissä voidaan katuvalojen ulkopuolella pitää kaukovaloja vastaavat valot päällä jatkuvasti. Kameralla havaitaan vastaan tulevan tai edellä ajavan auton tarkka sijainti. Tarkasti toimivat moniosaiset led-valot poistavat valon ainoastaan siitä kohdasta. Kaikki muu, kuten tien pientareet, pysyvät jatkuvasti kaukovalon tehoisesti valaistuna.

(mm. Matrix LED, Multibeam LED)

Katso esimerkiksi Opelin video täysin mukautuvista ajovaloista tai Audi, BMW ja Mercedes.

 

Pimeänäköavustin

Erillinen pimeänäkökamera kuvaa pimeää tietä, ja sen kuva näytetään mittaristossa, kojelaudan keskinäytössä tai tuulilasin alareunassa. Osassa järjestelmiä on valonvahvistin, jolloin kuva on todellista kirkkaampi kuva hämärästä tiestä. Toisissa taas käytetään lämpökameraa, jolloin kuvassa korostuvat lämpimät kohteet.

Vanhempien pimeänäköjärjestelmän näyttö vaatii erillistä seuraamista, joten siihen kannattaa vilkaista lähinnä esimerkiksi vastaantulijan valojen häikäistessä. Uudemmat järjestelmät tunnistavat kuvasta jalankulkijan tai eläimen. Jos ne ovat auton ajolinjalla, niistä varoitetaan näytön kuvassa, varoitusäänellä sekä joissain autoissa myös tuulilasiin heijastettavalla varoituksella.