Auton hallinta voidaan menettää, kun

  • ajaa kaarteeseen liian suurella nopeudella
  • ajaa keliin nähden liian lujaa tai
  • kääntää ohjausta liian jyrkästi.

Kun auton hallinta menetetään, on sen takaisin saaminen hyvin vaikeaa.

Miten ajonvakautusjärjestelmä toimii?

Ajonvakautusjärjestelmä valvoo ohjauspyörän asentoa ja vertaa sitä auton kulkusuuntaan. Jos auton kulkusuunta poikkeaa kuljettajan haluamasta, järjestelmä jarruttaa pyöräjarruja valikoidusti.

ESC-järjestelmässä tietokone tarkkailee auton kulkua usealla sensorilla. Sensorit lähettävät tietokoneelle signaaleja, joita tulee

  • ohjauksesta
  • pyöristä
  • moottorinohjausjärjestelmästä ja
  • auton kiertoliikkeestä.

Luiston havaittuaan järjestelmä jarruttaa automaattisesti sitä pyörää, jota tarvitaan hallinnan palauttamiseen. Samaan aikaan luistonestojärjestelmä laskee moottorin tehoa.

Esimerkki

Vasemmalle kääntyvässä kaarteessa auto pyrkii kulkemaan ohjauksesta huolimatta suoraan eli aliohjautuu. Tällöin ajonvakautusjärjestelmä jarruttaa vasenta takapyörää palauttaakseen halutun kulkusuunnan.

Yliohjautuvassa autossa perä luistaa ulkokaarteen suuntaan, jolloin järjestelmä jarruttaa oikeaa etupyörää.

Ajonvakautusjärjestelmä ei ole ihmeidentekijä

Tutkimusten mukaan ajonvakautusjärjestelmä on tehokas hallinnanmenetysten ja onnettomuuksien vähentäjä.

Ajonvakautusjärjestelmä ei kuitenkaan kumoa fysiikan lakeja.

Järjestelmä ei välttämättä pysty pysäyttämään alkanutta luistoa ja auton hallinta voidaan menettää. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetulla autolla ei pidä ajaa normaalia suuremmalla nopeudella eikä luottaa siihen, että se korjaa kuljettajan tekemät virheet.

Ajonvakautusjärjestelmän tehokkuus riippuu myös auton jarrujen ja renkaiden kunnosta. Mitä paremmassa kunnossa ne ovat, sen tehokkaammin järjestelmä toimii.