Turvavyömuistutin

Varoittaa auki olevasta turvavyöstä, kun auto lähtee liikkeelle ja penkillä on painoa. Usein varoitusääni voimistuu pienen ajomatkan jälkeen tai nopeuden kasvaessa, jos vyötä ei edelleenkään ole kytketty. Turvavyömuistuttimia on hyvin yleisesti etupenkeillä ja koko ajan yleistyen myös takapenkeillä. EuroNCAP-törmäystesteissä muistuttimista on jo vuosien ajan voinut saada lisäpisteen, mikä on vauhdittanut niiden yleistymistä.

Kuljettajan vireyden valvontajärjestelmä

(myös mm. Driver Alert, DAC, Attention Assist)

Järjestelmä tarkkailee maantieajossa kuljettajan ajotapaa ja ehdottaa yleensä kahvikupin kuvalla taukoa, kun ajamisessa on keskittymisen herpaantumisen merkkejä. Lähes kaikki järjestelmät tarkkailevat muun muassa ohjausliikkeitä, kaasun ja jarrun käyttöä sekä mahdollisten muiden avustimien aktivoitumista. Näiden lisäksi eräät järjestelmät tarkkailevat myös kameralla kuljettajan pään tai silmien liikettä.

Katso esimerkiksi Volvon kuvitus aiheesta

Rengaspaineen valvontajärjestelmä

(myös mm. TPMS, TPWS)

Varoittaa auton mittaristossa liian alhaisesta rengaspaineesta jossakin renkaassa. Kun renkaan ilmanpaine on laitettu ohjearvoon, kuljettajan on yleensä nollattava järjestelmä auton valikosta tai suoritettava nollaus siihen tarkoitetulla laitteistolla alan liikkeessä. Osassa järjestelmistä on tunnistin renkaan sisällä tai venttiilissä. Yleisempi, halvempi ja yleensä toimivin ratkaisu on tarkkailla ABS-jarrujen antureilla pyörän vierintäkehää ja sen muutoksia.

Rengaspaineen valvontajärjestelmä on pakollinen kaikissa EU-alueella myytävissä uusissa henkilöautoissa 1.10.2014 alkaen.