Valtaosan mielestä tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa
Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan lähes 80 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa nopeusrajoituksesta piittaamatta. Tietyömaa-alueella on tärkeintä hidastaa ajonopeus sellaiseksi, että voi varautua poikkeaviin tilanteisiin. Rajoituksille ja opasteille on syynsä.
Kesä on tietöiden kulta-aikaa. Teiden varsilla urakoivia työntekijöitä sekä muita liikkujia on kunnioitettava noudattamalla nopeusrajoituksia ja muita opasteita. Tämä kuitenkin jää toteutumatta valitettavan usein. Liikenneturvan tuoreen kyselyn* mukaan useampi kuin kolme neljästä (78 %) suomalaisesta on sitä mieltä, että tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa nopeusrajoituksesta piittaamatta.
”Kyselyn tulos kertoo selvää viestiä siitä, että tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattaminen on yksi liikennekulttuurimme mustista pisteistä. Rajoitusten noudattamatta jättäminen tekee tiet vähemmän turvalliseksi meille kaikille”, korostaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.
Tietyömaa-alueelle saavuttaessa on tärkeintä hidastaa oma nopeutensa ainakin rajoituksen mukaiseksi sekä sellaiseksi, että voi varautua poikkeaviin tilanteisiin ja ehtii tarvittaessa pysäyttää auton kokonaan.
”Tietyömaan kohdalla osa ajaa säntillisesti ja osa ei huomioi alennettua nopeusrajoitusta ollenkaan. Silloin nopeuserot voivat olla yllättävänkin suuria, ja onnettomuusriski kasvaa. Kaahari asettaa itsensä lisäksi vaaraan myös muut tielläliikkujat sekä tietyömaan työntekijät. He painavat hommia, jotta liikenne olisi jatkossa yhä sujuvampaa”, muistuttaa Savolainen.
Rajoituksille ja opasteille on aina syynsä
Joskus tietyömaalla ei näytä tapahtuvan juuri sillä hetkellä mitään. Tämä ei kuitenkaan ole syy soveltaa tieliikennelakia omiin tarkoitusperiinsä.
”Jos paikalla on vaikkapa viikonloppuaikaan yhä alennettu nopeusrajoitus, johtuu se siitä, ettei tieympäristö ole vielä valmis normaalien rajoitusten käyttöönottamiseksi. Esimerkiksi ajoratamerkinnät voivat puuttua tai edessä voi olla jotain muuta tavallisesta poikkeavaa, kuten ihmisiä töissä. Rajoituksille ja muille opasteille on aina syynsä, eikä kyse ole koskaan kiusanteosta”, alleviivaa Savolainen.
Jos liikkuu ruuhka-aikaan ja haluaa välttää isoimmat tietyöt matkan aikana, kannattaa katsoa vaihtoehtoisia reittejä jo ennen lähtöä. Tietyömaiden kohdalla voi usein myös itse vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen, esimerkiksi jos kaksi kaistaa yhtyy yhdeksi.
”Kunnon turvavälien pitäminen helpottaa tilannetta huomattavasti. Kun päättyvältä kaistalta pääsee sujuvasti vaihtamaan toiselle kaistalle, soljuu liikenne mukavammin. Vetoketjuperiaate on kaikkien etu, vaikka ajaisi sillä edelleen jatkuvalla kaistalla”, toteaa Savolainen.
Muista ainakin nämä, kun liikut työmaa-alueella:
- Jätä kiire pois ja noudata liikennemerkissä mainittua nopeusrajoitusta.
- Ennakoi ja varaudu poikkeaviin tilanteisiin.
- Ota huomioon sekä työtään tekevät ihmiset että muut tienkäyttäjät.