Siirry sisältöön
Pyöräkadulla kuljetaan pyöräilijöiden ehdoilla.

Osaatko ajaa pyöräkadulla? Pyöräilyyn liittyvät säännöt monelle epäselviä

Suomalaisten sääntötuntemus on osin vielä puutteellista pyöräilyä koskevissa säännöissä, ilmenee Liikenneturvan kyselyistä. Monelle on epäselvää esimerkiksi ajo pyöräkadulla, pyöräily suojatien yli tai linja-auton matkustajien väistäminen.

Reilut kaksi vuotta sitten voimaan tullut tieliikennelakiesitteli kokonaan uuden katutyypin, pyöräkadun. Liikenneturvan kesän kysely* osoitti, että pyöräkatu tunnetaan vielä hatarasti. Vastanneista 45 prosenttia tiesi, että pyöräkadulla pyöräilijät määrittävät tahdin ja muut ajoneuvot antavat pyöräilijöille esteettömän kulun.

”Pyöräkatuja on otettu harvakseltaan käyttöön, mikä voi osaltaan selittää sen, miksi säännöt tunnetaan heikommin. Autoilijat – ja muut moottoriajoneuvon kuljettajat – saavat ajaa pyöräkadulla, mutta heidän on sopeutettava vauhtinsa pyöräilynopeuteen. Pyöräkadun liikennemerkki ei itsessään aseta nopeusrajoitusta, eli suurin sallittu nopeus osoitetaan erillisellä merkillä. Jalankulkijoita varten pyöräkadulla on erikseen jalkakäytävä”, taustoittaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti.

Suojatiellä saa pyöräillä, mutta ajojärjestys ratkotaan erikseen

Toinen epäselvä asia koskee suojatiellä pyöräilyä. Liikenneturvan loppuvuoden kyselyssä** vain 36 prosenttia tiesi, että ajoradan saa ylittää pyörällä suojatietä pitkin.

”Vuonna 2020 voimaantullut tieliikennelaki selkeytti tätä ja nyt asia on kirjattu lakiin. On kuitenkin huomattava, että vaikka ajoradan saa ylittää pyörällä suojatietä pitkin ajaen, ajojärjestys ratkotaan erikseen. Pyörätieltä tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta suoraan ajavaa ajoradan liikennettä, jos ajoradalla ei ole väistämismerkkiä tai he eivät ole kääntymässä tielle, jota pyöräilijä ylittää. Autoilijan on väistettävä pyöräilijöitä myös esimerkiksi pihasta tullessaan ja liikenneympyrästä poistuessaan. Jos pyöräilijä taluttaa pyöräänsä, on hän jalankulkija ja kuljettajien on annettava tälle suojatiellä esteetön kulku” Ruutti luettelee.

Osalle oli myös epäselvää se, tuleeko pyöräilijän tai sähköpotkulautailijan antaa suojatiellä tietä jalankulkijalle***.

”Oikea vastaus on kyllä. Sekä pyöräilijä että sähköpotkulautailija, kun laudan rakenteellinen enimmäisnopeus on yli 15 km/h, ovat ajoneuvon kuljettajia, joiden on annettava jalankulkijalle suojatiellä tietä”, Ruutti tiivistää.

Pyöräilijän väistettävä linja-auton matkustajia

Neljä viidestä Liikenneturvan kyselyyn*** vastanneesta tiesi, että sähköpotkulautailijan ja pyöräilijän on väistettävä linja-auton matkustajia, kun nämä ovat poistumassa autosta tai nousemassa sen kyytiin.

”Säännöt ja tilanteet voivat tuntua pieniltä yksityiskohdilta, mutta niiden tunteminen ja noudattaminen on tärkeää turvallisen ja sujuvan liikkumisen aikaansaamiseksi. Kun liikenteeseen lähdetään, on tärkeää tuntea valitulla kulkuvälineellä noudatettavat säännöt – ja kulkea niiden mukaan. Sääntöjen lisäksi riittävän alhainen nopeus, muiden huomioiminen ja omista aikeista kertominen ovat avaintekijöitä turvallisessa liikkumisessa”, Ruutti summaa.

Totta vai tarua? Pyöräkadulla pyöräilijät määrittävät tahdin ja muut ajoneuvot antavat pyöräilijöille esteettömän kulun

*Liikenneturva selvitti suomalaisten liikennesääntöosaamista kyselytutkimuksella maalis-huhtikuussa 2022. Kyselyn toteutti Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1029 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.

Totta vai tarua? Ajoradan saa ylittää pyöräillen suojatietä pitkin

**Liikenneturvan kyselyn toteutti Kantar TNS Oy marras-joulukuussa 2021. Kyselyyn vastasi yhteensä 1064 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

Totta vai tarua? Tuleeko antaa jalankulkijalle tietä suojatiellä

Pyöräilijän

Sähköpotkulautailijan

Kuuluuko pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden väistää linja-autoon meneviä ja sieltä tulevia matkustajia?

***Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista liikenteen eri ilmiöihin touko-kesäkuun vaihteessa 2022. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1005 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.