Ohitus ei oikeuta ylinopeuteen
Ohittamiseen maantiellä on valittava oikea aika ja sopiva paikka. Ohittaminen ei anna erillislupaa sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle. Silti Liikenneturvan kyselytutkimuksesta käy ilmi, että 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon.
Vastuu ohittamisen turvallisuudesta on aina ohittamaan lähtevän ajoneuvon kuljettajalla. Ohitustarve on harkittava tilannekohtaisesti. Miten suomalainen autoilija toimii henkilöautonsa ratissa, kun maantiellä tulee eteen raskas ajoneuvoyhdistelmä? Liikenneturva selvitti suomalaisten autoilijoiden suhtautumista ja mielipiteitä kesällä 2022*.
Maantiellä 80 km/h nopeusrajoitusalueella jopa 71 prosenttia sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon. Lisäksi noin joka seitsemäs kertoo pyrkivänsä ohittamaan ainakin joskus raskaan yhdistelmän mahdollisimman nopeasti, vaikka näkemä on heikko tai paikassa on sulkuviivoin osoitettu ohittamiskielto. Vastaajien enemmistö, 57 prosenttia, onneksi vakuuttaa, ettei ole koskaan ohittanut rekkaa sulkuviivoin merkityllä alueella tai näkemäesteen kohdalla.
”Vastauksista paistaa kiire. Jos ohittaminen vaatii lähtökohtaisesti ylinopeutta, kannattaa miettiä onko ohittamiselle ylipäätään tarvetta”, puntaroi Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.
Lisäksi ohittamisella saavutettu ajansäästö on lyhyemmillä matkoilla usein luultua vähäisempi.
”Uusissa kuorma-autoissa on yleistynyt adaptiiviset vakionopeussäätimet. Ne tuntevat tulevan maaston ja mukauttavat ajonopeutta sen mukaan. Tämä tarkoittaa, että autot hiljentävät tietoisesti nopeutta ylämäkien loppuosilla ja keräävät sitten vauhtia ns. ilmaiseksi alamäen puolella. Tämä toiminto saa kuorma-auton ajonopeuden ”vaeltamaan” totuttua enemmän ja tämä on taas saanut aikaan kasvanutta ohitustarvetta osassa autoilijoita”, vahvistaa Rahtarit ry:n asiantuntija Timo Kima.
Muista turvaväli myös ohittamisen jälkeen
Ohituksissa on olennaista ottaa muut tienkäyttäjät huomioon huolehtimalla riittävästä turvavälistä – myös sivusuunnassa. Turvavälistä on huolehdittava sekä ennen ohitusta, ohituksen aikana että sen jälkeen. Suurin osa, 75 prosenttia, vastaajista kertoo pitävänsä yleensä reilua turvaväliä edellä ajavaan yhdistelmäajoneuvoon, jos ohittaminen ei onnistu.
Ohituksen jälkeen omalle kaistalle palatessaan on jätettävä kunnollinen turvaväli myös ohitettavaan. Ajoneuvoyhdistelmien kasvaneet pituudet (HCT-yhdistelmät) ovat saaneet aikaan sen, että ohittaminen vaatii entistäkin enemmän vapaata tien osaa.
”Erilaisten läheltä piti -tilanteiden määrä on kasvanut. Palaaminen omalle ajokaistalle joudutaan tekemään liian aikaisin ja silloin turvaväli raskaan ajoneuvon edessä jää olemattomaksi. Jos tällaisessa tilanteessa tapahtuu jotain odottamatonta, niin onnettomuuden vaara on ilmeinen. Pahimmassa tapauksessa kuorma- tai linja-auton hätäjarrujärjestelmä aktivoituu ja tekee voimakkaan jarrutuksen. Tämä on myös työturvallisuusasia raskaan liikenteen kuljettajille”, Kima korostaa.
Ohita isot yhdistelmät turvallisesti näillä ohjeilla:
- Harkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan.
- Varmista, että sekä edessä että takana oleva tieosuus on tyhjä ja näkyvyys erinomainen riittävän pitkältä matkalta.
- Huomioi PITKÄ kilpi ohitettavassa yhdistelmässä. Ohittaminen vaatii totuttua enemmän vapaata tien osaa.
- Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta.
- Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi.
- Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon. Palaa omalle kaistalle aikaisintaan, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan.
Lisätietoja
Liikenneturva, suunnittelija Toni Vuoristo, 020 7282 349
Rahtarit ry, asiantuntija Timo Kima 0400 500 900
*Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista liikenteen eri ilmiöihin kyselytutkimuksella kesällä 2022. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1005 henkilöä, joista autoilijoita oli 815.