
Liikenneturvan lausunto varhaiskasvatussuunnitelman perusteista
Liikenneturva esittää lausunnossaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden luonnoksesta sitä, että liikennekasvatus kirjataan suunnitelmaan sekä sitä, että sille asetetaan konkreettiset tavoitteet ja sisällöt.
Lausunto tiivistetysti
Varhaiskasvatussuunnitelman rooli varhaiskasvatuksen laatua ja yhdenmukaisuutta edistävänä ja ohjaavana asiakirjana on tärkeä ja sen tulisi sisältää lapsen kasvun, kehityksen, terveyden ja hyvinvoinnin kannalta keskeiset asiat. Turvallisuus ja turvataidot edistävät lapsen terveyttä ja hyvinvointia. Liikenteessä liikkuminen on arjen tärkeä turvataito, jota jokainen lapsi tarvitsee elämässään päivittäin. Jotta liikennetietoja, -taitoja ja turvallisia asenteita käsitellään varhaiskasvatuksessa yhdenmukaisesti, Liikenneturva esittää lausunnossaan liikennekasvatuksen kirjaamista suunnitelmaan sekä sille konkreettisia tavoitteita ja sisältöjä.
Palautetta ja muutosehdotuksia perusteluonnoksen lukuun 1
Varhaiskasvatussuunnitelman rooli varhaiskasvatuksen laatua ja yhdenmukaisuutta edistävänä ja ohjaavana asiakirjana on tärkeä. Jotta liikennetietoja, -taitoja ja turvallisia asenteita käsitellään varhaiskasvatuksessa yhdenmukaisesti, Liikenneturva esittää liikennekasvatukselle konkreettisia tavoitteita ja sisältöjä lausuntolomakkeen kohdassa Palautetta ja muutosesityksiä perusteluonnoksen luvuista 2–7.
Varhaiskasvatuksessa annettavan tavoitteellisen liikennekasvatuksen merkitystä korostaa lisäksi nollavisio ja Liikenneturvallisuusstrategia. Nollavisio on valtionneuvoston hyväksymä liikenneturvallisuustyötä ohjaava periaate. Nollavisio perustuu ajatukseen siitä, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai vakavasti loukkaantua liikenteessä. Tämä ajattelutapa pitää sisällään ajatuksen, että yhteiskunnan tärkeiden toimijoiden, kuten varhaiskasvatuksen, tulee omalla toiminnallaan edistää liikenneturvallisuutta. Liikennekasvatus on kirjattu myös valtakunnallisen Liikenneturvallisuusstrategian 2022–2026 toimenpiteisiin 24 ja 35.
1.3 Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
Lisäys sivu 8 listaan Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tulee sisältää seuraavat asiat:
- Lapsen turvallisuuteen liittyvät asiat (mm. liikenneturvallisuus: turvaistuinten käyttö lasta kuljetettaessa)
Perustelut: Alle kouluikäisten lasten henkilövahingoista valtaosa tapahtuu auton kyydissä matkustaessa.
Palautetta ja muutosehdotuksia perusteluonnoksen luvuista 2–7
Luku 2.1. Varhaiskasvatuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet
Nykykirjaus varhaiskasvatuksen tavoitteista sivu 13:
- edistää jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia;
10) toimia yhdessä lapsen sekä lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parhaaksi sekä tukea lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa kasvatustyössä
Muutosehdotus:
- edistää jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia;
10) toimia yhdessä lapsen sekä lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden parhaaksi sekä tukea lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa kasvatustyössä
Perustelut:
Liikkuminen ja liikennetaitojen harjoittelu lähiympäristössä ja – liikenteessä edistää lapsen terveyttä ja hyvinvointia.
Liikenteessä liikkuminen on arjen tärkeä turvataito, jota jokainen lapsi tarvitsee elämässään päivittäin. Tämä taito kehittyy parhaiten, kun sitä harjoitellaan yhteistyössä perheiden ja varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa. Varhaiskasvatus voi tukea perheitä myös liikenneasioiden opettamisessa.
Luku 2.4. Arvoperusta: Terveellinen ja kestävä elämäntapa sivu 19
Nykykirjaus:
“Varhaiskasvatuksen tehtävänä on ohjata lapsia terveyttä ja hyvinvointia edistäviin elämäntapoihin.”
Muutosehdotus:
Varhaiskasvatuksen tehtävänä on ohjata lapsia terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia edistäviin elämäntapoihin.
Perustelut:
Vain turvallisesti tehdyt matkat ovat terveyttä ja hyvinvointia edistäviä. Liikenneonnettomuudet ovat uhka lasten hyvinvoinnille. Turvallisuus onkin aina huomioitava, kun varhaiskasvatuksessa tehdään retkiä ja kannustetaan vanhempia ja muita lasten huoltajia aktiiviseen, kestävän elämäntavan mukaiseen liikkumiseen.
Luku 2.7. Laaja-alainen osaaminen: Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot sivu 23
Nykykirjaus tukee hyvin liikennekasvatuksen tärkeyttä varhaiskasvatuksessa:
“Lapsia ohjataan toimimaan vastuullisesti ja turvallisesti varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä, kuten lähiluonnossa ja liikenteessä.”
3.2 Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöt sivu 31
Nykykirjaus:
Luonto sekä pihat, leikkipuistot ja muut rakennetut ympäristöt ovat myös varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä. Ne tarjoavat kokemuksia, materiaaleja ja monipuolisia mahdollisuuksia leikkiin ja tutkimiseen. Niitä hyödynnetään liikunta- ja luontoelämysten ja oppimisen paikkoina.
Muutosehdotus:
Luonto, lähiliikenne sekä pihat, leikkipuistot ja muut rakennetut ympäristöt ovat myös varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä. Ne tarjoavat kokemuksia, materiaaleja ja monipuolisia mahdollisuuksia leikkiin ja tutkimiseen. Niitä hyödynnetään liikunta- ja luontoelämysten ja oppimisen paikkoina.
Perustelut:
Varhaiskasvatuksen monipuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen tarkoittaa myös liikenteessä liikkumista. Nämä tilanteet ovat erinomaisia mahdollisuuksia harjoitella liikenteessä liikkumisen tietoja, taitoja ja turvallisia asenteita.
Luku 4.5. Oppimisen alueet, alakohta: Kasvan, liikun ja kehityn sivu 46
Nykykirjaus:
Kasvan, liikun ja kehityn -oppimisen alueeseen sisältyy liikkumiseen, ruokakasvatukseen, terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tavoitteita
Muutosehdotus:
Kasvan, liikun ja kehityn -oppimisen alueeseen sisältyy liikkumiseen, liikennekasvatukseen, ruokakasvatukseen, terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tavoitteita.
Ehdotamme lisäksi, että liikennekasvatukselle määriteltäisiin konkreettiset tavoitteet ja sisällöt kappaleeseen, jossa käsitellään terveyttä, turvallisuutta ja liikennekasvatusta (sivu 47).
Liikennekasvatuksen tavoitteena on luoda, ylläpitää sekä vahvistaa lapsen valmiuksia toimia turvallisesti liikenteessä. Liikennekasvatukseen sisältyy liikenteessä liikkumisen tietojen, taitojen, sekä turvallisien toimintatapojen ja asenteiden harjoittelu. Lähiliikenne on sekä oppimisen kohde että oppimisympäristö.
Liikennekasvatuksen sisällöt:
Lasten kanssa
- harjoitellaan oikeita nimiä erilaisille liikennekäsitteille (esim. suojatie, heijastin)
- opetellaan kuuntelemaan ja noudattamaan aikuisen ohjeita ja esimerkkiä liikenteessä liikkuessa, esimerkiksi retkillä
- harjoitellaan turvallista tien ylittämistä
- keskustellaan liikenteen ja leikkipaikan eroista sekä pohditaan, miksi liikenteessä ei ole turvallista leikkiä
- keskustellaan heijastimen ja pyöräilykypärän käytöstä.
Perustelut:
Liikenteessä liikkumisen tiedot, taidot ja kyky toimia turvallisesti liikenteessä opitaan vähitellen lapsen kasvun, kehityksen ja kokemuksen myötä. Liikenneturvallisuutta arvostavat asenteet opitaan vähitellen vanhemmilta ja muilta aikuisilta saadun esimerkin myötä. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri ja opetus tukevat lapsen kasvamista turvalliseksi liikenteessä liikkujaksi.