Siirry sisältöön

Lausunto esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista

Liikenneturva korostaa lausunnossaan sitä, että liikunnallisemman elämäntavan myötä liikenteessä liikkumisen tietojen, taitojen ja asenteiden harjoittelu myös korostuu. Liikkumisen turvallisuus on huomioitava, ettei liikkumisen hyötyjä menetetä esimerkiksi liikenteessä tapahtuvien tapaturmien takia. 

Liikenneturvan ehdottamat täydennykset esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin lukukohtaisesti.

Luku 2 Esiopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet

Luku 2.3. Arvoperusta 

Täydennetään seuraavaa sivun 6 virkettä lisäämällä sana TURVALLISUUTTA. Täydennetty virke on siis tämä:  

Esiopetus tukee lasten kykyä ymmärtää arvoja, ohjaa lapsia terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia edistäviin elämäntapoihin sekä tarjoaa lapsille mahdollisuuksia kehittää tunnetaitojaan, eettistä ajatteluaan ja kauneudentajuaan. 

Luku 2.5. Laaja-alainen osaaminen esiopetuksessa, alaotsikko Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot 

Täydennetään seuraavaa sivun 9 virkettä lisäämällä sana TURVALLISEN. Täydennetty virke on siis tämä:  

Esiopetuksen tehtävä on vahvistaa lasten hyvinvointiin liittyviä taitoja sekä ohjata heitä tekemään kestävän, turvallisen ja liikunnallisen elämäntavan mukaisia valintoja.  

Luku 3. Esiopetuksen toimintakulttuuri 

Luku 3.1. Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet,
alaotsikko Hyvinvointi, turvallisuus ja kestävä elämäntapa  

Ehdotetaan täydennystä sivulle 19. Täydennys lihavoituna.

Esiopetuksessa liikutaan monipuolisesti sisällä ja ulkona käyttäen liikuntavälineitä ja leluja monipuolisesti sekä vältetään pitkäkestoista istumista. Esiopetuksessa liikutaan myös lähiympäristön liikenteessä ja harjoitellaan turvallisen liikenteessä liikkumisen tietoja ja taitoja. Lapsia ja perheitä ohjataan mahdollisuuksien mukaan suosimaan liikkumista kuten kävelyä tai pyöräilyä esimerkiksi oman auton käyttämisen sijaan esiopetuksen matkoilla.  Vain turvallisesti tehdyt matkat edistävät lasten ja perheiden hyvinvointia. Aikuiset ovat lapsille tärkeitä turvallisen liikennekäyttäytymisen roolimalleja. Henkilöstön on hyvä ottaa roolimallina toimiminen puheeksi perheiden kanssa ja kiinnittää huomioita omaan liikennekäyttäytymiseensä.   

Luku 3.2. Oppimisympäristöt esiopetuksessa 

Täydennetään seuraavaa sivun 20 virkettä lisäämällä sana lähiliikennettä. Täydennetty virke on siis tämä:  

Oppimisympäristöinä käytetään ulko- ja sisätiloja, lähiluontoa, lähiliikennettä ja rakennettua ympäristöä. 

Luku 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 

Luku 4.3. Opetuksen yhteiset tavoitteet ja oppimiskokonaisuudet, alaotsikko Tutkin ja toimin ympäristössäni 

Täydennetään seuraavia sivun 32 virkkeitä lisäämällä ensimmäiseen virkkeeseen sana lähiliikenne ja toiseen virkkeeseen sana liikenne(kasvatuksen).  Täydennetty virke on siis tämä: 

Lasten toimintaympäristö lähiluonto, lähiliikenne ja rakennettu ympäristö sekä muut esiopetuksen oppimisympäristöt tarjoavat runsaasti aineksia lasten oppimiselle. Erityisen tärkeää opetuksen liittäminen lasten kokemusmaailmaan ja heidän toimintaympäristöönsä on matemaattisten taitojen opettelussa sekä teknologia, ympäristö- ja liikennekasvatuksen toteuttamisessa. 

Kokonaisuuteen liittyvät opetuksen yleiset tavoitteet 

Ehdotetaan lisättäväksi seuraava kappale kohtaan kokonaisuuteen liittyvät opetuksen yleiset tavoitteet.  

Opetuksessa havainnoidaan ja liikutaan lähiliikenteessä. Lasten kasvamista turvallisiksi liikkujiksi tukevat esimerkiksi yhdessä tehtävät retket. Lapsia ohjataan myös havainnoimaan ja tutustumaan oman esiopetusmatkansa ja tulevan koulumatkansa liikenneympäristöön ja reitteihin.  

Yksityiskohtaisemmat tavoitteet  

Ehdotetaan lisättäväksi seuraava kappale kohtaan yksityiskohtaisemmat tavoitteet. 

Esiopetuksen liikennekasvatus antaa lapsille mahdollisuuden harjoitella ja vahvistaa valmiuksiaan toimia liikenteessä turvallisesti.  Opetus luo pohjan tulevaisuuden turvallisille liikkujille. Liikennekasvatukseen sisältyy liikenteessä liikkumisen tietojen, taitojen sekä turvallisten toimintatapojen ja asenteiden harjoittelu. Lasten kanssa harjoitellaan liikenteen sanastoa ja opetellaan kävelijän liikennesääntöjä, erityisesti turvalliseen tien ylittämiseen liittyen. Lapsia ohjataan myös käyttämään tärkeitä turvavarusteita, esimerkiksi heijastimia, kypärää ja turvavyötä tai turvaistuinta.   

LUKU 4.3. Opetuksen yhteiset tavoitteet ja oppimiskokonaisuudet, alaotsikko Kasvan, liikun ja kehityn 

Kokonaisuuteen liittyvät opetuksen yleiset tavoitteet 

Täydennetään seuraavaan sivun 34 virkkeeseen sana lähiliikenteessä. Täydennetty virke on siis tämä: 

Lapset saavat tietoja turvallisesta liikkumisesta lähiympäristössä, lähiliikenteessä sekä esiopetuksen oppimisympäristöissä. 

Yksityiskohtaisemmat tavoitteet 

Ehdotetaan muutettavaksi sivun 35 virkkeeseen sana sääntöjä sanoiksi tietoa ja taitoja  Muokattu virke olisi siis tämä:   

Opetuksessa harjoitellaan lähiliikenteessä liikkumisen tietoja ja taitoja sekä turvallista toimintaa tieto- ja viestintäteknologisissa ympäristöissä ikäkaudelle sopivalla tavalla.

Liikenneturvan ehdottamat täydennykset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin lukukohtaisesti

Luku 3.1 Perusopetuksen tehtävä  

Ehdotetaan lisättäväksi sana turvallista sivun 1 seuraavaan virkkeeseen.  Täydennetty virke on siis tämä: 

Opetus edistää osallisuutta, kestävää, turvallista ja liikunnallista elämäntapaa sekä kasvua demokraattisen yhteiskunnan jäsenyyteen. 

Luku 3.2. Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet, alakohta Kasvu ihmisyyteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen 

Ehdotetaan lisättäväksi sivun 2 virkkeeseen seuraava: ja tietoja ja taitoja liikkua turvallisesti myös liikenteessä. Täydennetty virke on siis tämä: 

Opetuksen tulee lisäksi edistää liikunnallista elämäntapaa ja tietoja ja taitoja liikkua turvallisesti myös liikenteessä.  

Luku 3.3 Tavoitteena laaja-alainen osaaminen, alaotsikko Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) 

Ehdotetaan sivulle 6 seuraavia lisävirkkeitä.

Oppilaat saavat tilaisuuksia harjoitella toimimaan omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtien eri tilanteissa, myös liikenteessä. Oppilaille opetetaan niiden kulkuvälineiden liikennesääntöjä, joita he eri ikäkausina käyttävät. Heitä ohjataan tunnistamaan keskeisiä riskejä lisääviä tekijöitä liikenteessä, ennakoimaan vaaratilanteita ja toimimaan niissä tarkoituksenmukaisesti. Oppilaita kannustetaan turvavälineiden, kuten pyöräilykypärän ja heijastimien käyttöön. Heitä opetetaan tunnistamaan keskeiset turvallisuuteen liittyvät symbolit sekä suojaamaan yksityisyyttään ja henkilökohtaisia rajojaan. Oppilaita kannustetaan turvallisten valintojen tekemiseen ja ryhmäpaineen vastustamiseen liikenteessä.   

Luku 3.4. Paikallisesti päätettävät asiat 

Ehdotetaan lisättäväksi sanat liikenne ja sivulle 9. Muokattu luetelmakohta on siis seuraava:  

Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa  

• mitkä ovat paikalliset, perusopetuksen tehtävää mahdollisesti täydentävät ja käytännön toteuttamista ilmentävät näkökohdat (muilta osin tehtäväkuvauksessa opetussuunnitelman perusteiden tekstiä voidaan käyttää sellaisenaan; tehtävää voidaan konkretisoida ja toteuttaa myös opetussuunnitelmaa täydentävien suunnitelmien kuten esimerkiksi kestävän kehityksen ohjelman, liikenne- ja kulttuurikasvatussuunnitelman avulla, joista tulee tällöin maininta opetussuunnitelmaan)  

Luku 4.2 Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet 

Täydennys/muutosehdotus: 

Ehdotetaan lisättäväksi sana turvallisuutta sivulle 11. Muokattu virke on siis seuraava:  

Tavoitteena on luoda toimintakulttuuria, joka edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä, oppimista, osallisuutta ja kouluun kiinnittymistä tukevia ratkaisuja sekä hyvinvointia, turvallisuutta, kestävää elämäntapaa ja liikunnallisen elämäntavan edellytyksiä. 

Luku 4.2.3. Liikunnallisen elämäntavan edistäminen 

Ehdotetaan lisäystä sivulle 13 seuraavaan kohtaan. 

Liikunnallisen elämäntavan edistämistä suunniteltaessa ja siihen liittyvissä järjestelyissä otetaan huomioon lapsen edun ensisijaisuus, oppilaiden tasa-arvoinen ja yhdenvertainen oikeus osallistumiseen sekä oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Liikkumisen turvallisuus on huomioitava, ettei liikkumisen hyötyjä menetetä esimerkiksi liikenteessä tapahtuvien tapaturmien takia. Liikunnallisen elämäntavan edistämiseen perusopetuksessa kuuluu yhteistyö oppilaiden, kotien ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa 

Luku 4.3. Oppimisympäristöt ja työtavat, alaotsikko Oppimisympäristöt 

Ehdotetaan lisättäväksi sana lähiliikennettä sivulle 16.  Täydennetty virke on siis seuraava: 

Koulun sisä- ja ulkotilojen lisäksi eri oppiaineiden opetuksessa hyödynnetään luontoa, lähiliikennettä ja rakennettua ympäristöä. 

Lisäksi ehdotamme lisättäväksi seuraavaa kappaletta:  

Liikenne on tärkeä osa oppilaiden oppimisympäristöä. Aktiivisesti kuljettujen koulumatkojen ja koulupäivän aikaisten siirtymien ja retkien hyödyntäminen osana koulun opetusta ja kasvatusta tukee oppilaiden kasvua turvallisiksi liikenteessä liikkujiksi. Liikenteessä liikkuminen on tärkeä arjen turvataito lapsille ja nuorille.