
Onnettomuustarinat – miten liikenneonnettomuuksia voi välttää
Liikenneonnettomuuksien taustalta löytyy monia riskitekijöitä. Tämän opetusmateriaalin avulla oppilaat pääsevät mm. miettimään, miksi onnettomuus tapahtui, miten onnettomuus olisi voitu estää ja millaisia yhtäläisyyksiä löytyy tarinan henkilön toiminnasta ja omasta toiminnasta. Näin tarinasta saadaan luotua linkki oppilaan omaan käyttäytymiseen liikenteessä ja tarinasta voidaan oppia jotain.
Tavoitteet
- pohtia oman toiminnan ja valintojen merkitystä liikenneturvallisuudelle
- oppia tunnistamaan liikennetilanteiden riskejä
- oivaltaa liikenneonnettomuuksien syitä ja seurauksia sekä keinoja välttää onnettomuuksia
Tarvittavat materiaalit
- Onnettomuustarinat ja opettajan tukimateriaali (Avautuu uuteen ikkunaan) (pdf)
- tarralappuja (mieluusti eri värejä, esim. punainen, keltainen, vihreä)
- Tusseja
- Valitse sopiva onnettomuustarina. Valittavana on kolme jalankulkijan ja kolme pyöräilijän tarinaa.
- Hae oppilaille luokkaan tarralappuja (esimerkiksi punaisia, keltaisia ja vihreitä) ja tusseja.
Tehtävän toteutus
- Lue onnettomuustarina oppilaille.
- Laita tarina ison näytön kautta näkyviin, jotta lapset voivat palata tekstiin tehtävän aikana.
- Käy onnettomuustilanne oppilaiden kanssa läpi. Hyödynnä tässä opettajan tukimateriaalista löytyvää kuvaa.
- Jaa oppilaat pienryhmiin pohtimaan vastauksia materiaalin kolmeen kysymykseen. Kysymykset kannattaa laittaa näkyviin seinälle.
- Pyydä oppilaita kirjaamaan vastaukset erivärisille tarralapuille ja viemään valmiit vastaukset seinälle oikean kysymyksen alle.
- Käy vastaukset läpi lasten kanssa yhteisesti keskustellen. Pääpaino keskustelussa olisi hyvä saada riskien tunnistamiseen ja niiden välttämiseen omassa toiminnassa.
Loppukeskustelu
- Löytyykö koulun lähiympäristössä tai oppilaiden koulumatkoilta vastaavanlaisia paikkoja, joissa voisi tapahtua onnettomuus?
- Miten niissä tulisi toimia, jotta onnettomuuksia ei tapahtuisi?
- Mitä onnettomuustarinasta kannattaa ottaa opiksi ja muistaa omassa toiminnassa jatkossa?
Jatkotoimintavinkit
Seuraavien tehtävien avulla voit jatkaa aiheen parissa oppilaiden kanssa.