Gå till innehållet
Mönkijä ja perävaunu hiekkatiellä

Traktorfyrhjuling innebär många riskmoment – föräldrar har ansvar för ungdomars färd

Traktorfyrhjulingar är ett allt populärare transportmedel för ungdomar. Före avfärd ska man se till att körkortsklassen räcker till för att köra fyrhjulingen i fråga. Trafikskyddet påminner också om att öka körfärdigheterna genom övning. Unga förare utmärker sig både i olyckor med traktorfyrhjuling och i andra trafikolyckor som lett till dödsfall.

Fyrhjulingar finns tillgängliga för många ändamål. Av fyrhjulingarna som är avsedda för vägtrafik har traktorfyrhjulingarnas popularitet ökat särskilt bland ungdomar. Terränghjuling är däremot ett terrängfordon med vilken man i regel inte får köra på väg. Det är tillåtet att köra på väg i exceptionella situationer, till exempel att korsa vägen. För körning i terräng krävs markägarens eller markinnehavarens tillstånd.

Trafikskyddets kontaktchef Petri Niska påminner om att typen av fyrhjuling avgör vilket körkort som krävs. Körrätt kan alltså förutsätta B-, T- eller AM-kort. En person under 15 år får köra fyrhjuling på väg eller i terrängen endast på ett avstängt område.

På Trafikskyddets webbplats finns en tabell som hjälper till att gestalta det körkort som krävs för olika fyrhjulingstyper.

Bekanta risker upprepas bakom olyckor

Unga förare syns också i traktorfyrhjulingsolyckor. Den största åldersgruppen av traktorfyrhjulingsförare som orsakat trafikskador 2013–2022 är 15–17-åringar. I olyckor med traktorfyrhjuling med dödlig utgång utgör personer under 21 år cirka en tredjedel av offren.*

Som bakgrundsrisker för olyckorna framträder samma saker: berusning, oerfarenhet, riskinriktad körstil och för hög situationshastighet. Man kan också se att hjälmen inte används, att däcktrycket är fel och att man förbigår hastighetsbegränsaren – dvs. trimmar fordonet.

”En stor del av traktorfyrhjulingarnas förare är unga. Och när man talar om minderåriga barn eller ungdomar betonas föräldrarnas ansvar. För det första måste man vara säker på att den unga får köra fyrhjulingen som införskaffats eller ett lånat fordon med sitt körkort. För det andra måste man också vara säker på att kompetensen räcker till för att köra fyrhjuling och att köra i trafiken. Ett pinfärskt kort i innerfickan innebär inte att den unga är redo för livlig stadstrafik, kan hantera ett fordon av fyrhjulingstyp eller förstår vilka risker som trimning eller annat spexande kan innebära”, betonar Niska.