Gå till innehållet
koululaiset suojatien edessä

Överhastighet äventyrar skolvägen – ändå lättar inte finländarnas gasfot

Enligt Trafikskyddets nya mätningar kör nästan fyra av fem förare överhastighet på övergångsställen i närheten av skolor. Även i internationell jämförelse utmärker sig finländarna som ett folk med tung gasfot. När skolorna börjar driver Trafikskyddet en kampanj för att förare ska följa hastighetsbegränsningarna speciellt i tätorter.

Trafikskyddet undersökte bilisternas hastigheter på skolornas närövergångsställen i maj*. Fyra av fem förare körde för fort och 18 procent överskred hastighetsgränsen med över 11 kilometer i timmen.

Resultaten understryker återigen hur likgiltigt man förhåller sig till hastighetsbegränsningar i tätorter.

”När man talar om ett område på 30 km/h och ett övergångsställe nära skolan är det hemskt att endast en av fem kör enligt begränsningen”, summerar Trafikskyddets planerare Tomi Niemi.

Finländarna på internationell toppnivå i överhastighet

I en internationell enkätundersökning** uppgav 76 procent av de finländska förarna att de under den föregående månaden kört åtminstone en gång i högre hastighet än vad hastighetsbegränsningen tillåter i tätorten. Här placerar sig finländarna i topp bland alla 39 länder som svarat. Bland de europeiska länderna är andelen som överskridit hastighetsbegränsningen i genomsnitt 47 procent.

”Valet av hastighet påverkas både av förarens uppfattning om sin egen körskicklighet och av hur riskfylld hen anser att överhastigheten är. Det vill säga att en förare som har ett starkt förtroende för sin egen körskicklighet kör oftare överhastighet. Även det påverkar hur allmänt godtagbart det anses vara att köra för fort. I de länder där fortkörning är mer socialt acceptabel finns det färre avsikter att följa hastighetsbegränsningarna”, förklarar Niemi.

Trafikskyddet för en kampanj om vikten av att följa hastighetsbegränsningarna i augusti, när skolorna börjar och trafiken ökar på grund av skolelever. Förändringar i tätorternas hastighetskultur söks genom att man placerar sig en liten fotgängares stövlar.

”Även erfarna elever behöver vänja sig i början när de återvänder till skolvägen, men det finns också nykomlingar. För många barn är det svåraste att korsa vägen. Lägre körhastighet påverkar inte restiden, men ger mer tid att upptäcka och reagera på föränderliga trafiksituationer, till exempel barn som kommer till övergångsstället. Ur en enskild förares synvinkel och inne i bilens plåtskal känns det inte särskilt betydelsefullt att ändra hastigheten från till exempel trettio till fyrtio, men ur ett litet barns synvinkel kan en förare som gasar förbi, accelererar eller plötsligt bromsar få skolvägarna att kännas otrygga. Och ingen av oss vill säkert vara trollet i berättelsen som barnen är rädda för”, konstaterar Niemi.

Se kampanjfilmen

*Hastigheterna uppmättes i Helsingfors, Jyväskylä, Uleåborg, Rovaniemi, Åbo, Vasa, Tammerfors och Lahtis i maj 2025. Sammanlagt uppmättes hastigheten av 5306 bilister. Som mätningsplats användes ett övergångsställe i närheten av en skola, där hastighetsbegränsningen var 30 km/h. Övergångsställena var inte upphöjda och vägen hade inga farthinder.

** Uppgifterna i ESRA3-enkäten samlades in år 2023. Det fanns sammanlagt respondenter från 39 olika länder. Finlands resultat har jämförts med de europeiska staterna, av vilka sammanlagt 22 deltog i undersökningen: Österrike, Belgien, Bosnien och Hercegovina, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Portugal, Serbien, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. Mer information: www.liikenneturva.fi/esra.