Gå till innehållet
Sähköpotkulaudalla kulkeva henkilö sekä jalankulkija rinnakkain yhdistetyllä jalankulku- ja pyörätiellä.

Fortfarande oklarheter om reglerna för elsparkcykling

Trafikskyddets enkät visar att var tionde tror att det är tillåtet att skjutsa passagerare på elsparkcykel. Det finns också felaktiga uppfattningar om elsparkcykling på trottoarer. I dag inleds Trafikskyddets kampanj som lyfter fram riskerna med elsparkcykling. Det centrala budskapet är att säga nej – både till rusmedel, passagerare och trottoarer.

Enkäten som Trafikskyddet lät göra i slutet av förra året avslöjar oklarheter till och med i de centrala reglerna för elsparkcykling. Var tionde finländare tror att man får skjutsa passagerare på elsparkcykel, även barn. Var tionde vet inte att man som elsparkcyklist ska ge företräde för fotgängare vid ett övergångsställe. Nästan var femte (18 %) är omedvetna om den strukturella maximihastigheten för elsparkcyklar tillåtna för vägtrafik. Hela två av fem (42 %) tror att en vuxen får köra en elsparkcykel som går över 15 km/h på trottoarer om hen kör långsamt.

”Det kan hända att många fortfarande inte tänker på elsparkcykeln som ett fordon som omfattas av vissa regler och bestämmelser. Som fordonsförare ska elsparkcyklisten dock veta var man får köra elsparkcykel och var man inte får köra den”, betonar Trafikskyddets kontaktchef Tomi Rossi.

Rusmedel anses vara det största säkerhetsproblemet med elsparkcykling

I Trafikskyddets enkät ansågs rusmedel, trimning och för hög situationshastighet vara de största problemen för säkerheten med elsparkcykling. Det upplevdes också problematiskt att förarna inte använde hjälm och skjutsade passagerare.

”I säkerhetsproblemen betonas osäkra val. När en hyrelsparkcykel är inom räckhåll från terrassen när man ska bege sig hemåt eller när det är lätt att öka hastigheten, är det en stor frestelse att agera på ett sätt som ökar riskerna. I synnerhet när det gäller blöta kvällar bör man på förhand fatta beslut om hur man kommer hem och inte hoppa in som förare av något transportmedel – eller som passagerare på kompisens elsparkcykel”; betonar Rossi.

Kampanjen Kör rätt betonar smarta val

Trafikskyddet för även denna vår en kampanj om reglerna för elsparkcykling och säkra val. Målgruppen är unga vuxna. I den internationella ESRA-undersökningen är åldersgruppens benägenhet för risktagande och likgiltighet för trafikreglerna med elsparkcykel större än i äldre åldersgrupper.

Kampanjen fokuserar på tre centrala riskfaktorer: rusmedel, passagerare och körning på trottoaren.

”Kampanjen lyfter fram vardagliga situationer ur tre kamraters perspektiv. Passagen till den spelbaserade fantasivärlden målar skrämmande upp följderna av felaktiga val, vilket gör att gruppen fattar smartare beslut”, förklarar Minna Saarinen, kommunikationsplanerare vid Trafikskyddet.

Se kampanjfilmerna på Trafikskyddets Youtube-kanal

Fem tips för smartare elsparkcykling:

  • Kör på cykelvägen, inte på trottoaren. Med elsparkcykel gäller samma trafikregler och samma leder som med cykel när elsparkcykelns strukturella maximihastighet är 25 km/h.
  • Man får inte skjutsa en kompis på elsparkcykel. Elsparkcykeln är avsedd för en person och har inga passagerarplatser.
  • Kör endast nykter. Även om det för närvarande inte finns någon promillegräns för elsparkcykling kan en berusad elsparkcyklist göra sig skyldig till s.k. styrstångsfylleri.
  • Ge företräde vid övergångsställe. Du ska ge en fotgängare som korsar ett övergångsställe fritt företräde när du kör elsparkcykel.
  • Anpassa hastigheten till omgivningen och andra trafikanter. En förutseende körstil minskar också risken för att falla. Kom ihåg att den som kör med elsparkcykel omfattas av samma skyldigheter då det gäller försiktighet och förutseende som alla vägtrafikanter.

*Trafikskyddet utredde finländarnas tankar om trafiken med en enkät i slutet av 2024. Enkäten genomfördes av Veria i november 2024 och besvarades av sammanlagt 1 035 personer, av vilka 82 procent var bilister.

** Uppgifterna i ESRA3-enkäten samlades in år 2023. Det fanns sammanlagt respondenter från 39 olika länder.