Gå till innehållet
Autot ajokaistoilla sateessa.

Finländska förare håller inte ett tillräckligt säkerhetsavstånd

Enligt Trafikskyddets enkät har över fyra av fem finländare upplevt att föraren i fordonet bakom håller sig farligt nära. Framförhållning, rätt situationshastighet och ett tillräckligt säkerhetsavstånd till andra trafikanter möjliggör trygga resor även på hala vägar.

Vikten av ordentliga säkerhetsavstånd framhävs vid halt väglag, eftersom inte ens goda vinterdäck garanterar samma grepp som på sommaren. När bromssträckan blir längre framhävs förarens felmanövrer.

Av dem som svarade på Trafikskyddets enkät upplever 84 procent att den som kör bakom har kört farligt nära. Men endast 21 procent känner igen att de själva kör för nära föraren framför.

”Det här är en mycket vanlig villfarelse: det som man själv gör är inte farligt, men när andra gör det blir det farligt”, säger Minna Jokinen, utbildningsinstruktör vid Trafikskyddet. ”Människan föreställer sig i många avseenden vara skickligare än andra, även i trafiken”, fortsätter Jokinen.

Håll säkerhetsavståndet även om någon kör nära bakom dig

Ett tillräckligt stort säkerhetsavstånd till den som kör framför betonas när någon bakom dig kör farligt nära. Om även den som kör framför är för nära, ökar sannolikheten för en kedjekrock.

”Tillräckligt stora säkerhetsavstånd gör trafiken både säkrare och smidigare. Ett alltför kort avstånd kan leda till påkörning bakifrån och till och med till en kedjekrock. Var och en av oss kan förebygga risken för en olycka genom sitt eget agerande”, uppmuntrar Jokinen.

Det är obehagligt att köra för nära, eftersom föraren framför är den som bestämmer takten. Ju närmare man kör desto mer uppstår en så kallad dragspelsrörelse i trafiken eftersom körhastigheten blir ojämn. På motsvarande sätt löper köer som rör sig med tillräckliga avstånd mellan fordonen smidigt. Vid dålig sikt är det viktigt att trafiken rör sig i en jämn takt och inte ryckigt.

Så här känner du igen ett tillräckligt säkerhetsavstånd

Enligt vägtrafiklagen ska fordon hålla ett sådant säkerhetsavstånd att det inte finns risk för påkörning bakifrån. Som tumregel på sommaren ska säkerhetsavståndet på landsvägar vara minst samma som hastigheten i meter.

”Om man kör 80 km/h ska säkerhetsavståndet alltså vara 80 meter eller minst fyra sekunder. I tätorter är ett lämpligt säkerhetsavstånd minst hälften av körhastigheten, dvs. i en hastighet på 40 km/h minst 20 meter. I vinterföre ska säkerhetsavståndet vara hälften längre och vid isigt väder ännu längre”, instruerar Jokinen.

Om förhållandena är dåliga, vägytan våt, isig eller packad, är det först skäl att sänka hastigheten.