...johtuu siitä, että järjestelmä ei kannusta alkolukon käyttöönottoon. Ohjelmaan onkin kirjattu, että nykykäytäntö tarkistetaan ja tarpeen vaatiessa päivitys ulotetaan myös lainsäädäntöön. Aiheeseen liittyy laajemminkin ajokieltojen pohdinta. Lisäselvitykseen meni myös promilleraja...
Lue lisää
...%) pyöräili vahvassa humalassa (vähintään 1,2 promillen puhallustulos). Sähköpotkulautailijoiden onnettomuuksista merkittävä osa johtuu päihtyneenä ajamisesta. Tällä hetkellä pyöräilyllä tai sähköpotkulautailulla ei ole promillerajaa. Erityisen haavoittuvassa asemassa lakimuutoksessa vaikutuksia arvioitaessa ovat...
Lue lisää
...mahdollisuuksia ottaa elämä taas hallintaan, hakea apua ja saada tukea”, Anteroinen esittää. Liikenneturvan evästykset tulevalle hallitukselle: Laaditaan päihteiden käyttöä liikenteessä vähentävä toimenpidepaketti, joka sisältää muun muassa promillerajan tankojuopumukseen. Tuetaan alkolukkojen...
Lue lisää
...kypärä kunnolla päässä ja pää selvä? Alkoholi on edelleen osatekijänä monessa kelkkaonnettomuudessa, vaikka moottorikelkan kuljettajia koskevat samat promillerajat kuin autoa ajavia. ”On vaikea löytää moottorikelkan ohella toista ajoneuvoa, millä loukkaantumisia...
Lue lisää
...ratkaise sitä, onko kuljettaja turvallinen vai turvaton. Alkoholin vaikutukset alkavat jo ensimmäisen juoman jälkeen. Vaikka promilleraja ei ylittyisi, ajaminen voi olla vaarallista. Seuraavana päivänä voi mittari näyttää jo nollaa promillea,...
Lue lisää
...Moni kaatuminen tai muu sähköpotkulautailutapaturma johtuu alkoholin myötävaikutuksesta. Vaikka tällä hetkellä sähköpotkulautailuun ei ole promillerajaa, sähköpotkulautailija voi humalassa syyllistyä nk. tankojuoppouteen (RL 23 luku 9§) ja onnettomuuden sattuessa olla korvausvelvollinen....
Lue lisää
...Vastaava lainsäädäntö on käytössä esimerkiksi Norjassa ja Tanskassa. Hallituksen tulisi: laatia päihteiden käyttöä liikenteessä vähentävä toimenpidepaketti, joka sisältää muun muassa promillerajan tankojuopumukseen. tukea alkolukkojen käytön lisäämistä. Suurin osa poliisin haaviin...
Lue lisää
...ajo ei sovi. On myös ristiriitaista, miksi alkoholi vaikuttasi eri tavalla skuuttaajan tai pyöräilijän turvallisuuteen. Asenteet muuttuvat. Parhaillaan selvittelyssä on promilleraja mikroliikkumiseen ja se taas voisi helpottaa asennemuutosta”, Pohjonen vahvistaa....
Lue lisää
...Alkoholin vaikutukset alkavat jo ensimmäisen juoman jälkeen. Vaikka promilleraja ei ylittyisi, ajaminen voi olla vaarallista. ”Rattijuopumusraja on mittarilukema, joka ei kerro koko totuutta”, muistuttaa Savolainen. ”Ei tule olettaa olevansa kykenevä...
Lue lisää
...rattijuopumuksen promilleraja alennetaan nollaan alaikäisen kuljettajan osalta. Alkoholilain mukaan alkoholijuomaa ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa vähittäismyynnissä eikä anniskelussa alle 18-vuotiaalle. Liikenneturva ehdottaa, että alaikäisen kuljettajan ajoneuvossa ei saa olla...
Lue lisää
...joten liikennekasvatus olisi huomioitava toisen asteen opetussuunnitelmassa ja tutkintojen perusteissa. Nykyistä ajokorttilakia on muokattava alaikäisten kuljettajien poikkeuslupajärjestelmän osalta. Päihdeonnettomuuksia on ehkäistävä tehokkaammin mm. tukemalla alkolukkojen käytön lisäämistä, asettamalla promilleraja tankojuopumukseen...
Lue lisää
...toimesta. Uusi tieliikennelaki mahdollistaa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettajan ajon keskeyttämisen päihtymyksen vuoksi, vaikka rattijuopumuksen rangaistavuuden promilleraja ei ylittyisi. Liikenneturva kannustaa seuraamaan myös tämän uuden intervention käyttöönottoa. Automaattivalvonta käyttöön sinne...
Lue lisää