Turvaväli tekee liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa

Useimmat autoilijat pitävät toisiinsa noin sekunnin mittaista väliä. 100 km/h nopeudella se on noin 30 metriä. Käytännössä näin lyhyt turvaväli ei riitä, koska kaikki ihmiset eivät reagoi ärsykkeisiin yhtä nopeasti.

Liian lyhyt välimatka voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, siksi etäisyydestä on tärkeä pitää huolta. Maantienopeuksilla välin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema - 80 km/h vauhdilla siis 80 metriä.

Jos ajat liian lähellä edellä ajavaa

  • joudut ajamaan hänen ehdoillaan
  • joudut koko ajan miettimään, mitä hän tekee
  • ajosi on tempoilevaa, epätaloudellista ja rasittavaa.

Kun pidät kunnon väliä

  • näet mitä edessäsi tapahtuu ja voit rauhassa ennakoida tilanteita
  • muutkin näkevät sinut ja pystyvät ennakoimaan toimiasi
  • sinulle jää tarvittaessa aikaa ja tilaa toimia
  • ajaminen on rauhallisempaa, tasaisempaa ja taloudellisempaa.

Liukkaalla kelillä

Liukkaat kelit myös pidentävät jarrutusmatkoja. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen. Kuljettajalla menee noin sekunti reagoida ja aloittaa jarrutus. Maantienopeudella 80 km/h auto ehtii edetä tuolloin jo 22 metriä.

Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta (esim. 40 km/h – 20 m). Maantiellä hyvissä oloissa etäisyyden pitää olla metreinä sama kuin ajonopeus (esim. 80 km/h – 80 m).

Liian lähellä ajo on epämiellyttävää, sillä tahdin määrää edessä ajava. Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy ns. haitariliikettä, kun ajonopeus tempoilee. Vastaavasti riittävin ajoneuvovälein liikkuva jono etenee jouheasti. Huonolla näkyvyydellä on tärkeää, että liikenteen rytmi on tasainen eikä nykivä.