Törmäyksen varoitusjärjestelmä

Varoittaa auton edessä olevasta esteestä tai hitaammasta autosta, jota kohti ollaan ajamassa. Varoitus annetaan äänellä, mittaristossa sekä jossain autoissa myös heijastetaan tuulilasiin.

Varoitus tapahtuu nopeudesta riippuen noin 2-5 sekuntia ennen törmäystä, jotta kuljettaja ehtii vielä jarruttaa tai väistää. Joissain tapauksissa järjestelmä saattaa varoittaa väärin, esimerkiksi edessä olevasta autosta, joka on juuri kääntymässä pois. Toisaalta näin toimimalla törmäysvaroitus voi ohjata jättämään enemmän tilaa muihin tielläliikkujiin.

Katso esimerkiksi Euro NCAP:n video aiheesta

Törmäyksen ennakointijärjestelmä

(Auton valmistautuminen kolariin, myös mm. Pre-Safe, Pre-Crash)

Ennakointijärjestelmä tunnistaa vaaratilanteen yleensä jonkin muun järjestelmän aktivoitumisesta. Esimerkiksi törmäysvaroittimen, lukkiutumattomien jarrujen tai ajonvakautusjärjestelmän toiminnasta auto päättelee törmäyksen olevan todennäköinen.

Auto voi valmistautua tilanteeseen esimerkiksi esikiristämällä turvavyöt, esipaineistamalla jarrujärjestelmän, sulkemalla ikkunat ja säätämällä sähkösäätöiset penkit kolariturvallisempaan asentoon.

Automaattinen hätäjarrutus

(myös mm. AEB, Full Auto Brake, Pre-Safe Brake, City Safety)

Jos törmäys on väistämätön, auto jarruttaa viime hetkellä osuman välttämiseksi tai siinä syntyvien vahinkojen vähentämiseksi. Osassa autoista automaattinen hätäjarrutus toimii kaupunkinopeuksissa, osassa maantienopeuksissa ja osassa sekä kaupunki- että maantienopeuksissa.

Kaupunkiajossa vauhdin ollessa korkeintaan noin 30–40 km/h, auto voi pysähtyä pitävällä pinnalla kokonaan. Hieman suuremmissakin nopeuksissa törmäys on selvästi pienempi kuin se olisi ilman jarrutusta. Maantieajonopeudessa automaattinen hätäjarrutus voi estää törmäyksen hitaammin edellä ajavaan.

Törmäysvaroitus varoittaa ennen automaattista hätäjarrutusta. Tarkoitus on, että sen myötä kuljettaja väistäisi tai jarruttaisi. Automaattinen hätäjarrutus tapahtuu vasta pari sekuntia myöhemmin, eli aivan viime hetkellä, kun kuljettaja ei pysty enää välttämään törmäystä. Näin vältytään turhilta hätäjarrutuksilta.

Automaattisen hätäjarrutuksen laser- ja tutkajärjestelmät tunnistavat vain isoja esteitä. Niiden lisäksi joissain autoissa käytetään kameraa ihmisten tunnistamiseen. Näin voidaan estää törmäyksiä tai vähentää törmäysnopeutta jalankulkijoihin.

Uusien autojen turvallisuutta testaava EuroNCAP on ottanut automaattisen hätäjarrutuksen mukaan testiohjelmaansa. Lisäksi jalankulkijan tunnistus on tulossa testeihin näillä näkymin vuonna 2016. Testien myötä järjestelmät tulevat yleistymään uusissa autoissa nopeasti.

Kun automaattisen hätäjarrutuksen tutkat ja jalankulkijan tunnistuksen kamerat tulevat pian lähes kaikkiin autoihin, niihin voi samalla edullisesti liittää muita toimintoja. Esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin käyttää samaa tutkaa, kaistavahti ja nopeusrajoitusten tunnistus taas samaa kameraa. Nämä kaikki avustavat turvajärjestelmät tulevat lähivuosina yleistymään nopeasti.

Katso esimerkiksi Volvon video jalankulkijan tunnistuksesta

Katso esimerkiksi Mercedes-Benzin video aiheesta

Automaattinen hätäjarrutus risteysavustimella

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa yleensä vain jo valmiiksi edessä olevia esteitä. Uusimmat järjestelmät ovat varustettu ns. risteysavustimella. Ne tunnistavat myös poikittaisliikenteen, eli voivat ennakoida törmäystä risteykseen ajettaessa lähestyvän auton, pyöräilijän tai jalankulkijan kanssa. Järjestelmä toimii muuten samoin kuin tavallinen hätäjarrutusjärjestelmä ja nopeusalueella 7-72km/h.

Peräänajon havaitseva järjestelmä

Järjestelmä valvoo pysähtyneen auton takaa tulevaa liikennettä. Kun perätörmäys vaikuttaa todennäköiseltä, varoittaa auto takaa tulevaa vilkuttamalla takavilkkuja. Jos takaa tuleva ei hiljennä, jarruttaa törmättävä auto itsenäisesti mahdollisimman tehokkaasti ja auto pidetään jarruilla paikallaan. Hieman ennen törmäystä aktivoituvat turvavyönkiristimet automaattisesti ja istuma-asento sekä pääntuki säätyvät mahdollisimman hyvin suojaavaan asentoon. Tapahtuneen törmäyksen jälkeen auto jarruttaa itsenäisesti 2 sekunnin ajan, ellei kuljettaja siirrä autoa sitä ennen.