Turvallinen ajaminen moottoripyörällä
Moottoripyöräilyssä olennaista ovat nopeuden sovittaminen tie- ja liikenneolosuhteisiin, vuorovaikutus muun liikenteen kanssa, oikeat ajovarusteet ja harjoitellut pyörän hallintataidot.
Moottoripyöräilyssä olennaista ovat nopeuden sovittaminen tie- ja liikenneolosuhteisiin, vuorovaikutus muun liikenteen kanssa, oikeat ajovarusteet ja harjoitellut pyörän hallintataidot.
Pitkän talven jälkeen on keväisin paikallaan ajotekniikan kertaus. Perusasioita voi harjoitella itsenäisesti ennen ajokauden käynnistämistä tai osallistumalla Liikenneturvan MPEAK-kouluttajien järjestämiin motoristien ruosteenpoistokursseille.
Harjoittelun ohella on ennen ajokauden alkua tarkastettava moottoripyörän kunto, eritoten jarrujen toimivuus ja renkaiden kulutuspinta. Alkukautena on myös hyvä tiedostaa, että viilenevien iltojen, pakkasaamujen tai pitkän ajon jälkeen kohme ja kylmänkankeus hidastavat kuljettajan reaktionopeutta huomaamatta.
Moottoripyöräilyssä olennaista ovat nopeuden sovittaminen tie- ja liikenneolosuhteisiin, vuorovaikutus muun liikenteen kanssa, oikeat ajovarusteet ja harjoitellut pyörän hallintataidot.
Näkeminen ja näkyvyys ovat motoristille tärkeitä, sillä moottoripyörä on vaikea havaittava liikenteessä. Omaa näkymistään voi lisätä ennen kaikkea oikealla nopeuden valinnalla, riittävällä etäisyydellä muihin sekä järkevällä ajolinjalla eli sijoittumisella ajokaistalle.
Näkyvä motoristi käyttää aina lähivaloja, valkoisia tai värikkäitä ajovarusteita sekä välttää katveissa ajamista.
Katso moottoripyöräilijän näkyvyyden merkityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä kertova videosarja:
Katso videot: Kumpi pysähtyy lyhyemmällä matkalla, auto vai moottoripyörä?
Kylmällä rengas ei lämpene kesäkelien tapaan, joten pidon säilyttämiseksi tulisi rengaspaineen olla kevätkylmillä vähintään 0,2 baria suurempi kuin tavallisesti. Lisäämällä rengaspainetta kylmällä kelillä pyritään takaamaan renkaan riittävä kuormankantokyky. Alipaineinen rengas ei ole suuntavakaa ja se kuluu tavallista nopeammin.
Kesäkelissä rengaspaine nousee tyypillisesti 0,2 baria renkaan lämmettyä. Sateella ero korostuu entisestään. Paineen lisäyksellä pyritään saattamaan rengaspaine renkaan rungon tarvitsemalle tasolle.
Moottoripyörän hankinnassa huomioidaan kuljettajan ajokokemus, fyysiset mitat sekä pyörän käyttötarkoitus. Sopiva pyörä tekee koko harrastuksesta mukavampaa ja turvallisempaa. ABS-jarrut ja ajonvakautusjärjestelmät helpottavat jokaisen moottoripyöräilijän toimintaa äkkitilanteessa. Pyörän hankittuasi säädä se omille mitoillesi sopivaksi (jarruvivut, jousitus, korkeus jne.).