Ajoturvallisuus

Ajoneuvojen turvallisuuden kehittämisessä on perinteisesti keskitytty kolariturvallisuuden parantamiseen. Tavoitteena on entistä turvallisempi auton rakenne, törmäyskestävyys sekä matkustajien suojaaminen törmäyksiltä auton sisällä ja sen ulkopuolella.

<< Takaisin edelliselle sivulle

Nykyautot ovat kolarin sattuessa merkittävästi turvallisempia kuin vanhemmat autot. Turvatekniikan kehittyminen on tuonut turvatekniikan myös huokeampiin malleihin. Autoa vaihtaessa turvallisin valinta saattaa olla suhteellisen uusi ja mielellään Euro NCAP -törmäystesteissä viisi tähteä saanut auto. Nykypäivän autot ovat myös ajo-ominaisuuksiltaan vanhoja parempia, minkä ansiosta kuljettajalla on niillä ajaessaan enemmän edellytyksiä välttää vaaratilanteet ja onnettomuudet.

Uudempien autojen kohdalla on kiinnitetty erityistä huomiota myös siihen, miten ajoneuvo vaikuttaa vammoihin auton törmätessä kävelijään. Auton etuosan rakenteiden suunnittelulla ja turvatekniikalla pyritään vähentämään ja lieventämään kävelijöille tai pyöräilijöille syntyviä vammoja.

Nykyautoissa oleva aktiivinen turvatekniikka tukee kuljettajaa tien päällä, korjaa tämän virheitä ja varoittaa tarvittaessa. Parhaimmillaan se siis ehkäisee onnettomuuksia. Passiivinen turvatekniikka taas lieventää onnettomuuden seurauksia.

Turvavyö

Oikein kiinnitetty turvavyö pitää ihmisen istuimellaan ja estää häntä iskeytymästä auton koviin sisäosiin törmäystilanteissa. Uusin turvavyöteknologia esikiristää turvavyön automaattisesti törmäystilanteessa, jolloin se suojaa parhaalla mahdollisella tavalla vöissä kiinni olijaa.

Tutkimusten mukaan turvavyö jää myös ikääntyneiltä toisinaan kiinnittämättä. Myös taksissa sekä joukkoliikenteessä ja palveluliikenteessä matkustettaessa sen käytössä on parantamisen varaa.

Pienetkin vaikeudet turvavyön kiinnittämisessä ja epämukavuus sen käytössä voivat olla esteitä turvavyön päällä pitämiselle. Nivelrikko, osteoporoosi sekä rintakehän ja tai vatsan alueella tehdyt leikkaukset voivat lisätä turvavyön käytön ongelmia. Turvavyöhön tulee yltää vaivattomasti, siitä tulee saada helposti ote ja jaksaa vetää se kevyesti esille. Erillinen turvavyön vedin voi helpottaa kauempana olevaan vyöhön kurottamista. Myös vyön lukitsemisen ja avaamisen tulee olla helppoa.

Lue lisää turvavyöstä.

Turvatyyny

Auton turvatyyny on törmäyksessä sekunnin murto-osassa täyttyvä energiavaimennin. Turvatyynyt eivät korvaa turvavöitä, vaan ovat turvavöiden antamaa suojaa täydentäviä lisälaitteita.

Voimakkaassa etupäätörmäyksessä auton pysähtyessä lähes paikoilleen matkustajat jatkavat menoaan sillä nopeudella, joka autolla oli ennen törmäystä. Turvavyöt ja -tyynyt estävät kuljettajaa ja matkustajia törmäämästä auton kovia sisätiloja vasten.

Turvatyynyt suojaavat sekä edestä että sivulta tulevissa törmäyksissä. Niillä voidaan parhaimmillaan estää ja lieventää vammoja, jotka syntyvät päähän, ylävartaloon ja lonkkiin sekä polviin, jalkateriin ja nilkkoihin.

Etu- ja sivuturvatyynyjen lisäksi joissain automalleissa on turvatyynyjä, jotka törmäyksen sattuessa suojaavat myös jalkoja.

Lue lisää turvatyynystä.

Pääntuki

Oikein asennettu pääntuki ehkäisee niskavammojen syntymistä törmäyksissä. On tärkeätä, että pääntuen korkeutta voidaan säätää yksilöllisesti erikokoisille kuljettajille. Oikealla korkeudella oleva pääntuki on tärkeä turvavaruste kuljettajille ja matkustajille.

Uusin turvateknologia säätää vähän ennen törmäystä pääntuen automaattisesti sellaiseen asentoon, joka parhaiten ehkäisee pään ja niskan vammoja.

<< Takaisin edelliselle sivulle

Jaa