Siirry sisältöön
Auto vetisellä tiellä.

Auton valoista on hyötyä vain käytössä

Leijonanosa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista kertoo huomioivansa sen, että käyttää ajaessaan ajovaloja oikein. Valoautomatiikka voi kuitenkin tehdä tepposet, jolloin tietämättään köröttelee vain huomiovaloilla peräpää pimeänä. Syksyn sumut, tihkut ja vesisateet huonontavat näkyvyyttä, mikä vain korostaa ajo- ja takavalojen oikeaoppisen käytön merkitystä.

Kuljettajan vastuulla on tuntea autonsa valojärjestelmä ja käyttää valoja oikein. Liikenneturvan kyselyssä* 93 prosenttia kuljettajista kertoi kiinnittävänsä huomiota siihen, että käyttää ajovaloja ajaessaan oikein.

”Liikennevirrassa siis viitisen prosenttia kuljettajista ei niin kiinnitä huomiota valojen käyttöön”, kiteyttää Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.

”Moni on voinut tuudittautua automatiikkaan. Esimerkiksi niin sanottu päiväajovalotoiminto kytkeytyy päälle, kun valoa on riittävästi. Tällöin voidaan ajaa lähivaloja himmeämmillä päivävaloilla ilman, että takavalot palavat ollenkaan. Kuivana ja aurinkoisena päivänä tästä ei ole vahinkoa, mutta tekniikka ei välttämättä osaa arvioida sateen, aamu-usvan tai muun utupilven aiheuttamaa heikennystä näkyvyydessä. Kuljettajan tehtävä on tässä kohtaa hoksata kytkeä varsinaiset ajovalot päälle”, Vuoristo jatkaa.

Hämmennystä voi myös aiheuttaa se, että mittarivalot palavat päivävaloillakin. Tällöin voi helposti luulla ajavansa varsinaiset ajovalot päällä.

”Kuljettajan on tunnettava oman kulkupelinsä toiminta. Ohjekirjan lukemisen lisäksi kannattaa ennen liikkeelle lähtöä kokeilla eri valoasetuksia ja kiertää auto ympäri, jotta näkee, mitkä valot palavat milläkin asetuksella. Malli- ja merkkikohtaista eroa voi olla paljonkin, joten siihen ei voi luottaa, että kaikissa Opeleissa valoasetukset toimisivat yhteneväisesti”, Vuoristo vinkkaa.

Huonolla kelillä ajonopeuden alentaminen lisää pelivaraa

Kun näkyvyys on heikentynyt hämärän tai kehnon kelin vuoksi, havaintojen teko vaikeutuu. Oman näkemisen lisäksi kuljettajan on myös näyttävä muille tienkäyttäjille.

”Varsinkin syksyisin ja talvisin auton valot kannattaa lähtökohtaisesti kääntää ajovaloasentoon. Näin varmistetaan myös se, että takavalotkin palavat ja perässä ajava näkee sinut paremmin. Pimeällä sitten kaukovaloja kannattaa käyttää aina, kun se muita häikäisemättä on mahdollista ja tieosuus ei ole muutoin valaistu”, Vuoristo evästää.

Hernerokkasumussa, rankkasateessa tai esimerkiksi lumipöllyssä takasumuvalo voi vähentää peräänajoriskin vaaraa. Takasumuvalot kannattaa kytkeä päälle, jos ei itsekään näe kunnolla edessä ajavaa.

”Kun näkyvyys on heikentynyt tai huono, tehokkain turvallisuustoimi löytyy jokaisesta autosta ja se on nopeuden alentaminen. Vauhtia tiputtamalla havainnointi helpottuu ja kuljettaja saa lisäaikaa reagoida, vaikkapa niihin takavalottomiin autoihin”, Vuoristo summaa.

Viisi vinkkiä valojen käyttöön

  • Lue ohjekirjasta, kokeile ja katso, miten autosi valot toimivat.
  • Tarkista, onko autossasi päiväajovalot. Kytke varsinaiset ajovalot päälle myös valoisaan aikaan erityisesti sumussa, lumi- ja vesisateessa.
  • Tarkista valojen kunto ja toiminta aika ajoin. Vaihda tai vaihdata palaneet polttimot. Pidä valot puhtaina.
  • Pimeällä käytä kaukovaloja tehokkaasti, eli aina, kun se muita häikäisemättä on mahdollista ja tieosuus ei ole muutoin valaistu. Katse on hyvä suunnata niin kauas tielle kuin valot näyttävät.
  • Muista, että näkyvyys toimii molempiin suuntiin: tee myös itsesi nähdyksi.

Kiinnitän huomiota siihen, että käytän ajaessa ajovaloja oikein (huomiovalot, ajovalot…)

*Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Kantar Public marras-joulukuussa 2022. Kyselyyn vastasi yhteensä 1113 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.