Siirry sisältöön
Sähköpotkulautailijat ajavat ajoradalla peräkkäin.

Traficom: Uudet säännöt kevyille sähköajoneuvoille – lisää turvallisuutta ja selkeyttä liikenteeseen

Yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat ja muut sähköiset liikkumisvälineet ovat muuttaneet arjen liikkumista erityisesti kaupungeissa – ja tänään myös lainsäädäntö muuttuu. Uusi laki tuo mukanaan konkreettisia muutoksia, kuten promillerajan, ikärajan ja uusia valvontakeinoja.

Traficomin kuva miten mikroliikenteen lakimuutos vaikuttaa.
Tavoitteena on lisätä turvallisuutta ja tehdä liikkumisesta sujuvampaa meille kaikille. Uusi lainsäädäntö antaa selkeät pelisäännöt niin sähköisten liikkumisvälineiden käyttäjille kuin palveluntarjoajille, kunnille ja viranomaisille.

Hyvä tietää sähköisistä liikkumisvälineistä: 

  • Promilleraja: Kevyillä sähköajoneuvoilla, esimerkiksi sähköpotkulaudalla, ajaminen on kielletty, jos veren alkoholipitoisuus on vähintään 0,5 promillea tai veressä on huumausaineita. Poliisi on oikeus tehdä puhallus- ja sylkitestejä näiden ajoneuvojen kuljettajien lisäksi myös polkupyörän ja sähköavusteisen polkupyörän kuljettajille.
  • Ikäraja: Kevyttä sähköajoneuvoa saa kuljettaa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Ajoneuvoa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi.
  • Vakuutusvelvoitteet: Yli 25 kiloa painavat jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet, kevyet sähköajoneuvot ja moottorilla varustetut polkupyörät on liikennevakuutettava. Vakuutuksen tarve määräytyy laitteen ominaisuuksien mukaan.
  • Tekniset vaatimukset: Kevyen sähköajoneuvon maksimiteho on 1 kW ja nopeus enintään 25 km/h. Ajoneuvoissa on oltava valot, heijastimet ja äänimerkinantolaite. Kevyellä sähköajoneuvolla noudatetaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä. Jalkakäytävällä ajaminen ei ole sallittua.
  • Mikroliikennelupa (laki voimaan 1.8.2025): Kunnissa, joissa toimii yhteiskäyttöpalveluja, kuten vuokrattavia sähköpotkulautoja, palveluntarjoajilla on oltava kunnan myöntämä mikroliikennelupa. Luvalla kunta voi ohjata käyttöä esimerkiksi pysäköinnin ja ajonopeuksien osalta.

”Turvallinen liikkuminen on meidän kaikkien vastuulla. Uusi lainsäädäntö tuo tarvittavat pelisäännöt ja antaa kunnille ja viranomaisille paremmat keinot ohjata ja valvoa liikennettä. Näin voimme ehkäistä onnettomuuksia ja parantaa sujuvuutta meille kaikille,” toteaa Traficomin johtava asiantuntija ja mikroliikkumisen verkoston vetäjä Inkeri Parkkari.

Traficomin kaavio mikroliikkumisen lakimuutos ja sen tuomat muutokset.