Siirry sisältöön

Turvavyö tarpeen taajamanopeuksillakin

Liikenneturvan seurantojen mukaan turvavyö on käytössä lähes sataprosenttisesti henkilöautojen etupenkeillä. Joka kymmenes Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta kuitenkin uskoo, että taajamanopeuksissa turvavyön käyttö on jokseenkin tarpeetonta. Liikenneturva korostaa, että turvavyö on syytä kiinnittää aina, auton tyypistä, ajonopeudesta tai matkustuspaikasta riippumatta.

Liikenneturva tarkkailee vuosittain turvavyön käyttöä henkilöautoissa. Etupenkillä matkustavista 96 prosenttia matkusti vyötettyinä tämän vuoden tarkkailuissa*. Suuruusluokka oli samaa niin taajama- kuin maantieolosuhteissa. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen iloitsee siitä, että monella autoilevalla turvavyön kiinnitys sujuu automaattisesti.

”Vaikka tekniikka autoissa kehittyy, turvavyö on edelleen yksi tärkeimmistä turvavarusteista. Esimerkiksi se, että auto on varusteltu erilaisin turvatyynyin, ei ole syy jättää turvavyötä kiinnittämättä. Jotta turvatyynyt toimisivat, kuten ne on suunniteltu, turvavyön tulee olla asianmukaisesti kiinni. Ilman turvavyötä turvatyyny voi olla jopa hengenvaarallinen”, Karvonen varoittaa.

Autolla kuljettaessa on yksinkertaisinta laittaa turvavyö aina kiinni riippumatta auton tyypistä, ajonopeudesta tai matkustuspaikasta. Esimerkiksi takapenkillä matkustavat turvavyöttömät vaarantavat itsensä lisäksi myös auton muut matkustajat. Törmäyksen sattuessa ilman turvavyötä istuvat takapenkkiläiset tulevat päälle.

Turvavyö suojaa myös taajamanopeuksilla

Vaikka turvavyötä kiinnitetään ahkerasti, turvavyön hyödyllisyydestä näyttää elävän epäselvyyksiä. Liikenneturva kysyi kesäkuussa suomalaisilta**, voiko alhaisilla nopeuksilla taajamassa matkustaa henkilöautossa turvallisesti ilman turvavyötä. Joka kymmenes vastanneista oli jokseenkin tai täysin samaa mieltä väitteen kanssa.

”Jos turvavyö ei ole kiinni, onnettomuuden sattuessa riski loukkaantua moninkertaistuu taajamanopeuksillakin. Jos kolari ajetaan 50 km/h nopeudella, ihmisen törmäyspaino on jo 40-kertainen. Eli 80 kiloa painavan törmäysvoima kilogrammoiksi muutettuna olisi 3000 kg. Jos nopeutta on 30 km/h, törmäyspaino on edelleen noin 14-kertainen. Turvavyön käytöstä ei siis voi ajatella olevan hyötyä vain niin sanotuilla kovilla nopeuksilla ajettaessa”, Karvonen suomii.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tekemän arvion mukaan noin joka kolmas tieliikenteessä menehtynyt olisi pelastunut, jos turvavyö olisi ollut kiinni. Vammoja kiinni ollut turvavyö olisi lieventänyt jopa joka toisella loukkaantuneella.

”Esimerkiksi nuorella voi olla kova paikka kehottaa kaveria kiinnittämään turvavyö. Ja jos koko porukka jättää turvayön kiinnittämättä, on ryhmäpainetta vaikea vastustaa ja kiinnittää sitä omaakaan vyötä. Turvavyömuistutuksen ei kuitenkaan tarvitse olla negatiivinen asia. Sillä, että yhdessä varmistetaan jokaisen vyöllisyys, osoitetaan huolenpitoa ja kaverista välittämistä. Yhteishenkeä ja ryhmäkuuluvuutta voi hyödyntää myös positiivisesti”, Karvonen ehdottaa.

 

*Liikenneturva tarkkailee turvavyön käyttöä vuosittain valtakunnallisesti. Vuonna 2020 kerättiin yli 61 000 havaintoa turvavyön käytöstä. Etupenkillä henkilöautossa turvavyötä käytti 96 prosenttia. Käyttö oli yhtä yleistä taajamassa ja maantiellä.

**Liikenneturva selvitti suomalaisten liikenneasenteita kyselytutkimuksella kesäkuussa 2020. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1003 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.