Siirry sisältöön

Harjoitus, jonka tarkoituksena on pohtia tarkkaamattomuuden seurauksia liikenteessä ja käydä läpi niiden herättämiä ajatuksia. Toisen asteen oppilaille.

Tavoite
  • Herättää ajatuksia tarkkaamattomuuden vaikutuksista ja mahdollisista seurauksista liikenteessä
  • Ymmärretään tarkkaavaisuuden merkitys liikenteessä.
Nämä tarvitset

Onnettomuustarina

Ohjeita toteutukseen

Luetaan onnettomuustarina, jossa kännykän käyttö on syynä onnettomuuteen:

”Jere, Matti ja Janina ajelevat perjantai-iltana hämärän aikaan Jeren isän Bemarilla. Jere ajaa. Takapenkillä oleva Matti vaatii Jereä etsimään Spotifysta parempaa kuunneltavaa. Autossa olevien huomio on kiinnittynyt matkapuhelimen näyttöön, kun rysähtää. Peräänajossa Janina lyö päänsä tuulilasiin. Poliisin tullessa paikalle Janina on jo viety sairaalaan.”

Yllä olevan tarinan lukemisen jälkeen jaetaan ryhmä pienryhmiin. Kukin ryhmä saa oman kysymyksen pohdittavakseen.

  • Miten sinä selität tilanteen poliisille onnettomuuspaikalla? Miltä se tuntuu?
  • Minkälaisia ajatuksia sinulla pyörii mielessäsi, kun olet päässyt aamuyöllä kotiin?
  • Miten kerrot vanhemmillesi aamulla, mitä eilen tapahtui? Miltä se tuntuu?
  • Miltä tuntuisi mennä poliisikuulusteluun parin päivän päästä?
  • Miltä tuntuu tavata Janinan vanhemmat, jotka ovat samaan aikaan katsomassa häntä sairaalassa?

Heränneet ajatukset kerätään ryhmiltä esimerkiksi taululle kirjaten, ja keskustellaan heränneistä ajatuksista.