Lämplighet och mål

  • Andra stadiet: grupphandledar-, psykologi- eller modersmålslektioner.
  • Fundera över vilka följder ouppmärksamhet i trafiken kan orsaka, och vilka känslor och tankar detta väcker.
  • Man förstår vilken betydelse uppmärksamheten har i trafiken.

Gör så här

Läs en olycksberättelse, där användning av mobiltelefon är orsaken till olyckan:

Jakob, Mats och Janina kör en fredagskväll i skymningen med Jakobs pappas BMW. Jakob kör. Mats som sitter i baksätet kräver att Jakob ska söka något bättre att lyssna på i Spotify. Allas uppmärksamheten fästs vid mobiltelefonens skärm, när det brakar till. Det händer en påkörning bakifrån och Janina slår sitt huvud i vindrutan. När polisen anländer till platsen är Janina redan på sjukhuset.

Efter att berättelsen lästs högt delas gruppen i flera smågrupper. Varje grupp får en fråga de ska fundera över.

  • Hur förklarar du situationen åt polisen på olycksplatsen? Hur känns det?
  • Hurdana tankar snurrar i ditt huvud när du kommer hem på morgonkvisten?
  • Hur berättar du för dina föräldrar på morgonen vad som hände igår? Hur känns det?
  • Hur skulle det kännas att gå till polisförhör om några dagar?
  • Hur känns det att möta Janinas föräldrar som har kommit samtidigt till sjukhuset för att träffa henne?

Tankar som kommit fram i grupperna samlas till exempel på tavlan, och sedan diskuterar man tankarna.

Slutdiskussion

Ställ åt eleverna frågan: ”Vad kan jag göra för att jag inte ska hamna i samma situation som i berättelsen?” Det lönar sig att också be smågrupperna svara på denna fråga och anteckna lösningar. Samla in gruppernas lösningar.

Tips 1: Före uppgiften kan man se Trafikskyddets video som hör till #rohkee-kampanjen.

Tips 2: Övningen kan även genomföras som ett rollspel. Då får eleverna olika roller: förare, passagerare, polis, räddningspersonal, Jakobs pappa, Janinas föräldrar. Var och en berättar ur sin rollkaraktärs synpunkt vad som hände under kvällen och hur det kändes.

Temakretsar: