Siirry sisältöön
Autoilija antaa tilaa suojatiellä kävelijälle. Molemmat tervehtivät toisiaan.

Luo uusi rutiini

Teemme ison osan päivittäisistä asioista rutiininomaisesti, myös liikenteessä. Se on toisaalta hyvä asia, koska rutiinit vapauttavat kapasiteettiamme muuhun toimintaan. Jos joka asiassa tehtäisiin tietoinen päätös, ihminen ylikuormittuisi nopeasti.

Kuuntele Luo uusi rutiini -radiomainokset

Ole sinäkin teiden tarkin nopeusrajoitusten noudattaja, oikein liikenneturvallisuuden supersankari.
Noudata nopeusrajoitusta. Aina.

Uusia, parempia tapoja liikenteeseen

Luo uusi rutiini -radiokampanja (Avautuu uuteen ikkunaan) tuo näkyville liikenteen kehnoja rutiineja, kuten ylinopeutta tai turvaväleistä piittaamattomuutta. Luo uusi rutiini -kehote haastaa etenkin autoilijoita miettimään ja parantamaan omaa toimintaansa liikenteessä.

”Tieto ja käyttäytyminen ovat erillisiä asioita, mutta yhteydessä toisiinsa. Tutkimukset osoittavat, että oppimisen myötä ihmisen tieto lisääntyy, mutta se ei aina muutu toiminnaksi. Käyttäytymisen muutos tarvitsee siis tukea. Tavat ja niiden muuttaminen ovat tähän oivallinen keino”, kertoo suunnittelija, psykologi Jyrki Kaistinen Liikenneturvasta.

Luo uusi rutiini 30 päivässä. Kalenterikuvitus.

Haluttu muutos on syytä pilkkoa pienemmiksi osatavoitteiksi, mikä madaltaa myös aloituskynnystä. Jokainen voi omaksua uusia positiivisia tapoja liikenteeseen. Huonon tavan tunnistaminen ja sen purkaminen osiin on alku muutokselle. Kun tapa on tunnistettu, voi miettiä, miksi toimii siinä tilanteessa niin kuin toimii ja minkä tilanteessa kokee palkkiona. Uuden rutiinin voi oppia jo 30 päivässä.

Kun toiminta on saatu hyvälle alulle, riittävä määrä toistoja johtaa toiminnan automatisoitumiseen. Rutinoituneessa toiminnassa ei ole enää aloituskynnystä eikä energiaa kulu jahkailuun tai päätöksentekoon. Ja näin uusi rutiini on syntynyt.

Luo uusi rutiini 30 päivässä. Jätä turvaväli.

  1. Tunnista: Ajatko usein liian lähellä edeltävää autoa? Joudut jarruttelemaan ja ajamaan hänen tahtiinsa. Ärsyttävää, eikö totta?
  2. Valitse uusi tavoite: Jätän jatkossa isomman turvavälin, jotta voin ajaa omaan tahtiin, rauhassa.
  3. Luo uusi identiteetti: Haluan olla leppoisa ja turvallinen kuski.  
  4. Ylitä aloituskynnys pienin askelein: Aina kun huomaan ajavani liian lähellä, hiljennän ja jätän turvavälin.
  5. Muokkaa uusi tapa sopivaksi: Maantiellä turvaväli on vähintään sama kuin auton nopeus (80 km/h = 80 m), kaupungissa vähintään 2 sekuntia ja huonolla kelillä vielä pidempi.
  6. Toista uutta rutiinia vähintään 30 päivää.
  7. Huomaa 30 päivän jälkeen, että uusi rutiini on automatisoitunut ja nauti hyödyistä. Matkat ovat jo turvallisempia ja leppoisampia, vai mitä?

Lue Jyrki Kaistisen blogi ”Rutiinit uusiksi” (Avautuu uuteen ikkunaan)

Kaistapää-podcast

Liikenneturvan Jyrki Kaistinen hyppäsi Radio Novan aamun Aki Linnanahteen ja Minna Kuukan kyytiin. Yhteisten automatkojen aikana puhuttiin liikenteestä ja välillä myös muustakin. Kaistapää-podcasteissa käsitellään myös tapojen merkitystä liikenteessä.

Hyppää kyytiin ja kuuntele Kaistapää-podcastit (Avautuu uuteen ikkunaan).

Tavat, tunteet ja tulkinnat vaikuttavat käyttäytymiseen tien päällä – katso videoilta miten